Tiivistyvät kaupungit ja ilmastonmuutos vaativat tehokasta hulevesien hallintaa

Suomalaisessa yhteistyöhankkeessa kehitetään innovatiivisia ja luonnonmukaisia hulevesiratkaisuja, joilla on myös vientipotentiaalia.
Hulevettä valuu viemäriputkea pitkin mereen

Aalto-yliopiston vesi- ja ympäristötekniikan tutkimus on mukana kuntien, yliopistojen ja yritysten ainutlaatuisessa Uudet hulevesien hallinnan Smart & Clean ratkaisut -yhteistyöhankkeessa.

Hulevedet ovat rakennettujen alueiden sade- ja sulamisvesiä, jotka eivät pääse imeytymään maahan. Taajama-alueilta valuvilla hulevesillä merkittävä lähivesistöjä kuormittava vaikutus, sillä niiden mukana kulkeutuu päästöjä, kuten raskasmetalleja, ravinteita ja mikromuoveja.

Hankkeessa kehitetään seitsemän erilaista hulevesiä puhdistavaa ratkaisua pilottikohteisiin Espoon, Helsingin, Lahden ja Vantaan alueelle. Kehitettäviä ratkaisuja ovat esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle toteutettavat maanalaiset kosteikot ja katujen hulevesien biosuodatusrakenteet Espoossa.

Projektissa kehitetyt ja testatut ratkaisut toimivat yritysten referensseinä, ja niitä levitetään myös kansainvälisesti. Globaali kaupungistumistrendi ja tarve ratkaista vanhojen kaupunkien hulevesihaasteita muodostavat hulevesiliiketoiminnalle merkittävät kasvunäkymät.

Ilmastonmuutokseen sopeutumisen kannalta hulevesien hallinta on keskeistä Pohjois-Euroopan kaupungeissa, sillä sateiden määrän arvioidaan lisääntyvän voimakkaasti pohjoisilla leveysasteilla.

Kansainvälisesti kiinnostavia ja kaupunkien viihtyisyyttä lisääviä ratkaisuja

Aalto-yliopistolla on yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa läpileikkaava rooli pääkaupunkiseudun pilottikohteiden mittausten suunnittelussa ja pilottikohteista kerättävän seurantiedon analysoinnissa.

Aallossa kehitetään yhteistyössä Finavia Oyj:n ja Sitowise Oy:n kanssa parhaiten sopivaa rakenneratkaisua lentokenttäalueelle lähivuosina toteutettaviin maanalaisiin kosteikkoalueisiin.

Kosteikoiden on tarkoitus suodattaa lentokentän hulevesistä liukkaudentorjunta- ja jäänestoaineiden aiheuttama korkea orgaanisen aineksen kuormitus.

”Hankkeen tarkoituksena on edistää suomalaista hulevesiosaamista ja vientipotentiaalia, josta lentoasema-alueille sovellettavat ratkaisut ovat edustava esimerkki.” sanoo tutkijatohtori Nora Sillanpää Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta. Sillanpää vetää hanketta Aalto-yliopistossa professori Harri Koivusalon kanssa.

Vantaan Aviapolikseen suunnitellaan monikäyttöistä puistoaluetta, joka tuo huleveden osaksi kaupunkiympäristöä. Veden laadun automaattinen seurantatieto voidaan viestiä puiston käyttäjille esimerkiksi älykkään valaistuksen avulla, joka reagoi vaikkapa huleveden laatuun tai vedenpinnan korkeuteen puistoalueella.

”Tarkoituksena on myös nostaa tietoisuutta kaupunkipuroista positiivisella tavalla ja mahdollistaa esimerkiksi seurantatiedon käyttö alueelle sijoittuvan uuden koulun opetuksessa”, Sillanpää sanoo.

Hanke toteutetaan ajalla 1.1.2018 – 28.2.2019. Mukana ovat Lahden, Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien ja yliopistokumppanien Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston lisäksi Finavia Oyj, Sensmet Oy, Optoseven Oy, WSP Finland Oy, Sitowise Oy, Ruskon Betoni Oy, Rudus Oy, LECA Finland Oy, Bluet Oy, Rakennusbetoni- ja Elementti Oy, Luonnonvarakeskus LUKE ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Hanke saa Uudenmaan liiton myöntämää valtion AIKO-rahoitusta alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistämiseen osana viisivuotista Smart & Clean (2016–2021) muutosprojektia. Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiön tavoitteena on kehittää pääkaupunkiseudusta ja Lahdesta maailman paras testialue älykkäille ja puhtaille ratkaisuille.

Yhteyshenkilöt

Professori Harri Koivusalo
Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Tutkijatohtori Nora Sillanpää
Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Hankekoordinaattori Juhani Järveläinen, Lahden kaupunki
p. 050 559 4083

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.