Tapahtuma: Uusi media brändien haastajana

Experience Platformin järjestämässä tapahtumassa tutkitaan YouTuben brändeille tarjoamia mahdollisuuksia.
Crystal Abidin

Miksi brändien ja organisaatioiden tulisi kiinnostua YouTubesta? Mitä se voi niille tarjota? “Brändikokemus uuden median kautta” -tapahtuman tavoitteena on tarjota tietoa uuden median kanavien merkityksestä Aalto-yliopiston tutkijoille ja muille asiasta kiinnostuneille.

Projektipäällikkö Markus Aholan mukaan Experience Platformin tavoitteena on tunnistaa hiljaisia signaaleja kokemukseen liittyvistä tutkimusalueista, jotka ovat uusia, poikkitieteellisiä tai nousevia tutkimusaiheita ja kiinnostavat Aalto-yliopiston eri kouluja.

“Tubettaminen on tästä hyvä esimerkki, sillä siinä yhdistyvät brändit, some, tekniikka ja uudenlainen kuluttajakäyttäytyminen. YouTube mullistaa tapaamme olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa. Yritykset myös hakevat uudenlaisia tapoja olla yhteydessä asiakkaidensa kanssa. Samaan aikaan on yhä enemmän ihmisiä, jotka haluavat mielipidevaikuttajiksi YouTuben kaltaisilla alustoilla”, Ahola kertoo.

Tapahtuman puhujia ovat antropologi, tutkija Crystal Abidin Jönköpingin yliopistosta, maajohtaja Stina Varsikko Splay Suomesta, vieraileva apulaisprofessori Miikka Lehtonen Aalto-yliopistosta ja viestintätieteiden professori Tanja Sihvonen Vaasan yliopistosta.

Abidin tutkii sosiaalisen median vaikuttajia eli ammattibloggaajia ja nuorten suhdetta heihin. Häneltä on juuri ilmestymässä kirja Internet Celebrity: Understanding Fame Online (Emerald Publishing, 2018). Varsikko vastaa tubettajia ja brändejä yhdistävän YouTube-verkoston Splay Suomen toiminnoista. Lehtonen tutkii muun muassa tubettajia manageroivien yritysten bisneslogiikkaa sekä sitä, miten tubettaminen linkittyy laajemmin median kuluttamisen murrokseen. Sihvonen on pelitutkimuksen asiantuntija.

“Tubettaminen on Suomessa vielä globaalia ja pohjoismaista tasoa pienempää, mutta kasvussa. Yksisuuntainen ja pitkälle hiottu tuotanto ei enää kiinnosta ihmisiä niin paljon kuin ennen, vaan kaivataan koskettavia ja puhuttelevia kokemuksia. Lisäksi teknologia mahdollistaa sen, että esimerkiksi YouTube-videoiden kuluttaminen on aiempaa helpompaa”, kertoo Miikka Lehtonen.

Experience Platform pyrkii löytämään jatkossakin tapahtumilleen vastaavia Aallon kouluja läpileikkaavia teemoja, joiden kautta se voi tuoda yhteen yrityksiä ja kansainvälisiä tutkijoita eri instituutioista. Suunnitteilla on jo tapahtumia esimerkiksi värien, pukeutumisen ja tilan ympärille.

Ilmoittaudu “Brand experience through new media” -tapahtumaan 12.3. mennessä: https://www.webropolsurveys.com/S/7FA0EDE689CC2524.par

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Aika: 15.3.2018 klo 14:00–17:00

Paikka: A Grid, Otakaari 5a, 02150 Espoo

Lisätietoja:
Projektipäällikkö  Markus Ahola, Experience Platform, Aalto-yliopisto, p. 050 401 1435, [email protected]

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.