TkT Mari Lundström materiaalitekniikan Assistant Professor -tehtävään

Dekaani Janne Laine on nimittänyt TkT Mari Lundströmin Aalto-yliopiston urajärjestelmän mukaiseen neljän vuoden määräaikaiseen Assistant Professor (2.kausi) -tehtävään 1.12.2017 alkaen.
Lundström Mari Professori akkujen kiertotalous

Professori Mari Lundströmin tutkimusryhmä Kemian tekniikan ja metallurgian laitoksella etsii sekundäärisistä raaka-aineista metalleja ja kehittää menetelmiä ja prosesseja, joilla metallit saataisiin paremmin talteen ja kierrätykseen. Tutkimusta motivoi pyrkimys kestävään kehitykseen.

”Tuotteet esimerkiksi elektronisissa ja energiasovelluksissa ovat entistä monimutkaisempia. Jotta metallien riittävyys voidaan taata, täytyy kehittää uusia metallien kierrätys- ja talteenottoteknologioita", professori Lundström sanoo. "Hydrometallurgia on välttämätön työkalu, joka mahdollistaa selektiivisen metallien talteenoton kompleksisista kierrätysraaka-aineista”, hän jatkaa.

Professori Lundströmin tutkimusryhmän työ on suureksi osaksi kokeellista toimintaa ja mallinnusta, sisältäen paljon esimerkiksi sähkökemiallisia kokeita, liuotuskokeita, analyyseja ja prosessimallinnusta, mutta myös metallurgisen tiedon mallinnusta.

Mari Lundström aloitti professorin tehtävässä Aalto-yliopistossa helmikuussa 2015. Sitä ennen hän työskenteli useita vuosia teollisuudessa Outotecin palveluksessa.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: