Robottiviikolla pohditaan robotiikan tulevaisuudennäkymiä Suomessa

Robotiikan tulevaisuudennäkymät Suomessa -seminaarin ohjelma keskittyy kansallisen robotiikan tiekarttatyöhön.

Viime syksynä järjestetty Robotiikan tulevaisuudennäkymät Suomessa -seminaari saa jatkoa myös tänä vuonna. Aalto-yliopisto järjestää yhteistyökumppaniensa kanssa seminaarin perjantaina 28.11.2014 kansallisen robottiviikon yhteydessä. Seminaarin ohjelma keskittyy kansallisen robotiikan tiekarttatyöhön alustusten sekä työpajojen kautta. Suomen kansallinen robotiikan tiekartta on tutkijoiden ja yritysmaailman yhteinen hanke saada Suomelle järjestelmällinen ja kansallinen suunnitelma robotiikan kehittämiselle. Robotiikan tiekartta ohjaisi alan kotimaista kehitystä kiihtyvässä kansainvälisessä kilpailussa.

– Robotiikan uskotaan olevan seuraava maailman mullistava teknologia, jolla voi olla jopa yhtä suuri yhteiskunnallinen merkitys kuin tietokoneiden yleistymisellä. Ala tarvitsee yhtenäisen suunnan ja suunnitelman, jotta pienenä maana pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa, professori Ville Kyrki Aalto-yliopistosta perustelee.

Yhteistyöseminaarissa puhujina ja kutsuttuina ovat alan päätoimijat ja tavoitteena suunnitella robotiikan tulevaisuutta Suomessa. Tiekarttatyön valmistelussa mukana ovat Aalto-yliopisto, VTT, Oulun yliopisto, IEEE Finland CS/RA/SMC Chapter, Suomen Robotiikkayhdistys ry ja FIMA Forum for Intelligent Machines ry. Tiekartta valmistunee kevään 2015 aikana.

Robottiviikolla monipuolinen ohjelma

EU-Robottiviikko ja samalla Suomen kansallinen robottiviikko järjestetään 24.11–30.11.2014. Robottiviikon tavoitteena on edistää tietoisuutta robotisaatiosta ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan, ihmisiin ja liiketoimintaan sekä kannustaa ja innostaa nuoria opiskelemaan ja työllistymään alalla. Robottiviikko järjestetään Helsingin Viikissä, Tekniikan museon vieressä sijaitsevassa Robottilaaksossa.

Aalto-yliopisto on mukana näytteilleasettajana Robottilaaksossa. Lisäksi älykkään robotiikan professori Ville Kyrki on mukana paneelikeskusteluissa keskiviikkona ja torstaina.

Lisätietoja Robotiikan tulevaisuudennäkymät Suomessa -seminaarista ja ilmoittautuminen
Seminaarin aika ja paikka:
perjantai 28.11.2014 klo 9-16, Otaniementie 17, TUAS-talo,  sali TU2

Robottiviikon ohjelma

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.