Suomalaiseen Tiedeakatemiaan valittiin kolme uutta jäsentä Aalto-yliopistosta

Professorit Kuoppamäki, Piekkari ja Sillanpää saivat kutsun tieteellisten ansioidensa perusteella.

Suomalaisen Tiedeakatemian tehtävänä on edistää tieteellistä tutkimusta sekä toimia korkeatasoista tiedettä edustavien tutkijoiden yhdyssiteenä. Se on perinteinen tiedeakatemia siinä mielessä, että sen jäsenmäärä on rajattu ja jäsenistö valitsee uudet jäsenet tieteellisten ansioiden perusteella.

Tiedeakatemia jakaantuu kahteen osastoon: matemaattis-luonnontieteelliseen sekä humanistiseen osastoon. Tiedeakatemian varsinaisiksi jäseniksi kutsutaan ansioituneita suomalaisia tieteenharjoittajia. Suomalaisen Tiedeakatemian uudet jäsenet 2016 valittiin vuosikokouksessa 15.4.2016. Matemaattis-luonnontieteelliselle osastolle valittiin Aalto-yliopistosta fysiikan professori Mika Sillanpää ja Humanistiselle osastolle kansainvälisen liiketoiminnan professori Rebecca Piekkari ja yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki. Jäsenyydet ovat elinikäisiä.

– Jäsenyys on merkittävä kunnianosoitus, Sillanpää kertoo ylpeänä. Hänen tutkimusalaansa on kokeellinen kvanttifysiikka. Sillanpää etsii kvanttifysiikan ennustamia ilmiöitä mikromekaanisissa värähtelijöissä matalissa lämpötiloissa.

Rebecca Piekkari kertoo, että tämä on merkittävä kollegiaalinen tunnustus siksi, että humanistinen osasto on hyvin laaja ja monialainen kattaen mm. uskontotieteen, historian, psykologian, kielitieteen, oikeustieteet ja yhteiskuntatieteet. Kahdeksasta tieteenalasta kauppatieteillä ei ole omaa ryhmää, joten Tiedeakatemiassa saamani tuki tuntuu tästäkin syystä erityisen arvokkaalta. Piekkari on tutkinut monikansallisten yritysten johtamista, organisaatiorakenteita ja viestintää sekä Suomessa että ulkomailla.

– Arvostan valintaani erittäin paljon, koska kyseessä on tieteellisiin meriitteihin perustuva kutsu, Kuoppamäki sanoo. Hänen erikoisalaansa on kilpailuoikeus, jota hän on tutkinut 25 vuoden ajan.

Tiedeakatemia toteuttaa tehtäväänsä järjestämällä esitelmä- ja keskustelutilaisuuksia, kustantamalla tieteellisiä julkaisuja, myöntämällä apurahoja, tekemällä aloitteita tiedettä ja tieteenharjoittajia koskevissa kysymyksissä sekä antamalla lausuntoja. Tiedeakatemialla on edustaja monessa tieteellisessä järjestössä, komiteassa ja säätiössä.

Kaikki uudet jäsenet (acadsci.fi)

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa