Tekniikan alan yhteistyöyliopisto etenee

Yhteistyöyliopiston ensimmäisen hankkeen tavoitteena on vastata tekniikan alan osaajien kysyntään Lounais-Suomessa. Uusia osaajia voitaisiin alkaa rekrytoida Lounais-Suomeen jo vuoden 2017 aikana.

Seitsemän tekniikan alan yliopistoa ovat sopineet yhteistyöyliopiston (Finnish Institute of Technology) perustamiseen liittyvästä käynnistysprojektista. Turun yliopisto, Åbo Akademi, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Vaasan yliopisto ovat mukana yhteistyössä, jonka tavoite on korjata Lounais-Suomen positiivisen rakennemuutoksen aiheuttamaa diplomi-insinöörivajetta.

Käynnistysprojektin tehtävänä on kartoittaa alueen yritysten osaamisen täydennystarve ja yliopistojen koulutustarjonta sekä sovittaa ne toisiinsa käytännön opetustoiminnaksi.

Tavoitteena on saada liikkeelle yritysten tarpeisiin vastaavia diplomitöitä ja kurssiprojekteja sekä muuta opetustarjontaa niin, että uusia osaajia voitaisiin alkaa rekrytoida Lounais-Suomeen jo vuoden 2017 aikana. Yhteistyöyliopiston toiminta perustuu vahvasti yritysyhteistyöhön, jolloin osa oppimisesta tapahtuu yritysten tiloissa yritysten haasteisiin vastaten.

Yhteistyöyliopiston valmistelu tekniikan alan yliopistojen kesken käynnistyi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen asettaman työryhmän toimesta välittömästi sen jälkeen, kun hallitus oli esittänyt vuoden 2017 ensimmäisessä lisätalousarviossa lisärahoitusta, jolla vastataan Lounais-Suomen osaamistarpeisiin. Åbo Akademin rehtori Mikko Hupan johtaman työryhmän on määrä jättää raporttinsa ministerille elokuun alussa.

Kaikki Suomen tekniikan alan yliopistot ovat mukana yhteistyössä, jossa Lounais-Suomessa voidaan hyödyntää yli 300 professorin ja 40:n jo toiminnassa olevan koulutusohjelman tarjontaa. Näin voidaan tehokkaasti käyttää jo olemassa olevaa yli 100 miljoonan euron tekniikan tutkimusinfrastruktuuria.

Käynnistysprojektin johtoon on nimitetty TkT Sisko Hellgren. Hänellä on teoreettisen osaamisen lisäksi pitkä kokemus eri yrityksistä ja eri tehtävistä erityisesti meriteollisuuden alalta. Käynnistysprojektin suunnittelijaksi on nimitetty KTM Tommi Marjanen.  Hänellä on erityistä osaamista yhdistää yritysten asiantuntijatarpeet ja opiskelijoiden sekä vastavalmistuneiden kompetenssit.

Lisätietoja:

TkT Sisko Hellgren, p. 040 029 2224
Rehtori Mikko Hupa, Åbo Akademi, p. 0400 630 801
Vararehtori Eero Eloranta, Aalto-yliopisto, p. 050 4323411

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.