Uutiset

Tieteisfiktio auttaa esineiden internetin suunnittelussa

Tarinoilla voidaan kuvata, miten käyttäjät kokevat uuden teknologian esimerkiksi älykkäässä vanhusten hoivaympäristössä.

Aalto-yliopistossa väittelevän TaM Tiina Kymäläisen tutkimuksen kohteena on esineiden internetin käyttökokemukseen perustuva kehitystyö. Hän tarkastelee erityisesti ihmisten itse luomia teknisiä järjestelmiä, niin sanottuja tee-se-itse -teknologisia ekologioita, jotka sijoittuvat kotiin ja vapaa-aikaan.

– Esineiden internet viittaa ilmiöön, jossa ympäröiviä laitteita ja sensoreita kytketään internetiin. Laitteet voivat olla esimerkiksi lamppuja, kodinkoneita, musiikki-instrumentteja, kehon sensoreita, ajastamia ja lämpömittareita, Kymäläinen selventää.

Kymäläinen toteutti käyttäjien kanssa neljä prototyyppiä, joissa hyödynnettiin esineiden internet -teknologioita. Suunnittelukohteita olivat älykäs vanhusten hoivaympäristö, kehitysvammaisille että ikääntyville suunnatut musiikkiterapia- ja virikeympäristöt sekä harrastesuunnittelijoiden sisustustyökalu.

Merkitys arjessa

Kymäläinen kuvaa prototyyppien käyttökokemukseen liittyviä löydöksiä tieteisfiktiotarinoiden muodossa. Menetelmää kutsutaan tieteisfiktioprototypoinniksi.

– Tulevaisuuden käyttöympäristöihin sijoittuvat tieteisfiktiotarinat kuvaavat, miltä esineiden internet näyttää ja tuntuu. Ne syventyvät myös siihen, mikä on tutkittujen teknologisten ekologioiden merkitys ihmisille arjen käyttökokemuksena, Kymäläinen kertoo.

Kymäläisen väitöstutkimus edistää esineiden internetin käyttökokemuksen tutkimusta ja ekologista suunnittelua.

– Suurissa tutkimusprojekteissa rakennetut prototyypit ovat usein teknologiavetoisia. Siksi ne voivat jäädä vajavaisiksi ekologia- ja käyttökokemuskuvaustensa osalta. Tieteisfiktioprototypointi mahdollistaa hyvin perustellun, tutkimukseen perustuvan tulevaisuuden teknologiasuunnittelun, hän sanoo.

– Tieteisfiktioiden etuna on erityisesti se, että niillä voi kuvata ymmärrettävästi sellaisia tutkimuskohteita, jotka ovat vasta kehitteillä.

Väitöskirja ”Science Fiction Prototypes as Design Outcome of Research” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa keskiviikkona 4.2.2015 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii emeritusprofessori Victor Callaghan Essexin yliopistosta.

Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected], puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Tiina Kymäläinen
puh. 0400 399 511
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Janne Lindqvist seisoo mustassa puvussa taustallaan Aallon A-kirjainvalotaulu ja valotaideteos seinällä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvistille ensimmäisenä Suomessa Mozillan säätiön rahoitus, jolla pyritään "tekemään internetistä parempi paikka"

Mozillan säätiön rahoitukset ovat erittäin kilpailtuja, sillä ne ovat rajoittamattomia lahjoituksia.
Janne Lindqvist
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvist: Auttaminen ei onnistu norsunluutornista

Tietotekniikan professori on sosiaalinen oman tiensä kulkija, joka luottaa tutkimusaiheiden valinnassa vahvaan kutinaan.
maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.
Large arena filled with a crowd watching a game of DOTA2 projected on big screens
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen yleisö satoja miljoonia

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkein syy osallistua elektronisen urheilun tapahtumiin. E-urheilun suoria verkkolähetyksiä seuraavat fanit taas arvostavat muun muassa draamaa, uutuudenviehätystä, pelaajien taitoa ja estetiikkaa.