Spektrikirjasto kertoo, miten pohjoisen puut heijastavat auringon säteilyä

Kansainvälisesti merkittävä spektrikirjasto auttaa satelliittikuvien tulkinnassa ja metsien ilmastovaikutusten arvioinnissa.

Spektrikirjastossa on 25 eri puulajia. Kuva: Aarne Hovi

Ympäristöä havainnoivien kaukokartoitussatelliittien määrä kasvaa nopeasti. Uudet satelliitit pystyvät erottamaan yhä kapeampia aallonpituuskaistoja ja tekemään havaintoja maapallon metsistä yhä tiheämmin. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia metsien tilan ja muutosten seurannassa.

Tulkinnan tueksi tarvitaan kuitenkin referenssiaineistoa eli maanpinnalla mitattua tietoa siitä, miten eri tyyppiset puut tai kasvit heijastavat auringon säteilyä. Referenssiaineistoja voidaan osin korvata fysikaalisilla malleilla, joita varten tarvitaan tietoa perusosasten eli lehtien ja neulasten heijastusominaisuuksista. Nyt Aalto-yliopiston spektrilaboratorion tutkijat ovat keränneet kansainvälisesti merkittävän spektrikirjaston boreaalisten eli pohjoisen havumetsävyöhykkeen puulajien heijastusominaisuuksista.

”Mittasimme yhteensä yli 1000 spektriä neulas- ja lehtinäytteistä, jotka olivat peräisin Helsingin seudulta Arboretumeista eli puulajipuistoista sekä kasvitieteellisistä puutarhoista. Kaikkiaan saimme spektrikirjastoon 25 puulajia. Mukana on monia taloudellisesti merkittäviä lajeja niin Pohjois-Amerikasta kuin Euraasiasta, kuten siperianlehtikuusi sekä Kanadassa yleiset musta- ja valkokuusi”, kertoo tutkijatohtori Aarne Hovi.

Heijastavilla puilla viilentäviä vaikutuksia

Tutkijat osoittivat, että puulajien spektriset erot ovat suurimmillaan lyhytaaltoisen infrapunan eli ihmissilmän erottamaa valoa pidempien aallonpituuksien loppupäässä. Tulos hyödyttää tutkimuksia, joissa kaukokartoitusaineistoista pyritään erottamaan eri puulajeja, sillä muutamat nykyisistä satelliiteista mittaavat jo lyhytaaltoisen infran loppupäätä.

Satelliittitulkinnan lisäksi mitattuja spektrejä voidaan hyödyntää metsien ilmastovaikutusten arvioinnissa. Esimerkiksi metsän albedon eli metsien heijastaman auringon kokonaissäteilyn mallinnukseen on ollut tähän saakka tarjolla vain vähän materiaalia. Uuden spektrikirjaston avulla voidaan esimerkiksi tarkastella eri puulajien merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä tai kiihdyttämisessä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että enemmän heijastavia puulajeja voitaisiin suosia ilmastoa viilentävien vaikutusten lisäämiseksi.

”Kehitämme parhaillaan spektrilaboratoriossa menetelmiä, joilla spektrimittauksia voidaan entisestään tarkentaa ja nopeuttaa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi erilaisten ympäristötekijöiden tai kasvien terveydentilan seurannan avaruudesta käsin”, Aarne Hovi sanoo.

”Koko aineisto on myös julkaistu avoimesti, mikä lisää sen käyttömahdollisuuksia satelliittikuvien tulkintamenetelmien kehittämisessä.”

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Aarne Hovi
p. 050 406 4147

Apulaisprofessori, tutkimusryhmän johtaja Miina Rautainen

Aineisto on saatavilla kansainvälisestä SPECCHIO -tietokannasta.

Aiheesta julkaistu tieteellinen artikkeli (silvafennica.fi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.