Sairaalasinfonia tutkii rajaa sairauden ja terveyden välillä

Radioesseessä etsitään sanattoman äänen avulla yhteyttä psykiatrista hoitoa saaneiden ja hoitavien ihmisten välillä. Tutkimus on saanut ensimmäisenä Suomessa HUS-tutkimusluvan taiteelliselle tutkimukselle.
Heidi Fast ja YLE: Sairaalasinfonia

Sairaalasinfonia 3.0 -radioessee tutkii kokemuksellista rajaa sairauden ja terveyden, minun ja toisen välillä. Aalto-yliopiston väitöskirjatutkija Heidi Fastin ohjaama ja YLE:n tuottama radioessee julkaistiin Yle Radio 1:ssä ja YLE Areenassa sunnuntaina 17. helmikuuta.

Teos on viimeinen osa Fastin taiteellista väitöstutkimusta Aalto-yliopiston taiteen laitokselle, jossa hän tutkii taiteen menetelmin, miten sanaton äänityö muuttaa ihmisten välistä kytkeytymistä. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä HYKS Psykiatrian kanssa, osana Koneen Säätiön rahoittamaa Experiential Demarcation -tutkimushanketta.

"Minulle on merkinnyt paljon, että olen saanut työskennellä tutkimukseen osallistuneiden potilaiden kanssa ja työstää yhteisistä äänistämme taideteoksen. Ehkä palkitsevinta on ollut huomata, miten suuri merkitys aistisuuden käytäntöjen muuttamisella voi olla siihen, miten me kytkeydymme itseemme ja toisiin. Ja kuinka radikaalisti erilainen, ja toisaalta niin arkipäiväinen, vuorovaikutuksellinen todellisuus voi avautua ihmisäänen sanattomia ulottuvuuksia käyttäen”, kertoo Fast.

Ihmiset kykenivät luomaan yhteyttä toisiinsa äänen avulla

Tutkimuksessa on luotu uudenlainen affektiivisen, sanattoman äänellisen kommunikaation muoto ja tutkitaan sen merkitystä psykiatristen potilaiden kokemuksiin. Taiteellisin menetelmin tutkimus osoittaa, että verbaaliseen vuorovaikutukseen perustuvan prosessoinnin häiriintyessä affektiivinen taso jää kannattelemaan vuorovaikutusta. Kyseessä on uusi ja innovatiivinen avaus taiteellisen ja lääketieteellisen tutkimuksen välillä.

Radioesseessä kuultavat äänet osoittavat, että kun tilaa sanattomalle kommunikaatiolle luotiin, ihmiset kykenivät luomaan yhteyttä toisiinsa äänen avulla.

Teoksessa soi kahdeksan HYKS Psykiatriassa hoitoa saaneen ihmisen, sairaanhoitaja Heimo Spelmanin sekä taiteilija-tutkija Heidi Fastin yhteinen sanaton ääni. Radioteos koostuu lisäksi muun muassa osallistuneiden ihmisten anonymisoiduista kokemuksista esiintyjien lukemana, sekä HYKS Psykiatrian osastonhoitaja Katja Tenhovirran ja sairaanhoitaja Heimo Spelmanin, sekä Tampereen yliopiston sosiaalipsykiatrian professori Sami Pirkolan haastatteluista.

Tutkimus on saanut HUS:n Eettisen toimikunnan puollon sekä HUS-tutkimusluvan. Osallistujilta on saatu suostumus.

Teos esitettiin YLE Radio 1:ssä 17.2. klo 18 ja se kuullaan uusintana 21.2. klo 22.05. Radioessee on kuunneltavissa YLE Areenassa 17.2. klo 9.00 alkaen toistaiseksi. Sen kesto on 49 min ja sitä suositellaan kuunneltavaksi kuulokkeilla.

Linkki teokseen YLE Areenassa

Lisätietoja:

Väitöskirjatutkija Heidi Fast, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], 044 7428297

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024