Tietokoneopetus rohkaisee luokan ujotkin viestimään

Tietokoneet ja mobiililaitteet vapauttavat sosiaalisista paineista ja mahdollistavat uudenlaisen osallistumisen ryhmässä.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkijat selvittivät, miten matkapuhelimella käytettävä anonyymi keskustelukanava vaikuttaa 12-13 -vuotiaiden alaluokkalaisten oppilaiden käyttäytymiseen luokassa.

Tutkimus osoitti, että tietokonevälitteinen viestintä vapauttaa oppilaat ilmaisemaan itseään sosiaalisista suhteista välittämättä. Tietokoneet ja mobiililaitteet mahdollistavat myös uudenlaisia tapoja ottaa osaa luokassa tapahtuvaan toimintaan, ja niiden avulla voidaan muokata perinteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä.

‒ Tutkimuksessa havaitsimme, että nimettömyys mahdollisti moniäänisemmän keskustelun ja vapautti oppilaat ilmaisemaan itseään vapaammin, kun ei tarvinnut välittää olemassa olevista sosiaalisista suhteista. Haastatteluissa nousivat esille niin mahdollisuus kuin velvollisuuskin muodostaa omia mielipiteitä, kertoo Aalto-yliopiston tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka.

Oppilaat kokivat keskustelukanavan positiivisena. He kertoivat oppineensa luokkatovereidensa avulla uusia näkökulmia opetuksen teemoihin. Myös luokan opettaja suhtautui keskustelukanavaan positiivisesti: hän raportoi saaneensa sen avulla oppilailta erilaisia vastauksia, joita ei normaalisti olisi tullut esille.

Nimettömässä keskustelussa on myös riskinsä, kuten asiaton käyttäytyminen. Aiemmissa yliopisto-opiskelijoille suunnatuissa tutkimuksissa asiattomien viestien määrä on vaihdellut 20 prosentin ja 50 prosentin välillä. Alakoululaisten kohdalla vastaava määrä oli noin 25 prosenttia. Tulkitsemme tämän viittaavan siihen, ettei nimettömänä esiintyminen on johtanut poikkeuksellisen asiattomaan käytökseen tässä ryhmässä.

Linkki artikkeliin A Field Trial of an Anonymous Backchannel Among Primary School Pupils


Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen Tietotekniikan tutkimuskeskus HIIT tutkii tietokonevälitteisen viestinnän mahdollisuuksia tilanteissa joissa osallistujat ovat myös fyysisesti läsnä samassa tilassa. Tutkimus on osa TEKESin rahoittamaa Oppimisratkaisut-ohjelmaa ja se julkaistiin ACM Group-konferenssissa.

Lisätietoja:

Tohtoriopiskelija Matti Nelimarkka
[email protected]
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT
Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.
Aalto-yliopiston vesitutkimus
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomalaisyrityksistä maailman vesivastuullisimmat – uusi tiekartta näyttää suunnan

Aalto-yliopiston, Luonnonvarakeskuksen ja VTT:n maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella laatiman tiekartan tavoitteena on, että suomalaisyritykset ovat vuonna 2030 vesivastuullisimpia maailmassa.
Head of Post-Award Services Jukka Hyvönen and Head of Pre-Award Services Sanna-Maija Kiviranta
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudet palvelupäälliköt tutkimuspalveluissa

Sanna-Maija Kiviranta on nimitetty tutkimusrahoituspalveluiden palvelupäälliköksi ja Jukka Hyvönen on nimitetty hankepalvelujen palvelupäälliköksi. Molemmat tiimit tukevat Aallon tutkijoita tutkimusrahoituksessa.
A false colour electron microscope image of the bolometer, the scale bar shows a single bacteria, indicating how small the device is
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maailman vähäkohinaisin säteilyilmaisin voi auttaa kvanttitietokoneiden kehityksessä

Nanosäteilyilmaisin on myös edeltäjiään sata kertaa nopeampi, ja se pystyy toimimaan ilman taukoja.