Uutiset

Tieteisfiktio auttaa esineiden internetin suunnittelussa

Tarinoilla voidaan kuvata, miten käyttäjät kokevat uuden teknologian esimerkiksi älykkäässä vanhusten hoivaympäristössä.

Aalto-yliopistossa väittelevän TaM Tiina Kymäläisen tutkimuksen kohteena on esineiden internetin käyttökokemukseen perustuva kehitystyö. Hän tarkastelee erityisesti ihmisten itse luomia teknisiä järjestelmiä, niin sanottuja tee-se-itse -teknologisia ekologioita, jotka sijoittuvat kotiin ja vapaa-aikaan.

– Esineiden internet viittaa ilmiöön, jossa ympäröiviä laitteita ja sensoreita kytketään internetiin. Laitteet voivat olla esimerkiksi lamppuja, kodinkoneita, musiikki-instrumentteja, kehon sensoreita, ajastamia ja lämpömittareita, Kymäläinen selventää.

Kymäläinen toteutti käyttäjien kanssa neljä prototyyppiä, joissa hyödynnettiin esineiden internet -teknologioita. Suunnittelukohteita olivat älykäs vanhusten hoivaympäristö, kehitysvammaisille että ikääntyville suunnatut musiikkiterapia- ja virikeympäristöt sekä harrastesuunnittelijoiden sisustustyökalu.

Merkitys arjessa

Kymäläinen kuvaa prototyyppien käyttökokemukseen liittyviä löydöksiä tieteisfiktiotarinoiden muodossa. Menetelmää kutsutaan tieteisfiktioprototypoinniksi.

– Tulevaisuuden käyttöympäristöihin sijoittuvat tieteisfiktiotarinat kuvaavat, miltä esineiden internet näyttää ja tuntuu. Ne syventyvät myös siihen, mikä on tutkittujen teknologisten ekologioiden merkitys ihmisille arjen käyttökokemuksena, Kymäläinen kertoo.

Kymäläisen väitöstutkimus edistää esineiden internetin käyttökokemuksen tutkimusta ja ekologista suunnittelua.

– Suurissa tutkimusprojekteissa rakennetut prototyypit ovat usein teknologiavetoisia. Siksi ne voivat jäädä vajavaisiksi ekologia- ja käyttökokemuskuvaustensa osalta. Tieteisfiktioprototypointi mahdollistaa hyvin perustellun, tutkimukseen perustuvan tulevaisuuden teknologiasuunnittelun, hän sanoo.

– Tieteisfiktioiden etuna on erityisesti se, että niillä voi kuvata ymmärrettävästi sellaisia tutkimuskohteita, jotka ovat vasta kehitteillä.

Väitöskirja ”Science Fiction Prototypes as Design Outcome of Research” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa keskiviikkona 4.2.2015 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii emeritusprofessori Victor Callaghan Essexin yliopistosta.

Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected], puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Tiina Kymäläinen
puh. 0400 399 511
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.