Sopiva kilpailu tehostaa työeläkejärjestelmää

Sosiaaliturvaan liittyvät syyt ovat peruste kilpailun rajaamiselle, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevän Erkki Rajaniemen tutkimus on ensimmäinen väitös sosiaaliturvaperustaisten työeläkevakuutusyhtiöiden asemasta ja suhteesta kauppaoikeuteen. Tutkimuksen näkökulma on kilpailuoikeudellinen, koska kilpailuoikeuden on sanottu suojelevan sitä prosessia, jolla yksityinen edun tavoittelu valjastetaan palvelemaan yleistä hyvää: kollektiivista hyvinvointia.

– Kilpailulla voidaan tehostaa toimeenpanoa. Kilpailun ei kuitenkaan tule olla itseisarvoista, vaan sen on oltava työeläkejärjestelmään sopivaa. Sosiaaliturvaan liittyvät syyt ovat peruste kilpailun rajaamiselle, Rajaniemi kertoo.

– Koska työeläkejärjestelmän toimeenpano on järjestetty hajautettuna yksityisoikeudellisten yhteisöjen kautta, ilman kilpailun rajaamista uhkana saattaa olla, että toimijoiden opportunistiset piirteet voimistuvat hallitseviksi. Toimeenpanosta saattaisi näin muodostua kollektiivinen pelikenttä, jossa työnantajien ja palkansaajien varojen tehokkaan käytön sijasta tavoitteena olisikin toimeenpanoinstituution yksityisten etujen ajaminen, hän selvittää.

Kilpailu voidaan mieltää yhteiskunnalliseksi kontrollimekanismiksi, joka rajoittaa vakuutusyritysten mielivaltaa ja kohtuutonta hyötymistä työeläkejärjestelmän maksajien ja edunsaajien kustannuksella. Tästä näkökulmasta kilpailuoikeuden voi mieltää palvelevan työeläkejärjestelmän sosiaaliturvaperustaisia tavoitteita.

Kilpailupolitiikka tunnetaan huonosti

Erkki Rajaniemen tutkimuksen mukaan kilpailupolitiikan ja kilpailuoikeuden tuntemus työeläkejärjestelmässä on heikkoa. Tämän vuoksi järjestelmän piirissä esitetty argumentaatio ja tavoitteiden asettaminen on usein sekavaa.

Kilpailua kohtaan tunnettu arkuus tai intomielisyys ja siitä seuraava työeläkejärjestelmäkilpailun ongelmallisuus vaikuttaa myös osin johtuvan siitä, että kilpailu muuttaa toimeenpanon rakennetta ja siten esimerkiksi yhtiöiden markkina-asemien kehittymistä. Tästä taas seuraa, että keskustelu kilpailun asemasta, sen lisäämisestä tai vähentämisestä tai kilpailun vaikutuksista esimerkiksi työeläkeyhtiöiden määrään tai toiminnan tehokkuuteen on sekavaa ja jatkuvaa.

Väitöstilaisuus

OTL, VT Erkki Rajaniemen yritysjuridiikan alaan kuuluva väitöskirja "Kilpailun asema työeläkejärjestelmän hajautetussa toimeenpanossa. Kauppaoikeudellinen tutkimus erityisesti kilpailun merkityksestä työeläkevakuutusyhtiöille” tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun päärakennuksen (Runeberginkatu 14–16) NOKIA-salissa (B 200) torstaina 11.6.2015 klo 12.15. Vastaväittäjänä toimii dekaani, professori Jukka Mähönen (Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta) ja kustoksena professori Matti Rudanko (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Lisätietoja:
Erkki Rajaniemi
[email protected]

Erkki Rajaniemi työskentelee Suomen Pankin yhteydessä toimivassa Finanssivalvonnassa johdon neuvonantajana ja johtoryhmän jäsenenä. Hän on aikaisemmin toiminut useissa eri tehtävissä vakuutusalalla, kuten Sosiaali- ja terveysministeriön vakuusosastolla johtajana, Suomen suurimman työeläkevakuutusyhtiön lakiasianjohtajana sekä eri yhtiöiden sijoitustoiminnassa. Hän on ollut vetovastuussa tai muutoin mukana lukuisissa erityisesti työeläkealaa koskevissa lainvalmistelutehtävissä ja toiminut muun muassa työeläkealan kilpailua edistäneenä selvitysmiehenä.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle