Sähkötekniikan korkeakoulun alumnit tarjoavat osaamistaan opiskelijoille mielellään

ELEC Career Café -tapahtumassa Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijoilla oli ainutlaatuinen tilaisuus tavata yritysjohtajia ja asiantuntijoita kahvikupin ääressä.
Aalto University / Farah Salah at Aalto ELEC Career Café / photo: Linda Koskinen

28.3.2019 järjestetty ELEC Career Café -tapahtuma houkutteli paikalle 31 Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijaa ja seitsemän koulun alumnia eri yrityksistä ja organisaatioista. Opiskelijoille tarjoutui mahdollisuus luoda kontakteja ja kysyä heitä askarruttavista asioista urallaan edenneiltä alumneilta.

”Tällaiset tapahtumat ovat opiskelijoille erittäin arvokkaita”, CCIS-ohjelmassa opiskeleva Abraham Martinez Ornelas toteaa. Hän pääsi keskustelemaan Vaisalan teollisten mittausten tuotekehityksestä vastaavan johtajan Liisa Åströmin kanssa. ”Oli kiinnostavaa kuulla alalla pitkään työskennelleiden kokemuksia ja saada parempi käsitys siitä, miten asiat tapahtuvat akateemisen ympäristön ulkopuolella. Lisäksi saimme sellaista tietoa yritysten prosesseista, jota on vaikea saada muualta.”

Farah Salahin pöydässä oli tungosta. Jordaniasta kotoisin oleva Salah työskentelee Nokian ohjelmistokehittäjänä. Opiskelijat olivat kiinnostuneita kuulemaan, miten Salah sai haluamansa työpaikan.

”Kannattaa hakea kesä- tai diplomityöpaikkaa yrityksestä, jossa haluaisit työskennellä myös valmistuttuasi. Työnantajan on helpompi palkata henkilö, jonka osaamisesta sillä on jo jonkinlainen käsitys.”

Salah antoi myös konkreettisia vinkkejä hakemusten kirjoittamiseen: ”Kerro mitä osaat tehdä sen sijaan, että korostaisit missä olet työskennellyt. Listaa työtehtäviäsi – oletko esimerkiksi pitänyt esityksiä jostain tietystä aiheesta tai käyttänyt tiettyjä ohjelmistoja? Omia suorituksiaan ei kannata aliarvioida! Vastavalmistuneelta työntekijältä ei odoteta pitkää kokemusta, vaan työn tekemistä hyvin.”

Farah Salah

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa vastasi opiskelijoiden kysymyksiin siitä, millaista osaamista virastossa kaivataan.Esimerkiksi kyberturvallisuusosaajista on suuri pula.

”Viranomaisena meidän on pystyttävä ennakoimaan teknologian kehitystä ja se vaatii hurjan määrän osaamista. Traficomin ja Aalto-yliopiston yhteistyöstä hyötyisi kumpikin osapuoli”, Karlamaa sanoo.

Liisa Åström on mielellään mukana yritysten ja yhteiskunnan suhteita vahvistavissa tapahtumissa.

”Opiskelijoiden kanssa syntyi mielenkiintoisia keskusteluita. He halusivat tietää käytännön työstä ja työkulttuurista Vaisalalla, mutta pyysivät neuvoa myös esimerkiksi palkkapyynnön määrittelyyn. Olisin itse opiskeluaikanani hyötynyt tällaisista tilaisuuksista ja siksi tarjoan mielelläni apuani opiskelijoiden käyttöön.”

Tapahtuman järjestivät Aalto ELECin ura- ja rekrytointipalvelut sekä yrityssuhteet.

Lisätietoja Kaisa Paasivirta, [email protected]

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.