Uutiset

Suomessa sekä lääkärit että hoitajat ovat tyytymättömiä potilastietojärjestelmien käytettävyyteen

Tuoreen tutkimuksen perusteella hoitajien ja lääkärien näkemykset siitä, mitä asioita järjestelmissä pitäisi kehittää, poikkeavat kuitenkin toisistaan.
A doctor using an EHR system
Potilastietojärjestelmien huono käytettävyys aiheuttaa tehottomuutta ja turhautumista sekä lääkäreissä että hoitajissa. Kuva: Matti Ahlgren / Aalto-yliopisto

Suomalaistutkijat ovat ensimmäisten joukossa maailmassa tutkineet kansallisesti, millaisia kokemuksia lääkäreillä ja hoitajilla on potilastietojärjestelmien käytöstä. Tutkimuksesta käy ilmi, että yleisesti niin suomalaislääkärit kuin -hoitajat ovat potilastietojärjestelmien käytettävyyteen tyytymättömiä.

Maailmalla aiemmin tehdyissä tutkimuksissa on havaittu hoitajien olevan lääkäreitä tyytyväisempiä järjestelmiin. Tässä tutkimuksessa tulokset ovat kuitenkin erisuuntaisia. Aalto-yliopiston työelämäprofessori Johanna Kaipio huomauttaa, että perustyötä tekevien hoitajien käyttäjäkokemuksia on tutkittu aiemmin vähemmän kuin lääkärien kokemuksia.

”Lääkärit ovat ammattiryhmänä kriittisempi. Rivihoitajien näkemykset kehittämistarpeisiin liittyen eivät välttämättä nouse samalla tavalla esiin kuin rivilääkärien. Tämä on saattanut vaikuttaa yleiseen mielikuvaan ammattiryhmien tyytyväisyydestä järjestelmiin”, Kaipio sanoo.

Suomalaislääkärit ja -hoitajat ovat kuitenkin eri mieltä siitä, mikä nykyisissä potilastietojärjestelmissä toimii ja mikä ei. Suomessa käytössä olevien potilastietojärjestelmien kirjo on laaja niin niiden sisältämien toimintojen kuin toteutuksen laadun osalta. Osa järjestelmistä palvelee paremmin hoitajien, toiset lääkärien tarpeita.

Tutkimuksen mukaan hoitajat olivat lääkäreitä tyytyväisempiä siihen, miten potilastietojärjestelmät tukevat yhteistyötä ja tiedonvaihtoa. He antoivat korkeammat pisteet myös siitä, miten hyvin järjestelmät auttavat rutiinitehtävissä ja miten hyvin niistä saa haettua tietoa potilaista. Lääkärit puolestaan olivat hoitajia tyytyväisempiä järjestelmien tekniseen vakauteen sekä siihen, miten nopeasti niitä oppii käyttämään ja miten sujuvaa potilastietojen kirjaaminen on.

”Hoitajille on tärkeää esimerkiksi kirjaamisen sujuvuus, kun taas lääkäreille päätöksentekoa varten tarvittavat yhteenvedot ja koosteet kirjatuista tiedoista”, Kaipio tiivistää.

Järjestelmien kehittämisessä olisi tärkeää huomioida molemmat ammattiryhmät. Tutkijat huomauttavat artikkelissaan, että niitä järjestelmiä, joiden käytettävyyteen lääkärit olivat tyytyväisimpiä, ovat alun perin kehittäneet pääosin toiset lääkärit.

Kaipio sanoo, että potilastietojärjestelmien käyttäjäkokemuksista on tärkeä tehdä lisää tutkimusta ja sitä kautta pyrkiä vaikuttamaan järjestelmien suunnitteluun. Työhön on syytä ottaa entistä vahvemmin mukaan ihmiset, jotka järjestelmiä työssään käyttävät, sekä huomioida järjestelmien erilaiset käyttötilanteet ja -tarkoitukset sekä käyttäjät. ”Järjestelmien käytettävyydessä on paljon parantamisen varaa ja niiden toteutuksessa heijastuu se, ettei suunnittelussa ole ollut mukana riittävää ymmärrystä loppukäyttäjien työstä ja tarpeista. Järjestelmien huono käytettävyys aiheuttaa nykyään tehottomuutta ja turhautumista sekä lääkäreissä että hoitajissa.”

”Terveydenhuollon henkilöstön työrasitusta voitaisiin vähentää ja hyvinvointia parantaa investoimalla teknisesti hyvin toimiviin käyttäjäystävällisiin tietojärjestelmiin. Riittävä perehdytys ja koulutus ovat myös tärkeitä, varsinkin silloin kun uusia järjestelmiä tai ominaisuuksia otetaan käyttöön”, sanoo THL:n tutkimusprofessori Tarja Heponiemi.

Aalto-yliopiston, Satakunnan sairaanhoitopiirin, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä  Helsingin yliopistollisen sairaalan raportoimaan tutkimukseen osallistui 3 013 lääkäriä ja 2 560 hoitajaa, jotka työskentelivät vuonna 2017 julkisella sektorilla joko terveyskeskuksessa tai sairaalassa.

Tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto ja sosiaali- ja terveysministeriö. Sen tulokset julkaistiin International Journal of Medical Informatics -tiedelehdessä.

Linkki tutkimusartikkeliin: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2019.104018

Lisätietoa
Johanna Kaipio
Työelämäprofessori, Aalto-yliopisto
Puhelin 050 5936 822
[email protected]

Tarja Heponiemi
Tutkimusprofessori, THL
DigiIN-konsortion johtaja
Puhelin 029 524 7434
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.