Uutiset

Ravintolapäivä kääntää kaupankäynnin logiikan onnistuneesti päälaelleen

Kaupankäynti ei ole vain taloudellista vaihdantaa vaan myös tärkeä elementti sosiaalisissa kanssakäymisessä.
Ihmiset jonottivat Kallion Herkut -myyntipöydälle  vuoden 2011 elokuun Ravintolapäivässä Karhupuistossa Helsingissä. Kuva Tuomas Sarparanta

Tutkijat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Stockholm Business Schoolista selvittivät kaupankäynnin logiikkaa, kun se ei keskity tuotteiden jakeluun ja voiton tavoitteluun. Ravintolapäivä kotimaisena ilmiönä tarjosi tähän erinomaisen mahdollisuuden.

Tutkimuksessa selvisi, että taloudellinen vaihdanta on syvälle juurrutettu länsimaiseen ajatusmaailmaan ja perinteisen voiton tavoittelun lisäksi näitä ajatusmalleja voidaan käyttää myös moneen muuhun tarkoitukseen. Ravintolapäivässä nämä kääntyvät yhteisöllisyyden ja itseilmaisun välineiksi.

‒ On erittäin mielenkiintoista, että juuri kaupankäynnin logiikkaa käytetään itseilmaisun ja yhteisöllisyyden luomiseen, sanoo Antti Sihvonen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija.

Samalla tutkijat havaitsivat, että Ravintolapäivän karnevaalimainen tunnelma on keskeisessä roolissa uusien mahdollisuuksien näkemiselle ja kokemiselle. Se auttaa hetkellisesti näkemään urbaaneja tiloja, yhteisöllisyyttä ja vaihdantaa uusilla tavoilla. Tapahtumana Ravintolapäivä onkin siis eräänlainen optimistinen ja positiivinen protesti, jonka vaikutukset näkyvät nykyään selvästi Helsingin katukuvassa.

‒ Suomalaisessa arjessa Ravintolapäivä on hyvä esimerkki yhteisöllisestä luovuudesta ja kollektiivisesta halusta luoda muutosta, joka positiivisessa hengessä kyseenalaistaa normaaleja käytäntöjä, toteaa Joel Hietanen, Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija.

Tutkimus julkaistiin vastikään markkinoinnin tutkimuksen huippujulkaisussa Journal of Retailingissa ja se perustuu kolmen vuoden intensiiviseen osallistuvaa tutkimukseen.

Linkki artikkeliin

Tutkimuksen tekoon osallistuivat Aalto-yliopistosta Antti Sihvonen, Sammy Toyoki, John Schouten ja Pekka Mattila sekä Tukholman yliopistosta mukana projektissa oli Joel Hietanen.

Lisätietoja
Tutkija Antti Sihvonen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8350
[email protected]

Tutkija Joel Hietanen
Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. +46 72-318 38 70
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Katri Kauppi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Katri Kauppi: Korona ja konttipula ovat vasta alkusoittoa – ilmastonmuutos hankaloittaa yritysten logistiikkaa radikaalisti

Tunnista, varaudu, sopeudu ja menesty. Logistiikan professori Katri Kauppi kertoo, miten yritykset voivat ottaa huomioon ilmastonmuutoksen aiheuttamia väistämättömiä muutoksia toimitusketjuissaan
Maria Jaakkola_kuva_Julia Weckman
Tutkimus ja taide Julkaistu:

”Syvempi maiseman ymmärtäminen voi olla avain parempien kaupunkien suunnitteluun” 

Minä väitän -sarjassa esittelyssä maisema-arkkitehti Maria Jaakkola.
Opiskelua. Kuvituskuva uutiseen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuore politiikkasuositus alustatalouden kiihdyttämiseksi opetusalalla

Alustojen avulla voidaan luoda yhä yksilökeskeisempiä oppimisratkaisuja ja tehokkaammin jaettavia oppimateriaaleja samalla vähentäen tuotannon ja julkaisemisen kustannuksia.
Economicum
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Helsinki GSE:n Tilannehuoneen raportti: Poikkeusolojen kuntavaalit näkyivät erityisesti matalasti koulutettujen ja pienituloisten alhaisessa äänestysaktiivisuudessa

Kesäkuussa toimitetuissa korona-ajan kuntavaaleissa äänestämisen epätasa-arvo syveni poikkeuksellisen voimakkaasti.