Sote-uudistus edellyttää uudenlaista johtamista ja huolellista palveluohjausta
Valinnanvapaus edellyttää kansalaiselta riittäviä tietoja ja taitoja valita hänelle kulloinkin oikeat palvelut. Tutkijat arvioivat, että kaikki eivät näihin valintoihin pysty.
”Sote-uudistuksessa on riski, että hyvä ajatus valinnanvapaudesta latistuu näennäishyväksi. Jotta valinnanvapaus voi toteutua, tarvitaan huolellisesti toteutettua palveluohjausta. Palveluohjaus on välttämätöntä varsinkin sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden palveluntarve ei ole selkeästi määriteltävissä”, sanoo palveluohjauksesta Laurea-ammattikorkeakoulussa opinnäytetyötään viimeistelevä Roni Nukarinen.
Palveluita tulevat tuottamaan yksityiset, julkiset ja kolmannen sektorin toimijat. Eri toimijoiden kesken on varmistettava hyvä yhteistyö. Hyvin laaditut sopimukset ovat avainasemassa hyvän yhteistyön rakentamisessa. Asiakaslähtöinen toimintalogiikka asettaa myös johtamistaidoille uusia vaatimuksia. Kun johdettavana on monimutkainen verkosto palveluja, johtajien pitää pystyä hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia, rakentaa yhteisöjä sekä edesauttaa ja olla luomassa asiakaslähtöistä kehittämistä.
”Digitalisoituminen tarjoaa johtamiselle hyviä välineitä. Päivittäisessä työskentelyssä ja päätöksenteossa kullakin toimijalla tulisi aina olla käytettävissään relevantit ja oikea-aikaiset tiedot. Digitaalisten välineiden avulla voidaan myös käydä vuoropuhelua strategisista aihealueista eri toimijoiden kesken”, sanoo Aalto-yliopiston tutkija Marika Noso.
Digitaalisia välineitä asiakaslähtöisyyden, johtamisen ja kehittämisen avuksi
Aalto-yliopiston ja Laurea-ammattikorkeakoulun MORFEUS-hankkeessa tutkijat kehittivät esimerkkejä käytännön työvälineistä monimutkaisen kokonaisuuden hallintaan. Tärkeää on juoheva tiedonkulku niin, että asiakkaiden yksityisyyden tietosuoja turvataan.
Sote-palvelujen muodostamaa kokonaisuus on kuin ekosysteemi, jossa maakuntien palveluntuottajien markkinat toimivat digitaalisella ”sote-torilla”. Tähän kullekin käyttäjäryhmälle olisi omat näkymätyökalut, jotka kokoavat yhteen kaiken heille tarpeellisen tiedon. ”Niin johtajat, kehittäjät, päättäjät kuin asiakasrajapinnan työntekijätkin tarvitsevat kokonaisuuden hahmottamiseksi tietoa, vuorovaikutusta ja yhteiskehittämistä tukevia välineitä.”, sanoo dosentti Soile Pohjonen.
Kansalainen keskiöön! Näkökulmia sote-uudistukseen pamfletti verkossa
Maakuntaekosysteemi ja palvelunäkymät -mallinnus
Kuva: Morfeus-hanke
Lisätiedot:
Tutkija Marika Noso
Aalto-yliopisto
p. 050 4677 241
[email protected]
Yliopettaja Päivi Pöyry-Lassila
Laurea-ammattikorkeakoulu
p. 050 386 2791
[email protected]
- Julkaistu:
- Päivitetty: