Tähtitiistait syksyllä 2024

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi syksyllä 2024 järjestetään avoin luentosarja ”Tähtitiistait” uudessa Marsio-rakennuksessa. Tervetuloa!
Metsähovi 50 vuotta
Metsähovin radio-observatorio täyttää 50 vuotta. Graafinen suunnittelu: Marianne Lenoir / Aalto-yliopisto

Kirkkonummella sijaitseva Metsähovi on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio. Tänä vuonna 50 vuotta täyttävässä Metsähovissa tutkitaan avaruutta radioaalloilla sekä kehitetään alan tekniikkaa ja menetelmiä. Tiesitkö, että 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppimme teki ensimmäiset radioastronomiset havaintonsa, ja siitä lähtien havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta?

Tähtitiistait ovat osa juhlavuoden ohjelmaa, jonka tavoitteena tuoda tähtitiede lähelle jokaisen arkea. Tervetuloa 8. lokakuuta, 22. lokakuuta ja 5. marraskuuta Marsioon Otaniemeen kello 15.15.–16.30. Puhujat ja aiheet tarkentuvat kevään aikana. Luentojen kieli on pääosin suomi ja ne lähetetään suorana myös verkossa.

8.10.2024
Tähtitiistai: 50 vuotta maailmankaikkeuden taajuudella

22.10.2024
Tähtitiistai: Näkymätön maailmankaikkeus

5.11.2024
Tähtitiistai: Mustien aukkojen äärellä

Metsähovi 50 juhlavuosi

Metsähovin radio-observatorio mitannut merkittäviä löytöjä jo 50 vuoden ajan

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriolla on ollut tärkeä merkitys radioastronomian kehityksessä Suomessa.

Metsähovi Radio Telescope

Metsähovin radio-observatorio

Metsähovi on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.