Toimitusjohtaja Tapani Järvisen rahaston apuraha ympäristöpolitiikan professori Rauno Sairiselle

Sairisen tutkimustyö on tukenut kaivostoiminnan ympäristövastuullisuuden kehittämistä Suomessa.
professori_rauno_sairinen_photo_varpu_heiskanen_ita_suomen_yliopisto_fi.jpg

Toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahasto on myöntänyt ympäristöpolitiikan professori Rauno Sairiselle 10 000 euron apurahan.

Sairisella on laaja tieteellinen perehtyneisyys ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän teknologisen kehityksen arviointiin ja tutkimukseen. Hän on tieteellisen uransa aikana systemaattisesti pohtinut vastuullisen teknologian mahdollisuuksia ja politiikkaa. Viime vuosina hän on keskittynyt erityisesti kaivostoimintaan. Sen lisäksi hän on lähes 30 vuotta kestäneen tutkijauransa aikana tarkastellut myös energiantuotantoa ja -kulutusta, kaupunkisuunnittelua ja asumista, liikenteen muutoksia ja tierakentamista.

Hänen vuonna 2010 alkanut työnsä kaivostoiminnan yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen piirissä on synnyttänyt Itä-Suomen yliopistossa vahvan kansainvälisesti toimivan tutkimusryhmän. Ryhmä on vaikuttanut aktiivisesti Suomen kaivostoiminnan yhteiskuntavastuusta ja sosiaalisesta toimiluvasta käytyyn keskusteluun. Kansainvälinen yhteistyö on ollut tiivistä muun muassa Australiaan, Kanadaan, Kirgisiaan ja Venäjälle.

– Tarvitaan vahvaa tutkimukseen perustuvaa tietoa ja ymmärrystä siitä, millä periaatteilla ja hallintatavoilla kaivostoiminnan ympäristöllisiä ja niihin integroituvia sosiaalisia vaikutuksia ohjataan eri maissa, ja mitkä ovat alan tulevaisuuden haasteet, professori Sairinen toteaa.

Yhteiskuntavastuun merkitys kasvaa

Mineraaleja ja metalleja tarvitaan maailmassa entistä enemmän väestön- ja kansantalouksien kasvun sekä kaupungistumisen vuoksi. Kaivostoiminnan on ennakoitu tulevaisuudessa kasvavan ja siirtyvän ympäristöllisesti ja sosiaalisesti yhä herkemmille alueille kaikkialla maailmassa.

Yhteiskuntatieteellinen tutkimus on tärkeää kaivostoiminnan ekologisten ja yhteiskunnallisten vaikutusten kasvaessa. Kaivostoimintaan liittyvä sosiaalisten vaikutusten arviointi ja tutkimus on lisääntynyt kaikkialla maailmassa. Myös kaivosteollisuuden yhteiskuntavastuun, yhteiskunnallisen ohjauksen ja alueellisen kehityksen kysymykset ovat edellyttäneet alan tutkimuksen vahvistamista. Pohdinnat kaivostoiminnan suhteesta muihin elinkeinoihin sekä kestävyyden mittaamisesta erilaisten kriteerien osalta ovat myös lisääntyneet.

Tekniikan Akateemiset TAF jakoi 5.4. säätiöiden apurahoja ja palkintoja yli 1,4 miljoonaa euroa teknistieteelliseen tutkimukseen. Professori Sairinen aikoo käyttää Tapani Järvisen rahaston apurahan tutkimusvierailuun Australiaan.

Tapani Järvisen rahasto edistää tutkimustulosten hyödyntämistä

Ympäristöteknologiarahaston apurahan tarkoituksena on edistää teollisuuden ympäristöteknologian tutkimusta ja tutkimustulosten hyödyntämistä teknologiatuotteina ja -palveluina.  Se jakaa vuosittain apurahan ansioituneelle osaajalle alan tutkimus- ja kehitystyöhön.

Outotec Oyj:stä eläkkeelle jääneen toimitusjohtaja Tapani Järvisen nimeä kantavan rahaston on perustanut Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun hallitus vuonna 2009, ja sen peruspääoman lahjoitti Outotec Oyj. Rahasto vahvistaa osaltaan Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun metallien valmistukseen ja prosessiteknologiaan liittyvän ympäristöteknologian tutkimusta ja parantaa siten suomalaisen teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä.

Lisätietoja:

Rauno Sairinen
Itä-Suomen yliopisto
Historia- ja maantieteiden laitos
puh. 050 4423146

Lisätietoja toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahastosta:

Professori Simo-Pekka Hannula
Aalto-yliopisto

Professori Olli Dahl
Aalto-yliopisto

Säätiöiltä 1,4 miljoonaa euroa tekniikan tutkimukseen – yksityisen rahoituksen merkitys kasvussa (taf.fi)

Kuva: Varpu Heiskanen, Itä-Suomen yliopisto

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.