Uutiset

Tietokoneopetus rohkaisee luokan ujotkin viestimään

Tietokoneet ja mobiililaitteet vapauttavat sosiaalisista paineista ja mahdollistavat uudenlaisen osallistumisen ryhmässä.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkijat selvittivät, miten matkapuhelimella käytettävä anonyymi keskustelukanava vaikuttaa 12-13 -vuotiaiden alaluokkalaisten oppilaiden käyttäytymiseen luokassa.

Tutkimus osoitti, että tietokonevälitteinen viestintä vapauttaa oppilaat ilmaisemaan itseään sosiaalisista suhteista välittämättä. Tietokoneet ja mobiililaitteet mahdollistavat myös uudenlaisia tapoja ottaa osaa luokassa tapahtuvaan toimintaan, ja niiden avulla voidaan muokata perinteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä.

‒ Tutkimuksessa havaitsimme, että nimettömyys mahdollisti moniäänisemmän keskustelun ja vapautti oppilaat ilmaisemaan itseään vapaammin, kun ei tarvinnut välittää olemassa olevista sosiaalisista suhteista. Haastatteluissa nousivat esille niin mahdollisuus kuin velvollisuuskin muodostaa omia mielipiteitä, kertoo Aalto-yliopiston tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka.

Oppilaat kokivat keskustelukanavan positiivisena. He kertoivat oppineensa luokkatovereidensa avulla uusia näkökulmia opetuksen teemoihin. Myös luokan opettaja suhtautui keskustelukanavaan positiivisesti: hän raportoi saaneensa sen avulla oppilailta erilaisia vastauksia, joita ei normaalisti olisi tullut esille.

Nimettömässä keskustelussa on myös riskinsä, kuten asiaton käyttäytyminen. Aiemmissa yliopisto-opiskelijoille suunnatuissa tutkimuksissa asiattomien viestien määrä on vaihdellut 20 prosentin ja 50 prosentin välillä. Alakoululaisten kohdalla vastaava määrä oli noin 25 prosenttia. Tulkitsemme tämän viittaavan siihen, ettei nimettömänä esiintyminen on johtanut poikkeuksellisen asiattomaan käytökseen tässä ryhmässä.

Linkki artikkeliin A Field Trial of an Anonymous Backchannel Among Primary School Pupils


Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen Tietotekniikan tutkimuskeskus HIIT tutkii tietokonevälitteisen viestinnän mahdollisuuksia tilanteissa joissa osallistujat ovat myös fyysisesti läsnä samassa tilassa. Tutkimus on osa TEKESin rahoittamaa Oppimisratkaisut-ohjelmaa ja se julkaistiin ACM Group-konferenssissa.

Lisätietoja:

Tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka
[email protected]
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

The picture shows the School of Business in winter time and during sunset. The photo was taken by Mikko Raskinen from Aalto University.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kaksinkertainen syy ottaa ilmastonmuutos vakavasti

Yritysten pitää ottaa ilmastovaikutuksensa tosissaan sekä kestävyyden että liiketoiminnan takia, sanoo vanhempi yliopistonlehtori Leena Lankoski.
City silhouette illustration with data symbols.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ilmoittaudu kevään 2022 datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksiin!

Aalto-yliopisto järjestää datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksia keväällä 2022.
Purppuranvärisellä taustalla vaaleanrusehtavia pellavaisia kuituja, kuva Julie-Anne Gandierin materiaalitutkimuksesta, kuva Valeria Azovskaya
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolmelle lippulaivalle jatkorahoitus

Biotalouden FinnCERES, Suomen Tekoälykeskus FCAI ja fotoniikan PREIN saivat Suomen Akatemian rahoituksen toiselle kaudelle.
logo
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maailman johtava biopohjaisten materiaalien tutkimus jatkuu Suomessa

Suomen Akatemia tukee edelleen FinnCERESin materiaalien biotalouden lippulaivahanketta merkittävällä, jopa 10,7 miljoonan euron rahoituksella vuosina 2022-2026. Yli 6 M€ rahoituksesta on virallisesti vahvistettu ja lopullinen tuki julkistetaan vuoden 2025 alussa.