Uutiset

Tietokoneopetus rohkaisee luokan ujotkin viestimään

Tietokoneet ja mobiililaitteet vapauttavat sosiaalisista paineista ja mahdollistavat uudenlaisen osallistumisen ryhmässä.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkijat selvittivät, miten matkapuhelimella käytettävä anonyymi keskustelukanava vaikuttaa 12-13 -vuotiaiden alaluokkalaisten oppilaiden käyttäytymiseen luokassa.

Tutkimus osoitti, että tietokonevälitteinen viestintä vapauttaa oppilaat ilmaisemaan itseään sosiaalisista suhteista välittämättä. Tietokoneet ja mobiililaitteet mahdollistavat myös uudenlaisia tapoja ottaa osaa luokassa tapahtuvaan toimintaan, ja niiden avulla voidaan muokata perinteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä.

‒ Tutkimuksessa havaitsimme, että nimettömyys mahdollisti moniäänisemmän keskustelun ja vapautti oppilaat ilmaisemaan itseään vapaammin, kun ei tarvinnut välittää olemassa olevista sosiaalisista suhteista. Haastatteluissa nousivat esille niin mahdollisuus kuin velvollisuuskin muodostaa omia mielipiteitä, kertoo Aalto-yliopiston tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka.

Oppilaat kokivat keskustelukanavan positiivisena. He kertoivat oppineensa luokkatovereidensa avulla uusia näkökulmia opetuksen teemoihin. Myös luokan opettaja suhtautui keskustelukanavaan positiivisesti: hän raportoi saaneensa sen avulla oppilailta erilaisia vastauksia, joita ei normaalisti olisi tullut esille.

Nimettömässä keskustelussa on myös riskinsä, kuten asiaton käyttäytyminen. Aiemmissa yliopisto-opiskelijoille suunnatuissa tutkimuksissa asiattomien viestien määrä on vaihdellut 20 prosentin ja 50 prosentin välillä. Alakoululaisten kohdalla vastaava määrä oli noin 25 prosenttia. Tulkitsemme tämän viittaavan siihen, ettei nimettömänä esiintyminen on johtanut poikkeuksellisen asiattomaan käytökseen tässä ryhmässä.

Linkki artikkeliin A Field Trial of an Anonymous Backchannel Among Primary School Pupils


Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen Tietotekniikan tutkimuskeskus HIIT tutkii tietokonevälitteisen viestinnän mahdollisuuksia tilanteissa joissa osallistujat ovat myös fyysisesti läsnä samassa tilassa. Tutkimus on osa TEKESin rahoittamaa Oppimisratkaisut-ohjelmaa ja se julkaistiin ACM Group-konferenssissa.

Lisätietoja:

Tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka
[email protected]
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: