Samir Bhowmik Helsinki Biennaalissa 2020

Samir Bhowmikia kiinnostaa, kuinka ihminen rakentaa infrastruktuuria ja ottaa luonnon haltuun teknologian keinoin. Bhowmikin teos Helsinki Biennaalissa on tutkimusmatka kuvitteelliselle meren- ja maanalaiselle kaapelireitille Vallisaaressa. Taiteilija itse toimii teoksen matkaoppaana ja kertojana.
Helsinki Biennial 2020
Photo: Matti Pyykki

Median laitoksen post-doc tutkija Samir Bhowmik (s. 1975) on monialainen taiteilija ja arkkitehti, joka työskentelee Berliinissä, New Yorkissa ja Helsingissä. Tämänhetkisissä teoksissaan hän tarkastelee kulttuurisen muistin ja ympäristön kietoutumista toisiinsa arkkitehtuurin, infrastruktuurin ja energian kautta. Performanssi-installaatioiden lisäksi Bhowmik luo osallistavia kertomuksia, joissa hän ottaa yleisön mukaan käsikirjoitettuun skenaarioon yhdessä taiteilijoiden, esiintyjien ja muusikoiden kanssa. Immersiiviset esitykset toimivat luotaimina, joiden sisällä paljastuu kuvitteellisia, piilotettuja, kiistanalaisia ja kadotettuja topografisia muotoja. Kollektiivisina tiedon jatkamisen matkoina ne luovat poikkeuksetta yhteyksiä osallistujien välillä.

Ensimmäinen Helsinki Biennaali järjestetään kesällä 2020 ainutlaatuisessa ympäristössä, Vallisaaressa. Se esittelee 40 kuvataiteen huippua sekä Suomesta että maailmalta. Tapahtumaan tulevassa teoksessaan Samir Bhowmik on kiinnostunut siitä, kuinka ihminen rakentaa infrastruktuuria ja ottaa luonnon haltuun teknologian keinoin. Kadonneet saaret (2020) on tutkimusmatka kuvitteelliselle meren- ja maanalaiselle kaapelireitille Vallisaaressa. Taiteilija itse toimii teoksen matkaoppaana ja kertojana.

Reitti seuraa saaren pinnanmuotoja, sen metsäpolkuja ja vesistöjä sekä historiallisia rakennuksia, raunioita ja bunkkereita. Reitin varrella nähdään installaatioita ja filmi sekä koetaan teatteria, modernia tanssia, laulua ja kokeellista musiikkia. Tutkimusmatkat toteutetaan tapahtumina saaressa kesä–elokuun aikana.

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Panu_Savolainen, photo by Hayley Le
Yliopisto Julkaistu:

Panu Savolainen: Toivoisin, että meillä olisi Aallossa päivä, jolloin riisutaan vallan vaatteet ja asetelmat

"Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa on hetkiä, jolloin johtajat luopuvat vallastaan. Joko valta annetaan jollekin yhteisön köyhimmälle tai päähänpotkituimmalle taholle, tai sitten valtaa ei käytä kukaan."
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.