Tohtoriopiskelija Solip Parkin artikkeli saa kunniamaininnan CHI 2024 -konferenssissa

Tohtoriopiskelija Solip Parkin artikkeli on hiljattain herättänyt huomiota arvostetussa CHI 2024 -konferenssissa, saaden kunniamaininnan. Tämä tunnustus myönnettiin noin 4 000 konferenssiartikkelin joukosta parhaille 5 prosentille.
Sarjakuvamainen kuvituskuva Solip Parkin tutkimusmenetelmistä

Artikkeli keskittyy "Game Expats Story (GES)" -projektiin, jossa kuvataan Solipin tutkimusmenetelmää, joka hyödyntää laadullista pitkittäistutkimusta (QLR) ja taiteellista tutkimusta (ABR) pelitutkimuksen kontekstissa. Tutkimus keskittyy erityisesti maahanmuuttajataustaisiin pelinkehittäjiin (game expats) Suomessa vuosina 2020–2023. Projektissa luotiin sarjakuvataidetta osana laadullisen aineiston analyysia, mikä oli avainasemassa osallistujien osallistamisessa ja säilyttämisasteen maksimoinnissa monivuotisen hankkeen aikana.

Tulokset viittaavat siihen, että QLR-ABR-menetelmä hyödyttää pelitutkimusta, sillä se vaikuttaa myönteisesti tutkijan pitkittäistiedon abstraktioihin ja osallistujien jatkuvaan sitoutumiseen, ja sitoutumisaste on korkea, 89 prosenttia.

Taiteen luomisen sisällyttäminen laadullisen datan analyysiin ei ainoastaan täydentänyt tutkijan abstraktioita vaan toimi myös tehokkaana viestintä- ja muistityökaluna tutkimushenkilöiden kanssa pitkän projektin aikana. Tutkimuksen tulokset osoittavat taiteellisten menetelmien integroinnin potentiaalin rikastuttaa pelinkehityksen etnografista tutkimusta sekä valottaa pelialan maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden käytäntöjä.

Solip Parkin artikkelin kunniamaininta CHI 2024 -konferenssissa korostaa erityisesti taiteeseen pohjautuvien tutkimusmenetelmien keskeistä roolia ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen ymmärtämisessä pelinkehityksen kontekstissa.

Lähteet:

Solip Park, Perttu Hämäläinen, and Annakaisa Kultima. 2024. Comic-making to Study Game-making: Using Comics in Qualitative Longitudinal Research on Game Development. In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’24), May 11–16, 2024, Honolulu, HI, USA. ACM, New York, NY, USA, 11 pages. https://doi.org/10.1145/3613904.3642275

Linkki Solip Parkin esitelmään CHI 2024-konferenssissa (englanniksi): https://www.youtube.com/watch?v=HZtnx3AWnJM&ab_channel=ACMSIGCHI

vaalea-asuinen nainen istuu ikkunan edessä ja hymyilee
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Mediatiedotteet Julkaistu:

Lepääkö valtionhallinto kellarista löytyvien palvelimien vai Amazonin päällä? Vili Lehdonvirta tarkastelee kehitystä ajan ja pilvien yli

Tietotekniikan laitoksen professori Vili Lehdonvirta on saanut Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Sen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta. Tutkimuksessaan Lehdonvirta kehittää menetelmiä, joiden avulla voidaan piirtää kartalle pilvi-imperiumien laajuus ja sijainti.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Tutkimuslaitteistoa ja muovihansikkaisiin puetut kädet.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Uudenlainen menetelmä soluviljelyyn antaa tietoa syövän biomekaniikasta

Tutkijoiden kehittämän uuden teknologian avulla voidaan havainnoida solutason mekaniikkaa soluviljelmissä.