Terveysteknologiatalon avajaisia juhlittiin Otaniemessä

Aalto kokoaa alan tutkimuksen, opetuksen ja yrittäjät saman katon alle vauhdittaakseen uusien innovaatioiden syntyä.

Tuija Pulkkinen

Suomea, kiinaa, englantia – Otakaari 3:n aulassa kuului maaliskuisena iltana iloinen monikielinen puheensorina. Terveysteknologia on globaali ja kasvava ala, ja Aalto-yliopiston terveysteknologiatalon (Health Technology Housen) avajaisissa olikin tupa täynnä väkeä.

”Mahtavaa nähdä täällä näin paljon eri alojen edustajia – kuvaahan se niin hyvin myös Aaltoa”, iloitsi vararehtori Tuija Pulkkinen.

”Oikeastaan terveysteknologiassa yhdistyvät kaikki meille tärkeät teemat: yrittäjyys, monialaisuus ja yhteiskunnallisiin haasteisiin vastaaminen”, hän kiteytti.

Avajaisten puheenjohtajana toimi neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitoksen professori Ari Koskelainen, joka on johtanut talon suunnittelutyötä.

Terveys- ja hyvinvointi on myös yksi Aallon painopistealueista, ja alan kehitystä on jo yli vuoden ajan tuettu tutkimusryhmien Aalto Health Platform -yhteisön avulla. Health Technology House tehostaa yhteistyötä entisestään kokoamalla valtaosan terveysteknologiaan liittyvää tutkimusta tekevistä aaltolaisista yhden katon alle. Joukossa on huippuosaajia muun muassa lääketieteellisestä tekniikasta, biofysiikasta, aivokuvantamisesta ja -stimulaatiosta, kognitiivisesta neurotieteestä ja signaalinkäsittelystä. Taloon keskitetään myös alan opetusta, ja tulevaisuudessa sinne on luvassa myös tiloja terveysteknologian yrityksille. Yhdessä tekemisestä syntyy uusia innovaatioita, joista hyötyvät niin ihmiset kuin Suomen talouskin.

”Terveysteknologia on meille ainutlaatuinen mahdollisuus – mutta siihen on tartuttava nopeasti”, korosti Aalto Health Platformin puheenjohtaja, professori Raimo Sepponen.

Datan merkitys kasvaa

Terveysteknologian edistysaskeleet vaativat paljon tutkimusta, joihin yrityksillä ei yksin aina ole mahdollisuutta. Kliininen yhteistyö on usein kriittistä, mutta yhteistyö muutenkin voi olla hyvin arvokasta myös suuryrityksille.

Matti E. Lehtonen (keskellä) takanaan GE Healthcare Finlandin Aallolle lahjoittamia CARESCAPE B650 -potilasvalvontamonitoreja. GE Healthcare ja Aalto-yliopisto tekevät paljon yhteistyötä muun muassa opinnäytetöiden ja väitöskirjatutkimusten muodossa.  Tulevaisuudessa tavoitteena on entistä laajempi yhteistyö erityisesti data-analytiikan ja koneoppimisen alueilla.

”Jotta voimme toimia Suomessa, meidän on oltava kilpailukykyisiä, ja siksi yhteistyö partnerien, kuten Aallon, VTT:n ja Tekesin kanssa, on meille niin tärkeää”, painotti GE Healthcaren anestesia- ja ventilaatioliiketoiminnan vetäjä ja GE Healthcare Finlandin hallituksen puheenjohtaja Matti E. Lehtonen.

”Tulevaisuuden terveydenhuollossa pitää ratkaista isoja haasteita saatavuuden, laadun ja kustannusten suhteen. Siksi ei riitä, että teemme vain yhä parempia laitteita. Me kehitämme järjestelmiä, jotka hyödyntävät potilaista saatavaa dataa niin, että hoidon tarve pystytään ennakoimaan mahdollisimman aikaisin.”

Myös globaaleihin hammashoitoteknologian jättiläisiin kuuluvan suomalaisen Planmecan liiketoiminta muuttuu vauhdilla.

”Tulevaisuudessa suurimmat innovaatiot tulevat softasta”, selitti yrityksen Senior Vice President Tuomas Lokki.

”Meidänkin tuotekehitysinsinööreistämme jo 85 prosenttia työskentelee softan kehityksen parissa. Yhteistyö Aallon kanssa on meille tärkeää erityisesti kuvantamisen ja tekoälyn alueilla. Ja tietenkin haluamme täältä hyviä lahjakkuuksia. Terveysteknologian alalla alkaa olla jo pula osaajista, ja heitä kaivataan koko ajan lisää!”

Aalto Health Platform tuki tilaisuutta

• Health Platform on Aallon terveyden ja hyvinvoinnin alan professorien ja heidän tutkimusryhmiensä yhteisö, jonka toimisto sijaitsee Health Technology Housessa.
  • Yhteisön jäseninä on 67 ryhmää 17:lta Aallon laitokselta, kaikista kuudesta korkeakoulusta.
  • Health Platformin tehtävänä on edistää alansa tutkimus- ja innovaatiotoimintaa kehittämällä yhteistyötä sekä tutkimusryhmien välillä että ulkoisten kumppaneiden kanssa; pääkaupunkiseudulla osana Health Capital Helsinki -allianssia, ja lisäksi kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
  • Health Platform kehittää terveyden ja hyvinvoinnin alueella myös yliopiston innovaatio- ja kasvuyrittäjyystukitoimintoja.
  • Health Platform tarjoaa sidosryhmille yhden kontaktipisteen alan kuuteen osa-alueeseen Aallossa: alan laitteet, neurotiede, bio- ja kemian tekniikka, tietotekniikka, johtaminen ja prosessit sekä arkkitehtuuri ja suunnittelu.
  • Health Platformin johdossa on Executive in Residence Markus Mäkelä
  • Lisätietoa Aalto Health Platformista health.aalto.fi

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.