Research Fellow Juho Pokille Instrumentariumin tiedesäätiön fellow–apuraha syövän etenemistä käsittelevään tutkimukseen

Tutkimus selvittää biomekaanisten prosessien vaikutuksia syövän leviämisessä. Lääketieteen ja lääketieteen tekniikan alan apuraha on tarkoitettu tutkimusryhmän perustamiseen.
juho pokki /photo aalto university / annamari tolonen

Instrumentariumin tiedesäätiö jakaa 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi yhteensä kaksi miljoonaa euroa apurahoja. Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun tutkija Juho Pokille myönnettiin 100 000 euron suuruinen apuraha.

Fellow-apurahan tarkoitus on toimia starttirahana, jonka avulla ulkomailta palaava tutkija pystyy perustamaan oman tutkimusryhmän tai vahvistamaan jo olemassa olevaa tutkimusryhmää.

Pokki siirtyi Aalto-yliopistoon työskenneltyään ETH Zürich- ja Stanfordin yliopistossa yhteensä 10 vuotta. Tutkimusprojektissa käytetään Pokin kehittämiä mikroskooppeihin lisättäviä teknologioita, joiden avulla tutkitaan, millaiseksi syövän etenemisen mittariksi solukokoluokan biomekaniikka eli mikromekaniikka osoittautuu. Mikromekaniikan tutkimusta on hidastanut välttämättömiin mittauksiin tarvittavan teknologian puute.

”Tulevaisuudessa teknologiaa voitaisiin käyttää lääketieteellisiin sovellutuksiin syövän diagnostiikassa, yksilöllistettyssä lääkehoidossa ja kuvantamisen apuna”, Pokki sanoo.

Juhlavuoden apurahat on tarkoitettu lääketieteen ja lääketieteen tekniikan sekä niihin liittyvän luonnontieteellisen ja taloustieteellisen tutkimuksen tukemiseen. Apurahoja myönnettiin yhteensä 74 henkilölle tai ryhmälle.

“Suomalaisten yliopistojen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden keskiössä on tutkimus. Tukemalla Suomessa tehtävää tutkimusta Instrumentariumin tiedesäätiö on jo 50 vuoden ajan halunnut edistää lääketieteen kehitystä ja rohkaista tietopohjaiseen päätöksentekoon sekä innovaatioihin”, sanoo Instrumentariumin tiedesäätiön hallituksen puheenjohtaja, dosentti Markku Mäkijärvi.

Instrufoundation Fellow -apurahan saajat:

1. Juho Joutsa, Turun yliopisto: Localization of brain disorders based on causal brain lesions.

2. Kari Kurppa, Turun yliopisto: Preventing minimal residual disease following targeted cancer therapy.

3. Hanna Ollila, Helsingin yliopisto: Geneettiset tekijät vakavien unihäiriöiden ja aivojen autoimmuunisairauksien taustalla.

4. Juho Pokki, Aalto-yliopisto: Mikroskopiaan lisättävä 3D-soluviljelmiä mittaava teknologia: mikromekaanisten (MMC) tekijöiden vaikutus soluihin ja solujen tuottamien migraatiovoimien kvantifiointi leviävän rintasyövän synnyssä.

5. Astrid Subrizi, Itä-Suomen yliopisto: Aptameerien avulla silmälääke tarkasti kohteeseensa.

Lista kaikista apurahojen saajista julkaistaan säätiön internetsivuilla: www.instrufoundation.fi/myonnetyt-apurahat

Lisätietoja:

Research Fellow Juho Pokki
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu
Puh.  050 522 3736

FT Markku Lämsä, Instrumentariumin tiedesäätiön asiamies
Sähköposti [email protected]
Puh. 040 501 5800

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.