Tiede on kulttuuria

Erityisesti Suomen kaltaisessa maassa on useita syitä, miksi yhteiskunnan tulisi sijoittaa tieteelliseen tutkimukseen.

Tieteen avulla voimme kehittää osaamistaloutta, joka puolestaan mahdollistaa uusien yritysideoiden syntymisen ja yritysten perustamisen sekä jo olemassa olevien kasvamisen ja kehittymisen. Nämä toimenpiteet lisäävät korkean teknologian tuotteiden myyntiä ja vientiä, ja saamme uusia työpaikkoja. Tiede edistää väestön koulutusta, mikä on elintärkeää yhteiskuntamme taloudelliselle ja sosiaaliselle kehitykselle. Tieteen tulisi myös nykyistä enemmän tukea tieteelliseen näyttöön perustuvaa poliittista päätöksentekoa.  Korkeatasoinen tiede rakentaa kansainvälistä mainettamme, mikä on välttämätöntä maailmassa, jossa keskinäiset yhteydet ovat entistä tärkeämpiä.

Tieteellistä tutkimusta tarvitaan, jotta voimme ratkoa suuria kansallisia ja maailmanlaajuisia ongelmia ja haasteita, jotka liittyvät ilmastonmuutokseen, energian ja raaka-aineiden toimitusvarmuuteen sekä demografiseen muutokseen. Tieteen avulla voimme kehittää tehokkaita julkisia palveluja ja tehdä yhteiskunnallisia parannuksia, kuten entistä parempaa terveydenhuoltoa.

Nämä kaikki ovat hyviä syitä kehittää ja tukea tieteellistä tutkimusta.  Nyt mainittujen lisäksi on vielä yksi erityisen tärkeä syy, joka jää usein mainitsematta. Tiede rikastuttaa kulttuuriamme ja sivilisaatiotamme. Se rikastuttaa mieliämme ja tarjoaa luotettavan menetelmän analysoida ja ratkaista ongelmia sekä keskustella niistä.  Luonnontieteillä on myös merkittävä yhteys taiteeseen ja humanistisiin tieteisiin. Nobel-palkinnon saanut Sir Paul Nurse on todennut: ”Luonto on kiehtova ja vielä kiehtovampi, jos olemme valmiita tarkkailemaan, kokeilemaan ja ajattelemaan sekä yritämme ymmärtää sitä.  Näin tutkijat tekevät, ja kaikissa meissä on vähän tutkijaa, erityisesti kun olemme lapsia.”  Tiede on siten kulttuurin ytimessä.

Risto Nieminen
Dekaani, Perustieteiden korkeakoulu

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.