Uutiset

Tapahtuma: Uusi media brändien haastajana

Experience Platformin järjestämässä tapahtumassa tutkitaan YouTuben brändeille tarjoamia mahdollisuuksia.
Crystal Abidin

Miksi brändien ja organisaatioiden tulisi kiinnostua YouTubesta? Mitä se voi niille tarjota? “Brändikokemus uuden median kautta” -tapahtuman tavoitteena on tarjota tietoa uuden median kanavien merkityksestä Aalto-yliopiston tutkijoille ja muille asiasta kiinnostuneille.  

Projektipäällikkö Markus Aholan mukaan Experience Platformin tavoitteena on tunnistaa hiljaisia signaaleja kokemukseen liittyvistä tutkimusalueista, jotka ovat uusia, poikkitieteellisiä tai nousevia tutkimusaiheita ja kiinnostavat Aalto-yliopiston eri kouluja.

“Tubettaminen on tästä hyvä esimerkki, sillä siinä yhdistyvät brändit, some, tekniikka ja uudenlainen kuluttajakäyttäytyminen. YouTube mullistaa tapaamme olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa. Yritykset myös hakevat uudenlaisia tapoja olla yhteydessä asiakkaidensa kanssa. Samaan aikaan on yhä enemmän ihmisiä, jotka haluavat mielipidevaikuttajiksi YouTuben kaltaisilla alustoilla”, Ahola kertoo.

Tapahtuman puhujia ovat antropologi, tutkija Crystal Abidin Jönköpingin yliopistosta, maajohtaja Stina Varsikko Splay Suomesta, vieraileva apulaisprofessori Miikka Lehtonen Aalto-yliopistosta ja viestintätieteiden professori Tanja Sihvonen Vaasan yliopistosta.

Abidin tutkii sosiaalisen median vaikuttajia eli ammattibloggaajia ja nuorten suhdetta heihin. Häneltä on juuri ilmestymässä kirja Internet Celebrity: Understanding Fame Online (Emerald Publishing, 2018). Varsikko vastaa tubettajia ja brändejä yhdistävän YouTube-verkoston Splay Suomen toiminnoista. Lehtonen tutkii muun muassa tubettajia manageroivien yritysten bisneslogiikkaa sekä sitä, miten tubettaminen linkittyy laajemmin median kuluttamisen murrokseen. Sihvonen on pelitutkimuksen asiantuntija.

“Tubettaminen on Suomessa vielä globaalia ja pohjoismaista tasoa pienempää, mutta kasvussa. Yksisuuntainen ja pitkälle hiottu tuotanto ei enää kiinnosta ihmisiä niin paljon kuin ennen, vaan kaivataan koskettavia ja puhuttelevia kokemuksia. Lisäksi teknologia mahdollistaa sen, että esimerkiksi YouTube-videoiden kuluttaminen on aiempaa helpompaa”, kertoo Miikka Lehtonen.

Experience Platform pyrkii löytämään jatkossakin tapahtumilleen vastaavia Aallon kouluja läpileikkaavia teemoja, joiden kautta se voi tuoda yhteen yrityksiä ja kansainvälisiä tutkijoita eri instituutioista. Suunnitteilla on jo tapahtumia esimerkiksi värien, pukeutumisen ja tilan ympärille.

Ilmoittaudu “Brand experience through new media” -tapahtumaan 12.3. mennessä: https://www.webropolsurveys.com/S/7FA0EDE689CC2524.par

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Aika: 15.3.2018 klo 14:00–17:00

Paikka: A Grid, Otakaari 5a, 02150 Espoo

Lisätietoja:
Projektipäällikkö  Markus Ahola, Experience Platform, Aalto-yliopisto, p. 050 401 1435, [email protected]
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaniemi, nimen taustalla mystinen menneisyys

Mistä yliopiston kampusalue on saanut nimensä?
Maria Joutsenvirta
Tutkimus ja taide Julkaistu:

U-teoria – Miten johdetaan tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus syntyy?

Luovat ihmiset, kuten taiteilijat ja tieteilijät, keksivät ja luovat uutta astumalla näkyvästä maailmasta näkymättömään mielikuvituksen maailmaan ja sieltä takaisin näkyvään. Tätä luovuuden edellyttämää herkkyyttä ja intuitiota voi oppia ja edesauttaa.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin toista tuotantokautta vetävät Aalto-yliopiston professorit Robin Gustafsson ja Timo Seppälä, juontaa William von der Pahlen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alustatalouden faktat ja myytit -podcast sukeltaa alustatalouden saloihin

Uusi tuotantokausi: Aalto-yliopiston asiantuntijat ja vaihtuvat vieraat keskustelevat alustataloudesta ja siihen liittyvistä ajankohtaisista aiheista.
Ville Vuorinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ville Vuorinen: Hengitysilman parantaminen on avain pandemian torjuntaan

Korona leviää ilmateitse, ja siksi sitä ei pysäytetä käsien pesulla, sanoo apulaisprofessori Ville Vuorinen. Paukut pitäisi pistää ilmahygieniaan, ja siinä tarvitaan sekä tehokasta ilmanvaihtoa että oikeanlaisia maskeja.