Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatsauksessa juhlittiin vuoden 2019 huippuhetkiä

Helmikuun 5. päivä 2020 järjestetyssä tapahtumassa jaettiin yhteensä yhdeksän tunnustuspalkintoa Aalto ARTS -yhteisön jäsenille.
Annual Review: Dean Tuomas Auvinen, professor Jenni Reuter, HR Coordinator Hanna Nurmela. Photo: Enni Grundström
Vuosikatsauksessa jaettiin palkintoja mm. professori Jenni Reuterille. Kuvassa mukana dekaani Tuomas Auvinen ja HR-päällikkö Hanna Nurmela. Kuva: Enni Grundström

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatsauksessa tutustutaan edellisen vuoden tuloksiin ja keskeisiin saavutuksiin sekä kiitetään menestyksen tekijöitä. Tänä vuonna aikaa varattiin myös tulevaisuuspohdinnalle ja keskusteluille siitä, miten voimme edelleen parantaa koulun toimintaa.

Tapahtumassa käytettiin SITRAn kehittämää Erätauko-menetelmää, jonka ajatuksena on varata aikaa keskustelulle ja rikkoa perinteinen yleisön ja esiintyjän välinen asetelma. Tämä oli luontevaa jatkoa Aalto-yliopiston strategiatyölle sekä Future of ARTS -yhteisötapahtumille.

Tilaisuudessa jaettiin useita tunnustuspalkintoja.

Väitöskirjapalkinto: Taneli Luotoniemi
Taneli Luotoniemen väitös Hyperspatial Interlace. Grasping Four-dimensional Geometry Through Crafted Models on monialainen, taiteellista näkemystä, taidekasvatusta sekä matematiikkaa yhdistelevä työ. Luotoniemen neliulotteisen geometrian mallit onnistuvat olemaan samanaikaisesti vaikuttavia että hauskoja, edistäen näin tieteen popularisointia.

Väitöskirjapalkinto: Khalil Klouche
Väitöksen otsikko on Explorable Information Spaces: Designing Entity Affordances for Fluid Information Exploration. Klouche tutkii hakukoneiden ja tekoälyyn nojaavien tunnistusohjelmien valtaa sekä sitä, millaisia toiminnan mahdollisuuksia syntyy, kun käyttäjä on vallan mekanismeista tietoinen.

Tutkimuspalkinto: Perttu Hämäläinen
Pelitutkija, professori Perttu Hämäläisen (Assistant professor) tutkimuskohteisiin kuuluvat liikunnalliset pelit (exergames) sekä tekoäly, animaatio ja tietokonenäkö peliympäristöissä. Hämäläinen on menestynyt niin vertaisarvioiduissa julkaisuissa, ulkopuolisen rahoituksen hankkimisessa että tutkimuksen muuntamisessa kaupallisiksi bisnesideoiksi.

Taiteellisen toiminnan palkinto: Julia Lohmann
Muotoilija, professori Julia Lohmannin (Professor, Artistic Practice) kiinnostus kohdistuu systeemiseen muotoiluun, biomateriaaleihin ja yhteisölliseen tekemiseen. Hänen taiteellinen työnsä puhuu erityisesti meriekosysteemien puolesta. Lohmann on saanut aikaan suurta vaikuttavuutta esittelemällä taiteellista työtään laajalti vaikutusvaltaisissa ympäristöissä.

Menestyksen mahdollistaja: Anna Heiskanen
Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen johtaja Anna Heiskanen on vaikuttanut keskeisesti laitoksen työkulttuurin positiiviseen muutokseen #metoo-kampanjan jälkeen. Laitoksen nykyinen, turvallinen työskentely- ja opiskeluympäristö on paljolti Heiskasen ansiota. ELOn esimerkillä on laajempaa vaikutusta koko audiovisuaaliselle alalle.

Opetuspalkinto: Jenni Reuter
Arkkitehti, professori Jenni Reuter (Associate professor) on ottanut aktiivisen roolin koulutuksen kehittäjänä niin koulun kuin arkkitehtuurin laitoksenkin tasolla. Reuter vastaa kandidaattitason opinnoista ja on erityisen kiinnostunut opiskelijoiden kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Lisäksi hän on järjestänyt suosittuja  Architecture speaks -luentoja, ja tuonut näin kansainvälisten huippuarkkitehtien osaamista ja näkemyksiä niin opiskelijoiden kuin suuren yleisön saataville.

Opetuspalkinto: Oscar Person
Muotoilija, professori Oscar Person (Associate professor) on ollut korvaamaton avainhenkilö uuden, englanninkielisen kandidaattiohjelman rakentamisessa. Kahden laitoksen vahvuuksille rakentunut ohjelma on vaatinut vastuullista otetta sekä kykyä ylläpitää luottamusta eri tahojen kesken.

Vuoden alumni: Verstas Arkkitehdit, Jussi Palva
Aalto-yliopiston kampusalueella yhdistyvät arvokas rakennushistoria ja uudenlainen suunnittelu. Väre-rakennus on tuonut kampukselle uudenlaista kaupunkimaista tilaa; Väre on raikas uusi lisä perinteiseen maisemaan. Väreen on suunnitellut Verstas-arkkitehdit, ja Aallon alumni Jussi Palva on ollut hankkeen pääarkkitehti.

Vuoden teko: Make Väre Ours –project, Valeria Gryada
Väreeseen muutto oli Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle sekä fyysinen että kulttuurinen muutos. Pian muuton jälkeen huomattiin, että kaikki toiminnot eivät solahtaneet tiloihin itsestään, vaan tiettyä uudelleenjärjestelyä vaadittiin. Tästä syystä koulussa aloitettiin “Make Väre Ours” -yhteisöprojekti keväällä 2019.

Valeria  Gryada oli hankkeen projektipäällikkö, joka työskenteli rakentavassa hengessä koko yhteisön kanssa kunnes tilojen toiminnallisuudet löytyivät. Muita avainhenkilöitä olivat: Saija Holmén, Rasmus Vuori, Tapio Koskinen, Janne Hirvonen, Antti Raike, Pekka Saarela sekä opiskelijamme.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.