Suomi 100 -satelliitin kokoonpano on alkanut

Seuraavan suomalaissatelliitin loppukokoonpano alkoi tällä viikolla Otaniemessä. Suomi 100 -satelliitti on tarkoitus saada valmiiksi elokuussa ja laukaista avaruuteen joulukuussa.
Renderöinti satelliitista.

Epäilemättä juhlavuoden korkealentoisimmalla hankkeella on myös tärkeä tieteellinen tehtävä: satelliitin avulla testataan uutta teknologiaa ja sitä käytetään luonnontieteiden opetuksessa.

Suomi 100 -satelliitti tukee hanketta vetävän Aalto-yliopiston professori Esa Kallion tutkimusta, jonka tavoitteena on selvittää maapallon luona avaruudessa olevien sähköisesti varattujen hiukkasten sijaintia ja käyttäytymistä. Satelliitissa oleva erikoisvalmisteinen radiovastaanotin tarkkailee radiosignaalien kulkua sähköisesti varattuja hiukkasia sisältävien alueiden läpi, ja havainnoista voidaan saada lisätietoa muun muassa avaruussäähän ja siten revontulien syntyyn vaikuttavista ilmiöistä.

Satelliitin runkorakenteessa käytetään uudenlaisia 3D-tulostettuja osia, jotka voivat tehdä nanosatelliittien rakentamisesta vastaisuudessa helpompaa ja edullisempaa. Tulostetut osat voivat olla myös kevyempiä ja monimutkaisempia kuin perinteisesti valmistetut osat. Tekniikka perustuu tutkijatohtori Antti Kestilän kehittämään menetelmään.

Lisäksi satelliitti tuottaa iloa kaikille suomalaisille kuvaamalla maatamme ja planeettaamme avaruudesta. Kameran avulla saadaan myös radiomittalaitteen havaintoja tukevia kuvia muun muassa revontulista.

Suomi 100 -satelliitti on jo kolmas Aalto-yliopistossa tehtävä nanosatelliitti. Se on pienempi kuin parhaillaan avaruudessa toimiva Aalto-1 ja keväällä laukaistu Aalto-2, mutta silti se on täysiverinen satelliitti: vastaavia, edullisia laitteita käytetään paljon tutkimukseen ja tekniikan testaamiseen.

Tutustu satelliitteihin ja avaruuteen Avaruusrekassa

Osa Suomi 100 -satelliittihanketta on syys-lokakuussa 2017 Suomea kiertävä Avaruusrekka, joka perustuu vuosina 2012 ja 2014 suuren suosion saaneeseen näyttelykonseptiin: näyttelyrekan sisälle on rakennettu pieni avaruusaiheinen tiedekeskus. Tällä kertaa näyttely keskittyy nanosatelliitteihin ja avaruuden olosuhteiden esittelyyn. Rekan sisällä on myös pieni puhdastila, missä yleisön edustajat pääsevät kokoamaan itse satelliittia.

Kiertue on laajempi kuin koskaan, sillä se kattaa 22 paikkakuntaa eteläisestä Suomesta Ivaloon saakka. Matka alkaa Otaniemestä 15.9. ja päättyy erikoiskiertueeseen Espoossa 17.–19.10.2017. Suuri osa rekan sisällöstä on esillä näyttelykeskus WeeGeen ala-aulassa marraskuusta 2017 huhtikuuhun 2018.

Suomi 100 -satelliitti tänään mukana SuomiAreenalla

Satelliittihanketta esitellään Porissa Aika-lavalla tänään torstaina 13.7. noin klo 10.57 ja 14.57. Esitysten jälkeen noin klo 16 lavan luota lähetetään sään salliessa satelliitin koivupuusta tehty mallikappale stratosfääriin, missä olosuhteet ovat hyvin avaruudelliset.

Lennon alkuvaihetta voi seurata myös Suomi 100 -satelliitin Facebook-sivun live-lähetyksessä.

Lisätietoja:

www.suomi100satelliitti.fi

Professori Esa Kallio
Puh. 050 420 5857

Tohtoritutkija Antti Kestilä
Puh. 045 131 0609

Avaruusrekan tuottaja Jari Mäkinen
Puh. 040 550 9198

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: