Taiteellisia väliintuloja Kampin ostoskeskuksessa

‘Media Intervention in the City’ -kurssilla tuotettiin uudentyyppistä julkista taidetta.
Aneta Atsovan hämähäkki koostui vaatehenkareista. Kuva: Andy Best-Dunkley.

Taiteen laitoksen yhteisen opetuksen yksikön ‘Media Intervention in the City’ -kurssilla opiskelijat pääsivät toteuttamaan lyhytkestoisia installaatioita ja performansseja kauppakeskus Kamppiin. Kurssilla tutkittiin taiteen roolin muuttumista julkisessa tilassa. “Nykyään julkinen taide voi olla muutakin kuin patsas torilla. Taiteilijat ympäri maailman käyttävät monentyyppisiä medioita ja työstävät usein sosiaalisia ja poliittisia aiheita työskennellen läheisesti paikallisten ihmisten kanssa”, kertoo kurssin vastuuopettaja Andy Best-Dunkley.

Kurssi on järjestetty jo kuutena vuotena peräkkäin ja tänä vuonna toista kertaa Kampissa. “Kamppi on kiinnostava lokaatio, koska julkisen liikenteen solmukohtana sen läpi kulkee tuhansien työmatkalaisten virta päivittäin. Se on moderni agora, jonka alueelta löytyy monikulttuurinen sekoitus ihmisiä: toimistotyöläisiä, poliitikkoja, opiskelijoita ja perheitä, työttömiä ja kerjäläisiä”, Best-Dunkley kommentoi.

Opiskelijat aloittivat työskentelyn paikan päällä Kampissa, tehden havaintoja kauppakeskuksen elämästä ja työstäen teoksia tältä pohjalta. Esimerkiksi Jaakko Jäniksen ‘Human Garden’ oli performanssi, jossa hän makasi liikkumatta ja puhumatta kolme tuntia laatikossa ja ohikulkijat saivat istuttaa kukkia hänen päällensä tai viereensä laatikkoon.

“Pohdin teoksessani pysähtymisen merkitystä ja liikettä. Ihmisten pysähtyminen katsomaan tai ottamaan osaa performanssiin oli yhtälailla mielessäni, kuin oma liikkumattomuutenikin. Huomasin performanssin jälkeen pohtivani kuolemaa ja myös kasvien liikkumattomuutta elävinä organismeina”, Jänis kertoo.

Jaakko Jäniksen performanssi kutsui ohikulkijat istutustalkoisiin. Kuva: Andy Best-Dunkley.

Hanna Korkiakoski ja Pauline Taupin puolestaan rakensivat teippaamalla pitkäkaulaisen dinosaurusveistoksen Kampin neljänteen kerrokseen. Työn nimi oli Lost world. “Se on sanaleikki: Dinosaurukset kuuluvat kadonneeseen maailmaan ja samalla työmme on tavallaan piilossa, kokonaisuuden näkee vasta kun katsoo oikeasta paikasta. Halusimme tuottaa katsojille löytämisen iloa”, Korkiakoski kertoo.

Kampin kauppakeskuspäällikko Heli Vainio näkee yhteistyön Aalto-yliopiston kanssa osana kauppakeskusten roolin muuttumista: “Kauppakeskuksella ei ole enää vain yhtä roolia tarjota asiakkailleen tuotteita ja palveluja vaan niiden tarkoitus on olla puoleensavetävä paikka, jossa myös tehdään ostoksia. Kauppakeskuksen pitää elää ajassa, mikä nykyään tarkoittaa mm. sitä, että annetaan tiloja erilaisten kaupunkilaisten käyttöön heidän omien projektiensa toteuttamiseen.”

Teokset herättivät monenlaisia reaktioita Kampissa kävijöiden keskuudessa. Vainio kertoo: “Teokset hämmästyttivät, kiinnostivat ja joku koki jonkun niistä jopa pelottavaksi. Meille mikään tunne ei ole toista parempi. Tärkeintä on yllättää asiakas jollain, kun hän saapuu Kamppiin. Jokainen tempaus rakentaa mielikuvaa Kampista kaikkien kaupunkilaisten yhteisenä paikkana.”

Lisätietoja:

Kuvanveiston lehtori Andy Best-Dunkley, [email protected], +358505714013

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: