Talvimerenkulun riskit halutaan paremmin hallintaan

Aalto-yliopiston ja sen kumppaneiden Stormwinds -projekti porautuu talvimerenkulu riskien hallintaan.
Aalto University School of Engineering

Stormwinds-projektin noin kahden miljoonan euron rahoitus varmistui huhtikuun 2015 alussa. Hanketta rahoittaa Euroopan unionin ja Itämeren rannikkovaltioiden yhteinen BONUS-ohjelma.

- BONUS-ohjelman rahoituksesta käydään kova kilpailu. Vain noin kymmenesosa anomuksista hyväksytään, toteaa meriliikenteen turvallisuusasioihin erikoistunut professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta.

Vuonna 2007 käynnistynyt tutkimus- ja kehitysohjelma BONUS etsii keinoja Itämeren säilyttämiseen terveenä ja elinvoimaisena niin, että ekosysteemi pystyy tarjoamaan ihmisille kestävästi erilaisia aineellisia ja aineettomia palveluita.

Analyysi logistiikasta

Stormwinds-projektissa tutkitaan talvimerenkulun riskejä ja niiden hallintaa. Tavoitteena on tuottaa käytännön suosituksia, uusia menetelmiä ja ehdotuksia, joilla voidaan parantaa talvimerenkulun turvallisuutta ja pienentää ympäristöonnettomuuksien riskiä.

Helsinkiin ja Pietariin sijoitetut VTS- eli Vessel Traffic Service -keskukset seuraavat Itämeren laivaliikennettä ja antavat ohjeita alusten miehistöille. Talvisaikaan VTS-keskukset tekevät yhteistyötä jäänmurtajien kanssa. Murtajat ilmoittavat laivoille reittipisteet, joihin alusten tulee suunnata ja tarvittaessa odottaa jäänmurtaja-apua.

Stormwinds-projektissa tutkitaan, miten VTS-keskusten toimintaa ja niiden yhteistyötä jäänmurtajien kanssa voitaisiin kehittää. Yhtenä tavoitteena on luoda uusia ohjeita VTS-keskusten alusliikenneohjaajien koulutukseen.

Hankkeessa kerätään systemaattisesti tietoa laivojen liikennöinnistä, vaaratilanteiden ennakoinnista ja päätöksenteosta eri tilanteissa. Tutkimuksen kohteena on myös jääolosuhdetietojen välitys ja reittien optimointi.

- Suomessa käy vuosittain noin 40 000 laivaa. Käytäntö on ohjannut tämän ison logistisen järjestelmän nykyisenlaiseksi. Sen toimintaa ei ole koskaan analysoitu tieteellisesti. Nyt se on tarkoitus tehdä, Kujala sanoo.

Kansainvälistä yhteistyötä

Stormwinds-hankkeen projektipäällikkönä toimii postdoc-tutkija Florins Goertland Aalto-yliopistosta. Hän väittelee meriliikenteen riskien hallinnasta tämän vuoden aikana. Lisäksi hankkeessa työskentelee tohtoriopiskelija Osiris Valdez, joka valmistelee väitöskirjaa hankkeen teemasta eli talvimerenkulun riskien hallinnasta. Lisäksi hankkeessa teetetään useita diplomitöitä Aalto yliopiston osuudessa.

Aalto-yliopiston lisäksi Stormwinds-projektiin osallistuu yhteensä seitsemän yliopistoa ja tutkimuslaitosta Suomesta, Virosta, Ruotsista ja Venäjältä. Rahoituksesta puolet tulee EU:lta. puolet osallistujamaiden tiederahoittajilta. Suomesta rahoittajana on Suomen Akatemia.

Vuosille 2010–2017 ajoittuvan BONUS-ohjelman kokonaisbudjetti on 100 miljoonaa euroa. Rahaa jaettiin tällä kertaa yhteensä 17 miljoonaa euroa. Stormwindsin lisäksi rahoituksen sai seitsemän muuta tutkimushanketta.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.