Tekniikan päivät 2015: Haluaisitko päästä päättämään omien tietojesi käytöstä?

MyDatan perusajatus on antaa henkilöille käytännöllinen mahdollisuus hallita omaa dataansa.
Kai Kuikkaniemi

Ihmisistä kerätään valtavasti tietoa digitaalisessa muodossa: tietoa on niin liikkumisesta, terveydestä, pankkipalveluista kuin ruokaostoksistakin. Haluaisitko nähdä ja tarkistaa itseäsi koskevat digitaaliset tiedot? Ja myös tietää ja päättää, kuka niitä käyttää ja mihin?

Tekniikan päivillä 7.11. tutkija Kai Kuikkaniemen esityksessä pureudutaan siihen, miten tulevaisuudessa jokainen voisi itse kontrolloida itsestään kerättyä tietoa helpommin ja miten samalla mahdollistettaisiin uudenlaisia digitaalisia palveluita.

”Digitalisaation seurauksena tietoa kerätään yhä enemmän. Valtaosa tiedosta koskee henkilöitä, mutta välttämättä henkilöillä itsellään ei ole pääsyä tai ymmärrystä mitä tietoa hänestä on kerätty.  Oman datan hallinnan lisäksi MyData luo uutta yritystoimintaa, jossa henkilötieto on raaka-ainetta yksilöidyille palveluille”, Kai Kuikkaniemi kertoo.

MyDatasta hyötyy sekä kuluttaja että yritys

MyData ei ole yksittäinen palvelu vaan tapa toteuttaa laajemmin tulevaisuuden henkilötietoinfrastruktuuri. Tällöin henkilö itse pääsee helposti käsiksi omaan tietoonsa ja jakamaan sitä esimerkiksi sellaisille yrityksille, joiden palveluista hän on kiinnostunut. Kuluttajan lisäksi myös yritykset hyötyisivät, jos asiakkaat voisivat itse jakaa haluamansa tiedot itsestään ja kertoa, minkälaisista tuotteista tai palveluista ovat kiinnostuneita ja millä ehdoilla.

MyData on ajankohtainen, sillä EU:ssa on parhaillaan valmisteilla uusi tietosuoja-asetus, joka tulee siirtymäajan jälkeen korvaamaan myös voimassa olevan suomalaisen henkilötietolain. EU:n perusoikeuskirjaan on kirjattu, että “jokaisella on oikeus tutustua niihin tietoihin, joita hänestä on kerätty ja saada ne oikaistuksi”. Lisäksi hallitusohjelman yhtenä kohtana todetaan, että kansalaisten oikeutta valvoa ja päättää itseään koskevien tietojen käytöstä vahvistetaan.

Tule kuuntelemaan, mitä MyData tarkoittaa sinulle! Tutkija Kai Kuikkaniemi Aalto-yliopistosta luennoi Tekniikan päivillä 7.11. klo 13.45 (Porthania, sali P1, Yliopistonkatu 3).

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.