Terveyttä tekoälyllä: älysormus ja räätälöidyt hoidot esillä Tekniikan päivillä

Tule ihmettelemään myös taikapataa, syötäviä hyönteisiä ja kuulemaan tuoreimmat uutiset tutkimusrintamalta.
Tekniikan päivät

Uudistetussa Dipolissa pääset ajankohtaisten luentojen lisäksi ihmettelemään Terveystorin uskomattomia demoja ja laitteita. Esillä ovat muun muassa stressiä mittaava sormus, verenpaineranneke sekä elintoimintoja seuraava Terttu-terveystuoli. Terveystorilla voi tutustua myös teknologiaan, jolla viljellään hyönteisiä. Entä millainen on taikapata, joka synnyttää kasvisruokaa omassa kodissa?

Nokialla työskentelevä Tiede-lehden bloggaaja Kiti Müller tarttuu jokaista koskettavaan asiaan: voiko internetistä löytyvään terveystietoon luottaa?

”Internetistä terveyteen ja sairauksien hoitoon liittyvää tietoa hakeva ihminen on hetkessä informaatioviidakossa. Hakukoneisiin kirjoitetut sanat tuottavat näyttöruudulle tuhansia linkkejä. Uskomukset, oletukset, mielipiteet, tutkimuksen pohjalta tuotettu tieto ilmaantuvat näytölle saman arvoisina. Miksi samat hakusanat tarjoavat eri ihmisille erilaisia terveyttä käsitteleviä sivustoja? Huomaako ihminen olevansa, kenties, informaatiokuplassa?” Kiti Müller kysyy.

Tekoälystä apua lääkärin työhön

Tekniikan päivien yhtenä teema on tekoäly ja se, miten tekoäly mullistaa myös terveydenhuollon. Professori Samuel Kaski kertoo tekoälystä yleisesti, ja erityisesti siitä, miten lääkäri ja tekoäly pystyisivät yhdessä tekemään parempia valintoja kuin kumpikaan erikseen. HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta kertoo biopankista ja big datasta. Hän antaa esimerkkejä HUSissa käynnissä olevista tekoälyä hyödyntävistä projekteista, jotka tähtäävät kohti räätälöidympiä hoitoja.

Parasta olisi, jos sairastuminen voitaisiin ehkäistä ennalta. Tähän teemaan tarttuu professori Raimo Sepponen, joka paneutuu esityksessään sairauksien ennaltaehkäisyyn: Voidaanko tunnistaa henkilöt, joilla on riski sairastua ja ennaltaehkäistä sairastuminen? Sepponen esittelee, miten teknologian kehitys tarjoaa ratkaisuja tähänkin kysymykseen.

VTT:n tutkija Lauri Reuter esittelee Tekniikan päivillä keksimänsä kasvisruokaa tuottavan taikapadan., joka tuottaa kasvisruokaa

Tutkimuksesta apua monien sairauksien hoitoon

Asiantuntijaesityksissä on esillä uusin tutkimustieto: mitä tutkijoilla on työn alla liittyen niin silmien sairauksiin, kirurgiaan ja uusiin nano- ja biomateriaaleihin, joita voi hyödyntää kauneuden hoidossa ja 3D-printattavissa implanteissa.

Professori Lasse Murtomäen aiheena on silmän takaosan sairauksien lääkehoito, jossa valmiste vapauttaa lääkettä silmän takaosaan kontrolloidusti valon avulla.

MIT Technology Review’n nuorten innovaattorien listalle nostama Visa Sippola puolestaan kertoo uudesta tekniikasta, jonka avulla luukirurgia on entistä turvallisempaa.

Professori Michael Gasikin aiheena on injektoitavat kauneushydrogeelit ja niiden turvallisuus. Esityksessä annetaan pikakatsaus näihin biomateriaaleihin sekä pohditaan niiden etuja ja mahdollisia haittoja sekä uusia kehitystrendejä.

Professori Jukka Seppälä ryhmineen on tutkinut ja kehittänyt uusia biopolymeerejä. Hän kertoo, mitä huikeita mahdollisuuksia aukeaa, kun uudet bioaktiiviset materiaalit osataan yhdistää 3D-tuotantotekniikoihin ja edelleen lääketieteellisen kuvantamisen tuottamaan informaatioon yksilöllisten implanttien tuottamiseksi.

Professori Tomi Laurila kertoo uusista nanoluokan materiaaleista, joilla on monia mielenkiintoisia sovelluskohteita terveysteknologiassa. Esimerkkeinä kliinisistä sovelluskohteista ovat hermostolliset sairaudet, kuten Parkinsonin tauti sekä erityyppiset diagnostiset menetelmät pienten lääkeainepitoisuuksien nopeaan määrittämiseen vaikka kokoverestä.

Tässä muutama poiminto Tekniikan päivien annista.

Seuraa Tekniikan päiviä Facebookissa, missä kerromme lisää tapahtuman sisällöstä.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.