Suomalaisyritykset Intiassa: Asiakkaiden läheisyys sijaintipäätöksen taustalla

Intian talouskasvua ovat viimeisen vuosikymmenen ajan vauhdittaneet nopeasti kasvanut ulkomaankauppa ja ulkomaisten yritysten investoinnit.

Myös suomalaisyritykset ovat yhä kiinnostuneempia Intiasta: suomalaisten suorien investointien kanta Intiassa on 20-kertaistunut kymmenessä vuodessa. Yritysten näkökulmasta Intian toimintaympäristö on kuitenkin hyvin monimuotoinen. Intia on erilaisten kulttuurien, poliittisten järjestelmien ja talousrakenteiden mosaiikki, mikä vaikuttaa merkittävästi yritysten liiketoiminnan mahdollisuuksiin eri osavaltioissa. Taloudelliset erot alueiden välillä ja sisällä ovat suuria, ja vauraus, liiketoiminnan rakenne sekä investointi-ilmapiiri vaihtelevat huomattavasti alueittain. Koska myös infrastruktuuri ja yhteydet osavaltioiden välillä ovat usein heikot, sopivimman sijaintipaikan valinta on ulkomaisille yrityksille ratkaisevan tärkeää.

CEMATin tutkimuksessa Location factors of Finnish firms in India’s three business regions selvitettiin Intiassa toimivien suomalaisyritysten sijaintipäätöksen taustalla vaikuttavia tekijöitä sekä yritysten havaitsemia eroja Intian alueiden välillä. Tutkimuksessa haastateltiin Intiassa toimivien suomalaisyritysten johtoa koskien erityisesti Intian kolmea keskeistä talousaluetta, joissa valtaosa suomalaisyrityksistä toimii: pohjoisessa pääkaupunki Delhiä ja sen ympäristöä, lännessä Mumbaita ympäristöineen sekä eteläistä Intiaa, missä sijaitsevat mm. Bangalore ja Chennai. Alueet eroavat toisistaan selvästi mm. resurssien ja toimialarakenteiden osalta.

Suomalaisyritysten mukaan sijaintipäätökset Intiassa on tehty erityisesti asiakasyritysten läheisyyden perusteella. Toinen tärkeä tekijä on kohdealueen investointi-ilmapiiri, etenkin osavaltion tai alueen tarjoamat kannustimet, joilla ulkomaisia investointeja houkutellaan esimerkiksi ns. erityistalousalueille. Lisäksi yritykset pitävät tärkeänä toimivaa infrastruktuuria ja logistiikkaa, kuten lento- ja laivayhteyksiä, mikä mahdollistaa niin ihmisten kuin tavaroidenkin liikkumisen. Haastattelujen perusteella erityisesti IT- ja palvelualan yritykset painottavat myös osaavan työvoiman saatavuutta.

Delhi ja sitä ympäröivät alueet tarjoavat hyvän ponnahduslaudan suomalaisyritysten liiketoiminnalle Intiassa. Erityisesti sellaiset yritykset, jotka hyötyvät tiiviistä suhteista kansallisen tason ministeriöihin, valitsevat sijaintipaikaksi liittovaltion hallinnollisena keskuksena toimivan Delhin. Mumbain alue puolestaan tunnetaan perinteisenä liiketoiminnan keskuksena, josta löytyvät maan tärkein pörssi, monipuolinen teollisuusrakenne ja toimiva infrastruktuuri. Mumbain suhteellinen merkittävyys on kuitenkin hieman heikentynyt muiden alueiden talouskehityksen myötä, ja suomalaisyritysten liiketoiminta Mumbaissa hoituu ’tavanomaiseen tapaan’. Eteläiseen Intiaan on puolestaan syntynyt IT-alan yritysten keskittymä. Alue tarjoaa houkuttelevia investointikannustimia ja osaavaa työvoimaa tuotteensa globaaleille markkinoille vieville yrityksille.

Kettunen, E., Penttilä, A. & Kosonen, R. (2012)
Location factors of Finnish firms in India’s three business regions
CEMAT Papers 2/2012

Lisätietoa:
Johtaja, prof. Riitta Kosonen ja tutkimuspäällikkö Erja Kettunen-Matilainen, [email protected]

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.