Sijoittaja tarvitsee merikartan

Hiljattain ilmestyneen kirjan neuvoja noudattamalla sijoittajat välttävät suodenkuopat ja säästävät rahaa.
Tuoreessa kirjassa paneudutaan yleisiin sijoitusvirheisiin, käyttäytymisvääristymiin ja sijoitusansoihin, jotka voivat saada sijoittajat pauloihinsa, vaikuttaa heidän arvostelukykyynsä ja heikentää heidän hyvinvointiaan.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun rahoituksen professori Vesa Puttonen ja American University Kogod School of Business -korkeakoulun professori H. Kent Baker kirjoittivat yhdessä sijoittajia valistavan uuden kirjan, joka paljastaa sijoitusmarkkinoiden sudenkuopat ja auttaa sijoittajia toimimaan rationaalisesti.

Investment Traps Exposed: Navigating Investor Mistakes and Behavioral Biases (Emerald Publishing) -teos neuvoo sijoittajia ja sijoitusneuvojia ulkoisista ja sisäisistä ansoista, joita he tai heidän asiakkaansa voivat kohdata. Vesa Puttonen ja H. Kent Baker käsittelevät seuraavia sijoitusansoja ja keskustelevat siitä, miten ne voidaan välttää:

• Ansa 1: Joutuminen pyramidihuijauksen tai Ponzi-järjestelmän uhriksi
  • Ansa 2: Riskituotteiden esitteleminen virheellisesti turvallisina
  • Ansa 3: Epärealististen tuotto-odotusten luominen
  • Ansa 4: Joutuminen sijoitusrahaston ansoihin
  • Ansa 5: Tuotteista ja palveluista liikaa maksaminen
  • Ansa 6: Sijoittaminen liian monimutkaisiin tuotteisiin
  • Ansa 7: Osallistuminen sijoituksiksi naamioituihin rahapeleihin
  • Ansa 8: Perusteettomien lupausten uskominen.

Kirjan tekijät paneutuvat yleisiin sijoitusvirheisiin, käyttäytymisvääristymiin ja sijoitusansoihin, jotka voivat saada sijoittajat pauloihinsa, vaikuttaa heidän arvostelukykyynsä ja heikentää heidän hyvinvointiaan. He selittävät myös, kuinka sijoitusvirheet voidaan tunnistaa ja välttää. Kirjassa analysoidaan monia käytännön case-esimerkkejä kustakin ansasta.

Rahoitusalan tuntemus ja huijaukset

Tutkimuksen mukaan jopa kokeneimmat sijoittajat voivat joutua huijauksen uhreiksi. Professori Puttonen suosittelee uhraamaan riittävästi aikaa ja energiaa rahoitusalan tuntemuksen opiskelemiseksi ennen markkinoille siirtymistä. Kirjassa käydään läpi amerikkalainen Madoff-huijaus ja suomalainen Wincapita. Erilaisia tapauksia tulee ilmi jatkuvasti eri puolilla maailmaa. Puttonen onkin hiljattain avannut Twitter-tilin @Investmenttraps, johon hän päivittää julkisuuteen tulevia tapauksia, joissa sijoittajat ovat astuneet ansaan.

Monenlaisia vääristymiä

H. Kent Baker kertoo, että vaikka ihmiset olisivat perillä rahoitusasioista, he ovat silti alttiita vääristymille. Kirjassa käsitellään joitakin vääristymiä, kuten kognitiivisia, emotionaalisia ja sosiaalisia vääristymiä, jotka voivat saada ihmiset tekemään harkitsemattomia sijoituksia. Sosiaalisen vääristymän tapauksessa sijoittajat saattavat innostua ystäviensä ja naapureidensa suosittelemista päivän sijoituksista. Yksi sosiaalisen vääristymän muoto on joukkokäyttäytyminen tai laumasieluisuus, joka edesauttoi rahoituskriisin puhkeamista vuosina 2007–2008.

Teoksen tekijät painottavat, että on tärkeää olla tietoinen vääristymistä ennen sijoituksen tekemistä. Tietoisuus vääristymistä ei välttämättä estä ihmisiä toistamasta samoja virheitä. Tämän vuoksi suunnittelu ja ennakointi voivat auttaa pitämään kielteiset suuntaukset loitolla.

Onnistuminen sijoitusmaailmassa edellyttää itsekuria ja tietoa erilaisista. Kuten merikartta veneilijälle, Investment Traps Exposed tarjoaa hyödyllisen tietopaketin erilaisista karikoista, jotka sijoittajan kannattaa välttää.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.