Teknisten alojen harjoitteluohjelmaan tuli ennätysmäärä hakemuksia

AScI-harjoitteluohjelman yhdeksäs vuosi on alkamassa. Uusimmalla hakukierroksella ohjelmaan tuli yli tuhat hakemusta kymmenistä eri maista.
A group of people sat around a table
Professori Pekka Orponen, aikaisempi AScI-koordinaattori Minna Lind ja ohjelman ensimmäiset harjoittelijat.

Vuonna 2012 käynnistynyt kansainvälinen Aalto Science Institute (AScI) -harjoitteluohjelma tarjoaa perustutkinto- ja maisteriopiskelijoille mahdollisuuden päästä mukaan osallistumaan Aalto-yliopiston tutkimustyöhön. Harjoittelupaikat ovat avoinna kaikkien maiden opiskelijoille.

Viimeisimmällä tammikuun lopussa päättyneellä hakukierroksella ohjelmassa tarjolla olleisiin 47 tutkimushankkeeseen tuli kaikkiaan 1 095 hakemusta 71 maasta.

"AScI-harjoitteluohjelma perustettiin vuonna 2012 ja silloin saimme 25 hakemusta alle kymmeneen Aallon perustieteiden korkeakoulun tutkimusryhmään. On todella hienoa, että ohjelma sai nyt yli tuhat hakemusta kymmeniin projekteihin ja kaikkiin neljään Aalto-yliopiston tekniikan korkeakouluun. Näin suuri kiinnostus sekä hakijoiden että rekrytoijien puolelta todentaa AScI-yksikön tavoitteina olevien laadun, kansainvälisyyden ja yhteistyön merkityksen yliopistollemme", sanoo professori Pekka Orponen.

"AScI-ohjelman johtajana olen tyytyväinen, että ohjelma jatkaa kasvuaan. Aalto-yliopisto tarjoaa sekä vieraileville opiskelijoille että tutkijoille aiempaa laajempia mahdollisuuksia. Odotan innolla ohjelman tulevaisuutta pandemian jälkeisinä aikoina", kertoo professori Mikko Alava.

Suosituimmaksi hankkeeksi osoittautui Kemian tekniikan korkeakoulun hanke, jossa tutkitaan litiumioniakkuja. Tämä hanke sai yli 90 hakemusta. Muita suosittuja valintoja olivat Perustieteiden korkeakoulun neurologiseen kuvantamiseen ja syväoppimiseen liittyvät hankkeet sekä Sähkötekniikan korkeakoulun hanke orgaanisista materiaaleista ja laitteista.

"Hakemusten määrä on kasvanut vuosittain. Olen innoissani siitä, että pystymme houkuttelemaan lahjakkaita opiskelijoita huippuyliopistoista. Monet hakijoista siirtyvät myöhemmin tekemään väitöskirjaa. Olen iloinen siitä, että he saavat mahdollisuuden oppia, sanoo professori Antti Oulasvirta.

"Harjoitteluohjelmasta onkin tullut olennainen osa rekrytointiprosessia. Pyydän joka vuosi oman ryhmäni tohtoriopiskelijoita ja tutkijatohtoreita lisäämään ohjelmaan aiheita, joihin opiskelijat voivat hakea. Palkkaan ohjelman kautta noin kymmenen harjoittelijaa. Ohjelma hyödyttää laajemminkin koko Aallon yhteisöä. Aallon omat opiskelijat pääsevät tutustumaan kansainvälisesti katsottuna erittäin lahjakkaisiin opiskelijoihin, ja se auttaa heitä hiomaan omaa työtään entistäkin laadukkaammaksi."

AScI-harjoitteluohjelma on tunnettu monien huippuyliopistojen opiskelijoiden ja professoreiden keskuudessa.

”Saan paljon kyselyitä jo ennen vuosittaisen haun avaamista. Opiskelijoilla on vain vähän mahdollisuuksia osallistua kansainväliseen tutkimukseen, ja harjoitteluohjelmalla on merkittävä rooli lahjakkaiden opiskelijoiden houkuttelemiseksi Aaltoon”, sanoo harjoitteluohjelman koordinaattori David Radnell.

Kesällä 2020 iranilainen maisteriopiskelija Maryam Esmaeilzadeh Rooman Sapienza-yliopistosta oli harjoittelussa Jaana Vapaavuoren ryhmässä Kemian tekniikan korkeakoulussa. Esmaeilzadeh pääsi harjoittelun ja sen aikana tapahtuneen yhteistyön ja verkostoitumisen ansiosta aloittamaan jatko-opinnot Turun yliopistossa. Voit lukea lisää hänen tarinastaan täältä.  AScI-harjoitteluohjelmaa onnistuttiin jatkamaan koronaviruspandemian tuomien rajoitustenkin aikana ja aiotaan jatkaa edelleen pitkälle tulevaisuuteen.

Lisätietoa:

David Radnell
Harjoitteluohjelman koordinaattori

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.