Renessanssi-yrittäjä tekee omaa juttuaan

Harrastuksesta voi tulla osa kannattavaa liiketoimintaa, tuore väitöstutkimus osoittaa.

Ken Austin yhdisti hot rod –harrastuksensa hammashoitolaitteiden valmistukseen, ja tuloksena syntyi moderni hoitotuoli. Steve Jobs yhdisti kalligrafia-harrastuksensa tietokoneiden valmistukseen, ja tuloksena olivat sittemmin standardiksi muodostuneet rikkaat kirjasinvalikoimat. Olivatko he poikkeuksia?  DI Markko Hämäläisen väitöskirjatutkimuksen mukaan eivät olleet, vaan yrittäjät usein kierrättävät harrastuksistaan tai eri toimialoilta kertynyttä osaamista ja voimavaroja osaksi liiketoimintaansa.

Sopivaa yrittäjyyttä

Renessanssi-yrittäjän erottaa muista yrittäjistä se, että häntä ajaa tarve tehdä ”omaa juttua”. Hämäläinen kutsuu tätä yrittämisen motivaatiota sopivuuden tarpeeksi. Sopivuus muodostuu siitä, että yritystoiminta sopii yrittäjän tietoihin, taitoihin, verkostoihin, elämäntilanteeseen, arvoihin ja piileviin kykyihin.

Kun yrittäjä tuntee, että jokin uusi toimintamalli tai aktiviteetti sopii hänelle, hän sitoutuu siihen yhä syvemmin, ja tuloksena on intohimoinen projekti. Renessanssi-yrittäjillä on taipumus kierrättää ja yhdistellä projekteja: vanhat aktiviteetit ja niistä kertyneet resurssit otetaan uusien projektien palvelukseen.

”Tutkimuksen yllättävin löydös on, että projekteja kierrättäessään yrittäjät usein saumattomasti yhdistelevät aktiviteetteja elämänsä eri osa-alueilta. Toiminnot, jotka aikaisemmin olisi luokiteltu harrastuksiksi tai yksityiselämään kuuluviksi, samoin kuin toiminnot, jotka aikaisemmin ehkä vaikuttivat epäonnistuneilta yritelmiltä, voivat myöhemmin tulla osiksi uutta ja menestyksekästä liiketoimintaa”, summaa Hämäläinen

Toisaalta kierrättäminen kartuttaa resursseja, ja toisaalta se auttaa yrittäjää luomaan yhtenäistä elämäntarinaa, mikä antaa hänen toiminnalleen sitkeyttä ja usein myös toisiin tarttuvaa innostusta.

Uusi teoria tarjoaa myös työkaluja rahoittajille, jotka pyrkivät sitouttamaan yrittäjän hänen perustamaansa yritykseen. Yrittäjän into pysyy yllä, jos hänelle tarjotaan organisaatiossa mahdollisuus luovaan kierrättämiseen ja itselleen sopivien projektien käynnistämiseen.

Diplomi-insinööri Markko Hämäläinen väittelee perjantaina 24.10.2014 klo 12 Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa, salissa AS1, Otaniementie 17, Espoo.

Lisätietoja:

Markko Hämäläinen

Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitos

Puh 0500-352716

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.