Suomen vaikutusvaltaisimpien lista täyttyi aaltolaisista

Kauppalehden haastattelemat asiantuntijat nimesivät monia aaltolaisia muun muassa tieteen ja startuppien kärkijoukkoon.

Kauppalehti Optio laati Suomen sadan vaikutusvaltaisimman henkilön listan pyytämällä asiantuntijoita valitsemaan oman alansa kymmenen vaikutusvaltaisinta ihmistä. Lisäksi listan laadinnassa huomioitiin myös toimituksen näkökanta. Vaikuttamisen alueita oli kymmenen: talous, startup, kulttuuri, aktivistit, urheilu, mielipidevaikuttajat, viihde, trendsetterit, tiede ja politiikka.

Tieteen kymmenestä vaikutusvaltaisimmista ihmisestä neljä on Aalto-yliopistosta: kansainvälisen tason aivotutkija ja kliinisen neurofysiologian erikoislääkäri, tieteen akateemikko Riitta Hari; nanotieteiden ja materiaalifysiikan edelläkävijä, tieteen akateemikko ja dekaani Risto Nieminen; rehtori Tuula Teeri sekä tiedonlouhinnan pioneeri, professori ja Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila.

Startup-maailman vaikuttajalistalla Aallon alumneja on peräti kahdeksan: Obvious Venturesin partneri, kiinteistöpalvelu Trulianin perustanut Sami Inkinen; enkelisijoittaja ja hallitusammattilainen, Slushin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kivimäki; Supercellin luova johtaja Mikko Kodisoja;  Slushin pikkutapahtumasta Euroopan tärkeimmäksi kasvuyrittäjyystapahtumaksi luotsannut, nykyisin omaa Wolt-yritystään johtava Miki Kuusi; Lifeline Venturesin perustaja ja partneri Petteri Koponen; koodarikoulun perustanut, Hello Ruby -kirjan kirjoittanut ja Suomen startup-liikkeen käynnistäjiin kuuluva Linda Liukas; HackerOnen toimitusjohtaja Mårten Mickos ja Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

Mielipidevaikuttajien ykkösnimien listalta löytyy rationaalisen yhteiskuntapolitiikan puolestapuhuja, Aalto-yliopiston professori Sixten Korkman.

Talouden vaikutusvaltaisimpien joukkoon Kauppalehti listaa kuusi Aallon alumnia: Koneen menestykseen luotsanneen EK:n hallituksen puheenjohtajan Matti Alahuhdan; Varman toimitusjohtajan Risto Murron; Nokian ex-toimitusjohtajan, nykyisen hallitusammattilaisen Jorma Ollilan; F-Securen perustajan, Nokian hallituksen puheenjohtajan Risto Siilasmaan; Sampon konsernijohtajan Kari Stadighin ja Nordean konsernijohtajan Casper von Koskullin.

Vaikuttavimpien trendsetterien joukkoon aaltolaisista ylsi tv-tuottaja, kirjailija, luova johtaja Saku Tuominen.

Katso Optio 100 -lista täältä

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.