Suomalaisesta lentokonevanerista syntyi designtuoleja

Aalto-yliopiston opiskelijat esittelevät osaamistaan Tukholman huonekalumessuilla 3.–7. helmikuuta.

Neljätoista kalustesuunnittelun maisteriopiskelijaa on suunnittelut ja rakentanut Tukholman huonekalumessuille nojatuoleja huonekaluissa harvoin nähdystä materiaalista: lentokonevanerista.

– Se on äärimmäisen kestävä mutta myös taipuisa materiaali, jota hyödynnettiin alun perin lentokoneiden valmistuksessa toisen maailmansodan aikana, kertoo lehtori Martin Relander.

– Tuoleissa käytetty 1,5 mm:n paksuinen vaneri on valmistettu Suomessa kotimaisesta koivusta, eikä sitä parempaa materiaalia kevyiden nojatuolien prototyyppeihin varmaan ole olemassa.

Sinistä ja mustaa

Ultramariinin sinisen lentokonevanerin lisäksi opiskelijat käyttivät tuolien materiaalina mustaa, 15 mm x 15 mm teräsputkea. Töissä painotettiin kalustesuunnittelun kulmakiviä: rakennetta, sommittelua, käyttötarkoitusta ja kaikkein tärkeimpänä muotoilijan henkilökohtaista taiteellista ilmaisua.

Kaikki prototyypit ovat ensimmäisen vuosikurssin maisteriopiskelijoiden tekemiä, mutta työpajoissa heidän apunaan olivat puu- ja metallipajojen harjoitusmestarit. Työpajoissa korostettiin materiaalin tajua eli sen mahdollisuuksien ja rajoitusten ymmärtämistä sekä huonekalun visuaalisen vaikutelman ymmärtämistä tilassa.

Opiskelijoita ohjasivat Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun professori Jouko Järvisalo, lehtori Martin Relander ja assistentti Noora Liesimaa.

– Onnistunut työpaja ja hyvät tekniset laitteet ja resurssit mahdollistivat materiaaliosaamisen kehittymisen ja kokeilemisen, mutta samalla opiskelijat kehittivät myös muotoiluajatteluaan. Lopputuloksena on muotoilua, joka erottuu ja kiinnostaa kansainvälisesti, professori Järvisalo sanoo.

Opiskelijoiden Ultramarine-näyttely Stockholm Furniture & Light Fair'n Greenhouse -osastolla näyttelypisteessä VH02:08.

Linkki tuolien kuviin http://materialbank.aalto.fi:80/public/00e953c4c833.aspx

Lisätietoja:

Lehtori Martin Relander

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.