Suomen vaikutusvaltaisimpien lista täyttyi aaltolaisista

Kauppalehden haastattelemat asiantuntijat nimesivät monia aaltolaisia muun muassa tieteen ja startuppien kärkijoukkoon.

Kauppalehti Optio laati Suomen sadan vaikutusvaltaisimman henkilön listan pyytämällä asiantuntijoita valitsemaan oman alansa kymmenen vaikutusvaltaisinta ihmistä. Lisäksi listan laadinnassa huomioitiin myös toimituksen näkökanta. Vaikuttamisen alueita oli kymmenen: talous, startup, kulttuuri, aktivistit, urheilu, mielipidevaikuttajat, viihde, trendsetterit, tiede ja politiikka.

Tieteen kymmenestä vaikutusvaltaisimmista ihmisestä neljä on Aalto-yliopistosta: kansainvälisen tason aivotutkija ja kliinisen neurofysiologian erikoislääkäri, tieteen akateemikko Riitta Hari; nanotieteiden ja materiaalifysiikan edelläkävijä, tieteen akateemikko ja dekaani Risto Nieminen; rehtori Tuula Teeri sekä tiedonlouhinnan pioneeri, professori ja Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila.

Startup-maailman vaikuttajalistalla Aallon alumneja on peräti kahdeksan: Obvious Venturesin partneri, kiinteistöpalvelu Trulianin perustanut Sami Inkinen; enkelisijoittaja ja hallitusammattilainen, Slushin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kivimäki; Supercellin luova johtaja Mikko Kodisoja;  Slushin pikkutapahtumasta Euroopan tärkeimmäksi kasvuyrittäjyystapahtumaksi luotsannut, nykyisin omaa Wolt-yritystään johtava Miki Kuusi; Lifeline Venturesin perustaja ja partneri Petteri Koponen; koodarikoulun perustanut, Hello Ruby -kirjan kirjoittanut ja Suomen startup-liikkeen käynnistäjiin kuuluva Linda Liukas; HackerOnen toimitusjohtaja Mårten Mickos ja Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

Mielipidevaikuttajien ykkösnimien listalta löytyy rationaalisen yhteiskuntapolitiikan puolestapuhuja, Aalto-yliopiston professori Sixten Korkman.

Talouden vaikutusvaltaisimpien joukkoon Kauppalehti listaa kuusi Aallon alumnia: Koneen menestykseen luotsanneen EK:n hallituksen puheenjohtajan Matti Alahuhdan; Varman toimitusjohtajan Risto Murron; Nokian ex-toimitusjohtajan, nykyisen hallitusammattilaisen Jorma Ollilan; F-Securen perustajan, Nokian hallituksen puheenjohtajan Risto Siilasmaan; Sampon konsernijohtajan Kari Stadighin ja Nordean konsernijohtajan Casper von Koskullin.

Vaikuttavimpien trendsetterien joukkoon aaltolaisista ylsi tv-tuottaja, kirjailija, luova johtaja Saku Tuominen.

Katso Optio 100 -lista täältä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.