Tekniikan päivät: Koneiden suunnittelun tulevaisuus

Kari Tammi ja Jani Romanoff kertovat koneiden suunnittelun digitaalisista kaksosista ja laskennallisista työkaluista laivasuunnittelussa
Älynosturi, Aalto-yliopisto

Tehokkaammat, automatisoidummat ja kestävämmät koneet edellyttävät uusia ideoita. Ideoiden vieminen käytäntöön edellyttää koneinsinööriä. Luovan ongelmanratkaisukyvyn lisäksi insinöörillä on käytössään joukko työkaluja, kuten teknisen laskennan ohjelmia, mitoitussääntöjä sekä kokeelliseen tutkimukseen nojaavaa tietoa. Nykyään tiedonlähteenä toimii myös perusteellinen ymmärrys koneen käytöstä. Käytönaikaista tietoa tarjoavat teollisen internetin kautta saatavat mittaukset.

Insinöörin haasteeksi jää laskennan ja mittausten yhdistäminen tavalla, joka yhdistää kestävän kehityksen, turvallisuuden, toiminnallisuuden ja kustannusten asettamat vaatimukset.

Tule kuuntelemaan esitelmiä Koneiden suunnittelun tulevaisuudesta torstaina 12.1. klo 11–12.45 Porthaniaan.

Tekniikan päivät on osa Tieteiden päiviä, joka on suurelle yleisölle suunnattu, kaikki tieteenalat kattava tiedetapahtuma: eri alojen tutkijat kertovat laaja-alaisesti tieteestä ja tutkimuksesta sekä tieteen mahdollisuuksista. Tieteen päivät järjestetään Helsingissä viisipäiväisinä joka toinen vuosi tammikuussa. Muissa yliopistokaupungeissa järjestetään kaksipäiväisiä Tieteen päiviä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.