Suoratoisto syrjäytti lataukset musiikin kuuntelussa

Nuorten suomalaisten keskuudessa digitaaliset tiedostotkin ovat jo vanhanaikaisia, Aalto-yliopiston tutkijat osoittivat.

Internetpohjaisessa, yli 600 suomalaisnuorta kattaneessa, kyselytutkimuksessa havaittiin, että musiikin kulutus keskittyy muutamaan hallitsevaan palveluun.

YouTube ja Spotify olivat ylivoimaisesti suosituimmat musiikin lähteet yli 20-vuotiaiden suomalaisopiskelijoiden otoksessa. YouTube oli useimmiten musiikin kuunteluun ja uuden musiikin löytämiseen käytetty palvelu: vastaajista 76 prosenttia ilmoitti käyttävänsä sitä päivittäin musiikin kuunteluun. Myös aktiiviset Spotifyn käyttäjät käyttivät YouTubea täydentämään Spotifyn musiikkivalikoiman puutteita. YouTubea pidettiin helpoimmin jaettavana musiikin lähteenä.

− YouTuben suosio oli valtava. Lähes kaikki vastaajat kertoivat käyttävänsä sitä musiikin kuunteluun, sanoo tekniikan tohtori Lassi Liikkanen.

− YouTube on mullistanut digitaalisen mediamaailman ja musiikin kuuntelukäytännöt. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa tieteellistä näyttöä tästä suuresta muutoksesta.

Vaikka videosisältö saattaa vaikuttaa merkittävältä YouTuben suosiota selittävältä tekijältä, Aalto-yliopiston tutkijat eivät löytäneet tätä ajatusta tukevaa näyttöä.

− Kyse ei ole vain videoista. Tekemässämme kokeessa osallistujat arvioivat musiikkikokemuksensa samalla tavoin riippumatta siitä, oliko musiikkivideossa liikkuvaa kuvaa. Tämä herättää monia kysymyksiä tulevia tutkimuksia varten, Liikkanen sanoo.

”CD-levyt ja digitaalilataukset kuolevat pois muutamassa vuodessa”

Tutkijat dokumentoivat siirtymän digitaalisen musiikin ensimmäisestä sukupolvesta toiseen sukupolveen, eli latauksista suoratoistoon.

− Tutkimiemme nuorten osalta se on jo tapahtunut. Odotan, että muu väestö seuraa perässä, Liikkanen sanoo.

− Siirtymä ei luonnollisesti ole yksioikoinen. Tutkimuksemme osoittaa, että ihmiset palaavat välillä käyttämään vanhoja CD-levyjään ja MP3-tiedostojaan, mutta he eivät hanki uutta sisältöä tällä tavoin. Tämä tarkoittaa, että taloudellisessa mielessä sekä CD-levyt että digitaalilataukset kuolevat pois muutamassa vuodessa, kuten olen jo aiemmin ennustanut.

Vaikka palvelubrändien muutos on ollut nopea, kuluttajien tapa kuunnella musiikkia näiden palvelujen avulla ei ole muuttunut paljonkaan digitaalisen musiikin toisen sukupolven myötä.

− Myös musiikin suoratoistopalvelut edellyttävät musiikin etsimistä ja soittolistojen luomista. Digitaaliset palvelut ovat tarjonneet uudentyyppisiä radiokokemuksia, mutta tulevaisuus on hybridijärjestelmissä, joissa ihmisten mieltymykset yhdistyvät tietokoneen antamiin suosituksiin, tohtorikoulutettava Pirkka Åman spekuloi.

Tutkimus julkaistiin Interacting with Computers -aikakausijulkaisussa (Oxford University Press).

Linkki artikkelin abstraktiin http://iwc.oxfordjournals.org/content/early/2015/03/27/iwc.iwv004.abstract (koko artikkelin lukeminen vaatii kirjautumisen)

Julkaisutiedot:

Liikkanen L. & Åman P.: Shuffling services – Current trends in interacting with digital music. Interacting with Computers. Oxford University Press. DOI: 10.1093/iwc/iwv004

Yhteystiedot:

Lassi A. Liikkanen
Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT

Pirkka Åman
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.