Teollinen internet kohtaa 5G:n Otaniemessä

Hankkeen tarkoitus on rakentaa pilottisovelluksia yhteistyössä yritysten kanssa.

Aallon teollisen internetin kampuksella (AIIC) päästään pian testaamaan Otaniemeen rakennettavaa 5G-testiverkkoa osana uutta 5G meets IoT -hanketta.

– Tavoitteemme on tutkia 5G-teknologian mahdollisuuksia teollisen internetin sovelluksissa, kertoo AIIC:ta vetävä professori Martti Mäntylä ja selittää, että 5G on teolliselle internetille suuri mahdollisuus kahdestakin näkökulmasta. Ensinnäkin se mahdollistaa nopean, jopa sekunnin tuhannesosan, vasteajan sovellukset, jotka 4G:n kanssa ovat mahdottomia tai heikosti toimivia.

Toinen syy liittyy verkon arkkitehtuuriin.

– 5G:ssä verkko ja pilvi lyövät kättä, mikä tarkoittaa, että monet sen ominaisuuksista ovatkin pilvessä eivätkä itse laitteissa. 5G:n arkkitehtuurin ansiosta meidän on mahdollista luoda yrityksille yksityisiä verkkoja yleisen verkon sisälle. Kun yritys tulevaisuudessa myy esimerkiksi taajuusmuuntajan Kuala Lumpuriin, se löytää perille päästyään ja käynnistyttyään yrityksen privaattiverkon ja pystyy sen jälkeen kommunikoimaan ja lähettämään tietoa turvallisesti, Mäntylä kuvailee.

5G:ssä verkko ja pilvi lyövät kättä.

Aallosta hankkeessa ovat Mäntylän lisäksi mukana Sähkötekniikan korkeakoulun professori Riku Jäntti ja tutkija Jose Costa-Requena sekä Insinööritieteiden korkeakoulun professori Petri Kuosmanen ja tutkimuspäällikkö Jari Juhanko. Eri tutkimusaloja edustavien osaajien lisäksi hankkeessa on jo mukana teollisuusalan yrityksiä.

– 5G:n odotetaan olevan toiminnassa aikaisintaan vuonna 2020. Me yritämme ratkaista, millaiseksi sen arkkitehtuuri kannattaa rakentaa, jotta se palvelisi teollisen internetin sovelluksia mahdollisimman hyvin. Kun hyviä ratkaisuja löytyy, voimme standardisoida ne ja auttaa näin ohjelmistoyrityksiä tuottamaan uusia palveluita ja luomaan liiketoimintaa, Martti Mäntylä kiteyttää.

Lisätietoja:

Professori Martti Mäntylä

Lue myös: Otaniemeen rakennetaan tulevaisuuden 5G-verkkoa (aalto.fi)

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: