Uutiset

Ravintolapäivä kääntää kaupankäynnin logiikan onnistuneesti päälaelleen

Kaupankäynti ei ole vain taloudellista vaihdantaa vaan myös tärkeä elementti sosiaalisissa kanssakäymisessä.
Ihmiset jonottivat Kallion Herkut -myyntipöydälle  vuoden 2011 elokuun Ravintolapäivässä Karhupuistossa Helsingissä. Kuva Tuomas Sarparanta

Tutkijat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Stockholm Business Schoolista selvittivät kaupankäynnin logiikkaa, kun se ei keskity tuotteiden jakeluun ja voiton tavoitteluun. Ravintolapäivä kotimaisena ilmiönä tarjosi tähän erinomaisen mahdollisuuden.

Tutkimuksessa selvisi, että taloudellinen vaihdanta on syvälle juurrutettu länsimaiseen ajatusmaailmaan ja perinteisen voiton tavoittelun lisäksi näitä ajatusmalleja voidaan käyttää myös moneen muuhun tarkoitukseen. Ravintolapäivässä nämä kääntyvät yhteisöllisyyden ja itseilmaisun välineiksi.

‒ On erittäin mielenkiintoista, että juuri kaupankäynnin logiikkaa käytetään itseilmaisun ja yhteisöllisyyden luomiseen, sanoo Antti Sihvonen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija.

Samalla tutkijat havaitsivat, että Ravintolapäivän karnevaalimainen tunnelma on keskeisessä roolissa uusien mahdollisuuksien näkemiselle ja kokemiselle. Se auttaa hetkellisesti näkemään urbaaneja tiloja, yhteisöllisyyttä ja vaihdantaa uusilla tavoilla. Tapahtumana Ravintolapäivä onkin siis eräänlainen optimistinen ja positiivinen protesti, jonka vaikutukset näkyvät nykyään selvästi Helsingin katukuvassa.

‒ Suomalaisessa arjessa Ravintolapäivä on hyvä esimerkki yhteisöllisestä luovuudesta ja kollektiivisesta halusta luoda muutosta, joka positiivisessa hengessä kyseenalaistaa normaaleja käytäntöjä, toteaa Joel Hietanen, Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulun tutkija.

Tutkimus julkaistiin vastikään markkinoinnin tutkimuksen huippujulkaisussa Journal of Retailingissa ja se perustuu kolmen vuoden intensiiviseen osallistuvaa tutkimukseen.

Linkki artikkeliin

Tutkimuksen tekoon osallistuivat Aalto-yliopistosta Antti Sihvonen, Sammy Toyoki, John Schouten ja Pekka Mattila sekä Tukholman yliopistosta mukana projektissa oli Joel Hietanen.

Lisätietoja
Tutkija Antti Sihvonen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8350
[email protected]

Tutkija Joel Hietanen
Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. +46 72-318 38 70
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

A green laser light shining on a sample stage between two magnets
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietokonesiru, joka ei koskaan ylikuumene? Nanokokoinen spinaaltolaite on askel kohti aivan uudenlaista laskentaa

Spinaaltoihin perustuva laskenta tehostaa erityisesti kuvankäsittelyä ja hahmontunnistusta.
Apulaisprof. Emma-Riikka Myllymäki
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Emma-Riikka Myllymäki: Yrityksen raportoinnin pitää olla laadukasta

Sidosryhmien luottamus ja tehokas päätöksenteko edellyttävät yrityksiltä laadukasta ulkoista raportointia.
SSD21 banner
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Emme ha­lua luo­pua mu­ka­vuu­des­tam­me – kol­me ta­bua kes­tä­vyys­mur­rok­sen tiel­lä

Miksi meidän on niin vaikeaa muuttaa tapojamme kestäviksi? Onko tiellä suoranaisia tabuja? Kestävyystieteen suurtapahtuma Sustainability Science Days pureutuu kestävyyden haasteisiin, kuten tabuihin ja luoviin kestävyyttä edistäviin ratkaisuihin.
Kerrostalo ja kallioita
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

LÄHIÖPRIDE-hankkeessa tutkitaan lähiömielikuvien ja rakennetun ympäristön suhdetta

Monitieteinen hanke yhdistää arkkitehtuurin historian, sosiologian, kriittisen kulttuuriperinnön ja maisema-arkkitehtuurin tutkimuksen. Tutkimukseen ja työpajoihin pohjaava hanke tähtää lähiöiden kestävään tulevaisuuteen.