Sähkötekniikan ja automaation professuuri nimetään Walter Ahlström -professuuriksi

Professuuria hoitaa professori Matti Lehtonen.
lehtonenmatti_02www_fi.jpg

professori Matti Lehtonen

Aalto-yliopisto nimeää Sähkötekniikan korkeakoulun sähkötekniikan ja automaation laitoksen professuurin Walter Ahlström -professuuriksi kunnioittaakseen Walter Ahlströmin elämäntyötä. Professuuri vahvistaa Walter Ahlströmin säätiön ja Aalto-yliopiston pitkäaikaista yhteistyötä sekä yhteisiä tavoitteita maamme teollisuuden kilpailukyvyn edistämiseksi. Professuuria hoitaa sähkötekniikan professori Matti Lehtonen.

Lehtonen on ansioitunut sähkövoimajärjestelmien tutkija. Energiajärjestelmät ovat historiansa suurimmassa murroksessa sitten höyrykoneen keksimisen. Muutoksen taustalla on pyrkimys hiilivapaaseen ja kestävään energiantuotantoon ja -käyttöön. Tämä tarkoittaa erilaisten aurinkoon ja tuuleen perustuvien tuotantomuotojen yleistymistä, energiavarastojen laajaa hyödyntämistä sekä sähkön kasvavaa käyttöä liikenteessä.

– Uusiutuvien energialähteiden käytön myötä sähköjärjestelmien on tulevaisuudessa pystyttävä integroimaan suuri määrä vaihtelevaa tuotantoa ilman että käyttövarmuus heikkenee. Koska sähköjärjestelmässä tuotannon ja kulutuksen on oltava koko ajan tasapainossa, tässä riittää haastetta, Lehtonen toteaa.

Lehtonen toivoo, että alalle tulee uusia huippuosaajia kehittämään sähköjärjestelmien tutkimusta ja ratkomaan tutkimusalan tulevia haasteita.

– Sähkömarkkinat eivät tällä hetkellä toimi riittävän markkinaehtoisesti eikä kysynnän ja tuotannon joustavuus toimi. Kestäviä ratkaisuja on haettava esimerkiksi digitalisaatiota hyödyntämällä, Lehtonen jatkaa.

Sekä Walter Ahlströmin säätiön että Aalto-yliopiston tavoitteena on tukea entistä paremmin nuorten lahjakkaiden tutkijoiden uraa.

– Edelläkäyvät energiaratkaisut on yksi tutkimuksemme avainalueista. Alan murros vaatii tutkimusosaamista ja uusia alan huippuosaajia. Vastaamme haasteeseen perustamalla uuden energiajärjestelmiin keskittyvän maisteriohjelman, Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri kertoo.

– Säätiö tukee suomalaista teknologiaosaamista erityisesti niillä aloilla, joilla on edessään vahva tulevaisuus ja kasvavat markkinat. Professori Lehtosen tausta, ammatillinen kokemus sekä asiantuntemus sähkötekniikan alalla tukevat ajatustamme, professori Markku Wilenius, Walter Ahlströmin säätiön hallituksen puheenjohtaja sanoo.

Vuorineuvos Walter Ahlström (1875–1931) oli A. Ahlström osakeyhtiön pitkäaikainen pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. Walter Ahlström ymmärsi varhain tutkimus- ja kehitystyön merkityksen maamme teollisuuden kilpailukyvylle ja mm. perusti vuonna 1926 säätiön tukemaan tiedettä puunjalostusteollisuuden, sähkötekniikan, voimatalouden ja metalliteollisuuden aloilla. Tietoa säätiöstä www.walterahlstrom.fi.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa