Uutiset

Tietokoneopetus rohkaisee luokan ujotkin viestimään

Tietokoneet ja mobiililaitteet vapauttavat sosiaalisista paineista ja mahdollistavat uudenlaisen osallistumisen ryhmässä.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkijat selvittivät, miten matkapuhelimella käytettävä anonyymi keskustelukanava vaikuttaa 12-13 -vuotiaiden alaluokkalaisten oppilaiden käyttäytymiseen luokassa.

Tutkimus osoitti, että tietokonevälitteinen viestintä vapauttaa oppilaat ilmaisemaan itseään sosiaalisista suhteista välittämättä. Tietokoneet ja mobiililaitteet mahdollistavat myös uudenlaisia tapoja ottaa osaa luokassa tapahtuvaan toimintaan, ja niiden avulla voidaan muokata perinteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä.

‒ Tutkimuksessa havaitsimme, että nimettömyys mahdollisti moniäänisemmän keskustelun ja vapautti oppilaat ilmaisemaan itseään vapaammin, kun ei tarvinnut välittää olemassa olevista sosiaalisista suhteista. Haastatteluissa nousivat esille niin mahdollisuus kuin velvollisuuskin muodostaa omia mielipiteitä, kertoo Aalto-yliopiston tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka.

Oppilaat kokivat keskustelukanavan positiivisena. He kertoivat oppineensa luokkatovereidensa avulla uusia näkökulmia opetuksen teemoihin. Myös luokan opettaja suhtautui keskustelukanavaan positiivisesti: hän raportoi saaneensa sen avulla oppilailta erilaisia vastauksia, joita ei normaalisti olisi tullut esille.

Nimettömässä keskustelussa on myös riskinsä, kuten asiaton käyttäytyminen. Aiemmissa yliopisto-opiskelijoille suunnatuissa tutkimuksissa asiattomien viestien määrä on vaihdellut 20 prosentin ja 50 prosentin välillä. Alakoululaisten kohdalla vastaava määrä oli noin 25 prosenttia. Tulkitsemme tämän viittaavan siihen, ettei nimettömänä esiintyminen on johtanut poikkeuksellisen asiattomaan käytökseen tässä ryhmässä.

Linkki artikkeliin A Field Trial of an Anonymous Backchannel Among Primary School Pupils


Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen Tietotekniikan tutkimuskeskus HIIT tutkii tietokonevälitteisen viestinnän mahdollisuuksia tilanteissa joissa osallistujat ovat myös fyysisesti läsnä samassa tilassa. Tutkimus on osa TEKESin rahoittamaa Oppimisratkaisut-ohjelmaa ja se julkaistiin ACM Group-konferenssissa.

Lisätietoja:

Tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka
[email protected]
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

two men shaking hands
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Metex-palkinto Ville Piipolle

Muotoilun opinnäytetyö keskittyy sähkömoottoripyörän ajoergonomiaan ja kestävään muotoiluun.
Janne Lindqvist seisoo mustassa puvussa taustallaan Aallon A-kirjainvalotaulu ja valotaideteos seinällä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvistille ensimmäisenä Suomessa Mozillan säätiön rahoitus, jolla pyritään "tekemään internetistä parempi paikka"

Mozillan säätiön rahoitukset ovat erittäin kilpailtuja, sillä ne ovat rajoittamattomia lahjoituksia.
Janne Lindqvist
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvist: Auttaminen ei onnistu norsunluutornista

Tietotekniikan professori on sosiaalinen oman tiensä kulkija, joka luottaa tutkimusaiheiden valinnassa vahvaan kutinaan.
maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.