Tekoälyn ja teollisuuden kohtaamisesta yleisömenestys

Suomella on kaikki edellytykset olla tekoälyn soveltajien etujoukossa.

AI Goes Industry houkutteli salin täyteen tekoälystä kiinnostuneita.

Aallon Otaniemen kampuksen TUAS-talolla jouduttiin sateisena tiistaiaamuna tekemään salimuutoksia, jotta kaikille AI Goes Industry -digiaamiaisen osallistujille saatiin järjestettyä istumapaikka.

”Meillä on täällä edustajia noin 70 yrityksestä”, iloitsi Aallon historian suosituimman digiaamiaisen avannut akatemiaprofessori Samuel Kaski. Hän on mukana työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa ohjausryhmässä, joka haluaa nostaa Suomen tekoälyn soveltamisessa maailman huipulle. Edellytykset päämäärän saavuttamiselle ovat hyvät.

”Suomalaiset ovat koulutettua kansaa ja innokkaita ottamaan käyttöön uutta teknologiaa – jos kokevat sen hyödylliseksi. Yliopistojen, teollisuuden ja viranomaisten yhteistyö on sujuvaa. Kaiken pohjana on tekoälyn perus- ja soveltavan tutkimuksen pitkä perinne, jonka Teuvo Kohonen ja Erkki Oja aloittivat täällä Otaniemessä”, sanoi elinkeino- ja innovaatio-osaston päällikkö Ilona Lundström työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Tekesin digitaalisuusalueen johtaja Pekka Sivonen painotti, että kun teknologia oli aiemmin kuin tuotteelle viimeisen silauksen antava huulipuna, se on jo nyt ja etenkin tulevaisuudessa kaiken liiketoiminnan perusta. Erityisesti tämä pätee alustatalouteen, joka on vielä 95-prosenttisesti kiinalaisten ja yhdysvaltalaisten hallussa. Suomella on kuitenkin kaikki edellytykset nousta vahvaksi toimijaksi tietyillä, tarkoin valituilla ja maamme vahvuuksiin perustuvilla alueilla, kuten terveysdatan hyödyntämisessä, liikenteessä, puhtaissa teknologioissa, energiassa ja 5G:ssä.

”5G merkitsee mahdollisuuksien määrän räjähtämistä melkein kaikilla teollisuuden aloilla”, Sivonen sanoi.

Teksti ja kuva: Minna Hölttä

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!