Teollisen muotoilun opiskelijoiden näyttely: VIP

Näyttely koostuu ainutlaatuisista, eri tekniikoilla valmistetuista lasiteoksista. Yhteistyöprojektin takana on kolme yliopistoa kolmesta eri maasta.
Teos ja kuva: Josefiina Falck

Aalto-yliopiston teollisen muotoilun kandidaattiopiskelijat ovat perehtyneet Materiaali- ja valmistusteknologiat -kurssilla lasiin yliopiston maineikkaalla Lasistudiolla. Kurssitehtävänä oli tehdä oma tulkinta käsitteestä “VIP” ja luoda projekti sen ympärille. Tuloksena voi olla esimerkiksi astioita, valaisimia tai jokin erityinen esine.

"Sana VIP voidaan ymmärtää monin eri tavoin. Yleensä se tarkoittaa erittäin tärkeää henkilöä. Se voi olla kuitenkin myös erittäin tärkeä tuote tai erittäin tärkeä ongelma. Tavoitteena oli herättää keskustelua opiskelijoille tänä päivänä tärkeistä aiheista. Ne voivat olla esimerkiksi henkilökohtaisia asioita, tutkimukseen liittyviä ongelmia tai globaaleja ympäristökysymyksiä", kertoo kurssin opettaja Kazushi Nakada näyttelyn taustoista.

Kurssin tavoitteena oli, että opiskelijat tutustuvat erilaisiin materiaali- ja valmistusteknologioihin ja oppivat ymmärtämään eri materiaalien logiikkaa ja ominaisuuksia. Tutkimuskohteena oli erityisesti lasi. Vaikka opiskelijat eivät vielä pysty puhaltamaan omia tuotteitaan tässä vaiheessa, puhallusharjoitusten avulla saa kuitenkin käsityksen siitä, miten moni eri asia prosessiin vaikuttaaa.

“Opin materiaaleista ja etenkin lasin työstämisestä paljon. Kävin itse läpi lukuisia erilaisia konseptiluonnoksi ja muottisuunnitelmia sekä vaihtoehtoisia tekniikoita ennen kuin löysin sellaisen, jossa pystyin yhdistämään haluamani asiat. Erityisesti useamman värin yhdistäminen hallitusti samaan esineeseen aiheutti haasteita, jonka takia ehdin kurssin aikana toteuttaa vain testisarjan lopullista tuotetta varten”, kertoo Jenny Lagus.

VIP-projektin toteuttavat yhteistyössä Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design Puolasta, Tokyo University of the Arts -yliopiston Kougei-laitos Japanista sekä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Lasistudio. Työskentely yliopistojen välillä toimi pääsääntöisesti sähköpostiyhteydenpidolla ja kuvia lähettämällä. Tokion taidekorkeakoulun opiskelijat esittävät projekteistaan myös videoita.

Yliopistot esittelivät kurssilla oman lähestymistapansa lasimateriaaliin ja -tekniikoihin taiteen ja muotoilun näkökulmasta. Opiskelijoilla oli mahdollisuus vertailla niitä ja hyödyntää muiden opetusmenetelmiä ja -materiaaleja, mikä oli koko hankkeen tavoite. Kurssin ideana oli, että kokeilemalla ja tutkimalla voi löytää uusia tapoja käyttää vanhoja materiaaleja, kuten kiveä, puuta tai lasia.

"Lasi on vanha materiaali - lasiesineitä on löydetty jopa 4000-luvulta ennen ajanlaskun alkua - mutta taide- ja muotoiluopetuksessa yliopistoissa se on melko uusi materiaali. Sitä on käytetty vasta 1960-luvulta alkaen Euroopassa, ja tutkimukset kehittyivät nopeasti maailmanlaajuisesti 80- ja 90-luvuilla. Nykyään lasia käytetään paitsi perinteiseen käytännölliseen muotoiluun, myös erilaisiin taide- ja muotoilutarkoituksiin", kertoo projektin vetäjä Kazushi Nakada.

Aika: 17.1–31.1.2018

Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, aulagalleria

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.