Tieteen päivien 2017 teemana Vapauden rajat

Myös aaltolaisia luennoi 11.–15.1. Helsingissä järjestettävillä Tieteen päivillä.
Viisi päivää ja yksi yö tiedettä! Tervetuloa osallistumaan maksuttomiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin. Kuva: Jari Loisa, Tieteen päivät 2015

Tieteen päivät on suurelle yleisölle suunnattu, kaikki tieteenalat kattava tiedetapahtuma, jossa eri alojen tutkijat kertovat laaja-alaisesti tieteestä ja tutkimuksesta sekä tieteen mahdollisuuksista. Tieteen päivät järjestetään Helsingissä viisipäiväisinä joka toinen vuosi tammikuussa. Muissa yliopistokaupungeissa järjestetään kaksipäiväisiä Tieteen päiviä.

Tämän vuoden Tieteen päivien teemana on Vapauden rajat. Aihealuetta käsitellään niin yksilön ja identiteetin, valtion ja yhteisön kuin luonnon ja maapallon asettamien rajojen näkökulmasta. Ohjelma sisältää luentoja, keskusteluja ja väittelyitä, erikoisseminaareja, näyttelyitä, uutuuskirjoja ja planetaarioesityksiä. Päiviin kuuluu myös Nuorten päivä ja kaupunkitapahtumia, kuten Tieteiden yö Kruununhaassa ja Tiedettä kaupungissa -tapahtuma Kampin kauppakeskuksessa. Päivien yhteydessä jaetaan myös palkintoja, kuten Vuoden tiedekirja ja Vuoden professori.

Aaltolaisten esitelmien aiheina mm. talouden selittäminen ja nanoteknogia

Päivän paini: miten taloutta selitetään?
KE 11.1. klo 14.30–15.30
Mattotuomari: professori Sixten Korkman, Aalto-yliopisto
Painijat: valtiotieteiden maisteri, tutkija Lauri Holappa, Helsingin yliopisto vs. valtiotieteiden tohtori, päätoimittaja Antti Suvanto

Päivän paineissa väitellään ajankohtaisista ja kiistanalaisista aiheista. Mattotuomari pitää pelin reiluna ja painijat asian ytimessä.

Nanoteknologia ja sen rajat
PE 13.1. klo 12.1514.15
Puheenjohtaja: akateemikko Risto Nieminen, Aalto-yliopisto
Apulaisprofessori Mauri Kostiainen, Aalto-yliopisto: Biomolekyylit uusien nanomateriaalien rakennusaineina
Dosentti Pia Damlin, Turun yliopisto: Notkeat hiilen nanorakenteet
Akatemiaprofessori Hannu Häkkinen, Jyväskylän yliopisto: Nanorakenteisen kullan monet mahdollisuudet

Tieteen päivien järjestelyistä vastaavat Tieteellisten seurain valtuuskunta, Suomen Kulttuurirahasto, Suomalainen Tiedeakatemia, Finska Vetenskaps-Societeten – Suomen Tiedeseura, Teknillisten Tieteiden Akatemia ja Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland. Päiviä tukevat lisäksi Tieteen tiedotus ry ja Koneen Säätiö.

Suurin osa ohjelmasta järjestetään Helsingin yliopiston päärakennuksen luentosaleissa.
Tieteen päiville osallistuminen on maksutonta.

OHJELMA (tieteenpaivat.fi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: