Reeta Ek on Vuoden nuori muotoilija 2017

Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2017 saa Aalto-yliopiston tekstiilitaiteen koulutusohjelmasta valmistunut tekstiili- ja pintasuunnittelija Reeta Ek.
Kuva: Lina Jelanski

Design Forum Finlandin jakaman palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn. Palkintosumma on 5 000 euroa ja siihen kuuluu oma näyttely.

Reeta Ek (TaM) on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta 2015 valmistunut helsinkiläinen freelance-suunnittelija. Hän on tehnyt pinta- ja tekstiilisuunnittelua mm. Marimekolle, Lapuan Kankureille, Nansolle ja Samujille. Ekin kuoseille on tunnusomaista toistuvuus ja rytmi, jotka syntyvät luovan työprosessin ja käsin piirtämisen myötä. Hän tekee myös graafista suunnittelua ja kuvituksia.

Mitä Vuoden nuori muotoilija 2017 -palkinto sinulle merkitsee?

"Tieto palkinnon saamisesta oli täysi yllätys. Olen todella otettu ja kiitollinen tunnustuksesta varsinkin, kun sitä ei voi hakea vaan se myönnetään tehdystä työstä. Tämä merkitsee minulle kannustusta omaan tekemiseen ja kädenjälkeen. Erityisesti minua ilahduttaa se, että olen ensimmäinen tekstiilisuunnittelija, jolle palkinto myönnetään. Uskon, että myös kollegani iloitsevat tästä", Ek kertoo.

Mitä uskot että palkinto sinulle tekstiilitaiteilijana antaa?

"Ehkä se antaa lisää uskottavuutta. Tekstiilisuunnittelua muotoilun alana ei välttämättä aina  noteerata. Palkinto tuonee tunnettuutta erityisesti kotimaassa, mutta uskon että myös kansainvälisesti sillä voi olla painoarvoa – onhan Suomi arvostettu muotoilumaa. Toivon sen avaavan myös mahdollisuuksia paremmin keskittyä uuden materiaalin luomiseen ja ideoiden kehittelyyn", Ek pohtii.

Tekstiilisuunnittelun osaaminen esiin

Myös tekstiili- ja pintasuunnittelun professori Maarit Salolainen iloitsee palkinnosta, joka tuo esiin myös osaamista Aalto-yliopiston paljon mainetta saaneen muotiosaamisen taustalta. Menestyksen taustalla on hänen mukaansa kyse sekä taidokkaista tekstiileistä että uudenlaisesta tekstiilisuunnittelun pedagogiikasta.

"On upeaa, että Design Forumin jakama palkinto tuli tällä kertaa tekstiilisuunnittelun ja pintasuunnittelun ammattilaiselle. Tekstiilisuunnittelijan ammattitaitoon kuuluu myös rakenteellisen tekstiilisuunnittelun taito eli kudotun tai neulotun kankaan suunnittelu. Tähän ei riitä pelkästään se, että osaa tehdä hienoja kuoseja vaan ymmärrys siitä, miten niistä sidostamalla saadaan upeita kankaita", Salolainen painottaa.

Aalto-yliopistossa on vuodesta 1999 lähtien koulutettu markkinoita ja myyntityötä ymmärtäviä kaupallisia pintasuunnittelijoita PatternLab-projektissa. Myös Reeta Ek on PatternLab-alumni vuodelta 2012.

Vahva osaaminen ja omaperäinen muotokieli

Palkintojuryn perusteluissa Reeta Ekin todetaan olevan hieno esimerkki ammattitaitoisesta ja luovasta nuoresta suunnittelijasta, jonka näkyvyys ja menestys Suomessa on perustunut enemmän vahvaan ammatilliseen osaamiseen kuin tehokkaasti esille tuotuun suunnittelijabrändiin. Perusteluissa todetaan, että Ekillä on omaperäinen ja tunnistettava muotokieli, ja hänen töissään yhdistyy äärimmäinen herkkyys vahvaan ja selkeään otteeseen. Hän on ollut myös mukana useiden suomalaisten brändien uudessa tulemisessa suunnitellen painettuja ja kudottuja kuoseja, jotka ovat puhutelleet myös kuluttajia ja johtaneet kaupalliseen menestykseen. Reeta Ek edustaa tämän päivän tekstiilisuunnittelijoiden yleistä toimintatapaa, jossa itsenäinen työskentely ja erilaiset yhteistyöprojektit vuorottelevat luontevasti. Ekin tuotanto ja visuaalinen identiteetti muodostavat hyvin omannäköisen, raikkaan, ajattoman ja selkeän kokonaisuuden.

Vuoden nuori muotoilija -palkinto on perustettu vuonna 2000 ja se jaetaan nyt 16. kerran.

VUODEN NUORI MUOTOILIJA 2017
7.–16.9.2017
Espan lava, Pohjoisesplanadi 1, Helsinki
Avoinna ma–pe 12–18, la 12–16, su suljettu, vapaa pääsy

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.