Tohtorinopinnot opettivat hyväksi tutkijaksi

Tekniikan tohtori Julian Parker toivoo, että akateeminen ajattelu ei katoa valmistumisen jälkeen.
Julian Parker

Tekniikan tohtori Julian Parker yhdistää tutkimusta ja muotoilutyötä musiikkiteknologian alalla. Hän on suosittu vieraileva luennoitsija Aalto-yliopistossa. Viimeksi hän oli Otaniemessä puhumassa maaliskuussa 2017.

Julian Parker, valmistuit Aalto-yliopistosta vuonna 2013. Mitä opiskelit?

Väitöskirjaani varten opiskelin professori Vesa Välimäen johtamassa akustiikan ja signaalinkäsittelyn tutkimusryhmässä. Käsittelin sellaisten mekaanisten jousien tietokonemallinnusta, joita käytettiin varhaisena keinotekoisen jälkikaiun luomisen keinona, jousikaikuna. Olen kotoisin Isosta-Britanniasta. Suoritin luonnontieteiden kandidaattitutkintoni Cambridgen yliopistossa ja siirryin sitten Edinburghin yliopistoon tekemään akustiikan ja musiikkiteknologian maisteriopinnot. Saatuani maisterintutkintoni aloin selvittää alan jatko-opintomahdollisuuksia. Kuulin Aallosta ja Vesan ryhmästä ohjaajaltani Edinburghissa.

Miten päädyit nykyiseen työhösi ja mitä teet?

Työskentelen Berliinissä Native Instruments -yhtiössä, jossa johdan digitaalisen signaalinkäsittelyn kehitystä ja tutkimusta. Yhtiö on yksi markkinoiden johtajista musiikintuotannon ohjelmiston ja varusteiden tuotannon alalla. Aloitin työt siellä kaksi viikkoa väittelytilaisuuteni jälkeen. Päivittäinen työni on melko samankaltaista kuin mitä tein Aallossa, mutta teollisuudessa vaatimukset ovat erilaiset. Kun asiakkaille tehdään algoritmeja musiikintuotantoa varten, äänenlaatu on tärkein tekijä. Sitä varten minun on kuunneltava paljon ja kriittisesti algoritmeillamme prosessoituja ääniä.

Sinulla on myös aikaa tehdä tutkimusta Native Instruments -töiden ohella. Mitä tutkit ja miksi?

Olen jatkanut samassa aihepiirissä. Olen julkaissut erilaisista aiheista, esimerkiksi jälkikaiusta, mekaanisten ja sähköisten järjestelmien fyysisestä mallinnuksesta sekä digitaalisten suodattimien suunnittelusta. Mielestäni on sääli, jos valmistumisen jälkeen ei voi enää kantaa korttaan akateemiseen kekoon, joten jatkan tutkimuksen tekemistä ja julkaisen milloin pystyn.

Mitkä ovat tärkeimmät arvot ja opetukset, jotka sait jatkokoulutuksesta Aalto-yliopistossa?

Aallossa opin hyväksi tutkijaksi. Opin, miten artikkelia varten kannattaa valita aihe ja erityisesti miten oma idea kannattaa esittää. Opin Aallossa tietysti paljon myös alani asiantuntijoilta, esimerkiksi Vesalta ja edesmenneeltä professori Matti Karjalaiselta. Minulla oli onni tehdä jatko-opintoni mahtavassa ympäristössä hienojen ihmisten kanssa.

Mielestäni Aallon yhdistyminen vuonna 2010 oli hyvä muutos. Kävin joitain kursseja yliopiston muotoilu- ja taidepuolilta, mikä oli mielestäni erittäin arvokasta kehitykseni kannalta. Sain opintoihini laajemman näkökulman.

Minkälaisia neuvoja haluaisit antaa opiskelijoille, jotka miettivät omia urapolkujaan?

On todella tärkeää tavata oikeita ihmisiä, joten konferensseissa käyminen ja verkostoituminen on ehdottoman tärkeää. Yritä julkaista mahdollisimman paljon, mutta älä unohda muita taitoja. Yritä esittää työsi niin, että kuka tahansa voi ymmärtää sen, eikä pelkästään tutkijat.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa