Uutiset

Tapahtuma: Uusi media brändien haastajana

Experience Platformin järjestämässä tapahtumassa tutkitaan YouTuben brändeille tarjoamia mahdollisuuksia.
Crystal Abidin

Miksi brändien ja organisaatioiden tulisi kiinnostua YouTubesta? Mitä se voi niille tarjota? “Brändikokemus uuden median kautta” -tapahtuman tavoitteena on tarjota tietoa uuden median kanavien merkityksestä Aalto-yliopiston tutkijoille ja muille asiasta kiinnostuneille.  

Projektipäällikkö Markus Aholan mukaan Experience Platformin tavoitteena on tunnistaa hiljaisia signaaleja kokemukseen liittyvistä tutkimusalueista, jotka ovat uusia, poikkitieteellisiä tai nousevia tutkimusaiheita ja kiinnostavat Aalto-yliopiston eri kouluja.

“Tubettaminen on tästä hyvä esimerkki, sillä siinä yhdistyvät brändit, some, tekniikka ja uudenlainen kuluttajakäyttäytyminen. YouTube mullistaa tapaamme olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa. Yritykset myös hakevat uudenlaisia tapoja olla yhteydessä asiakkaidensa kanssa. Samaan aikaan on yhä enemmän ihmisiä, jotka haluavat mielipidevaikuttajiksi YouTuben kaltaisilla alustoilla”, Ahola kertoo.

Tapahtuman puhujia ovat antropologi, tutkija Crystal Abidin Jönköpingin yliopistosta, maajohtaja Stina Varsikko Splay Suomesta, vieraileva apulaisprofessori Miikka Lehtonen Aalto-yliopistosta ja viestintätieteiden professori Tanja Sihvonen Vaasan yliopistosta.

Abidin tutkii sosiaalisen median vaikuttajia eli ammattibloggaajia ja nuorten suhdetta heihin. Häneltä on juuri ilmestymässä kirja Internet Celebrity: Understanding Fame Online (Emerald Publishing, 2018). Varsikko vastaa tubettajia ja brändejä yhdistävän YouTube-verkoston Splay Suomen toiminnoista. Lehtonen tutkii muun muassa tubettajia manageroivien yritysten bisneslogiikkaa sekä sitä, miten tubettaminen linkittyy laajemmin median kuluttamisen murrokseen. Sihvonen on pelitutkimuksen asiantuntija.

“Tubettaminen on Suomessa vielä globaalia ja pohjoismaista tasoa pienempää, mutta kasvussa. Yksisuuntainen ja pitkälle hiottu tuotanto ei enää kiinnosta ihmisiä niin paljon kuin ennen, vaan kaivataan koskettavia ja puhuttelevia kokemuksia. Lisäksi teknologia mahdollistaa sen, että esimerkiksi YouTube-videoiden kuluttaminen on aiempaa helpompaa”, kertoo Miikka Lehtonen.

Experience Platform pyrkii löytämään jatkossakin tapahtumilleen vastaavia Aallon kouluja läpileikkaavia teemoja, joiden kautta se voi tuoda yhteen yrityksiä ja kansainvälisiä tutkijoita eri instituutioista. Suunnitteilla on jo tapahtumia esimerkiksi värien, pukeutumisen ja tilan ympärille.

Ilmoittaudu “Brand experience through new media” -tapahtumaan 12.3. mennessä: https://www.webropolsurveys.com/S/7FA0EDE689CC2524.par

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Aika: 15.3.2018 klo 14:00–17:00

Paikka: A Grid, Otakaari 5a, 02150 Espoo

Lisätietoja:
Projektipäällikkö  Markus Ahola, Experience Platform, Aalto-yliopisto, p. 050 401 1435, [email protected]
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Professori Maria Sammalkorpi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.