Ratkaisuja kliinisiin ongelmiin

Riittävä määrä ”miksi” ja ”mitä jos” -kysymyksiä veivät professori Ivan Vujaklijan etsimään vastauksia akateemisesta maailmasta.
Aalto University / Professor Ivan Vujaklija / photo: Mikko Raskinen

Minkälaista tutkimusta teet ja miksi?

Haluan työni kautta tarjota teknisiä ratkaisuja merkittäviin kliinisiin ongelmiin. Tutkimustani voisi kuvailla perustieteeksi, jota on tarkoitus hyödyntää käytännön sovelluksissa. Ennen kaikkea tutkin ihmisen ja koneiden vuorovaikutukseen liittyviä teknisiä menetelmiä, joiden tavoitteena on tukea, lisätä ja kuntouttaa ihmisen motorisia toimintoja. Tutkimuksen tavoitteena on saada bionisten raajojen, ulkoisten tukirankojen ja kuntoutusrobottien huipputaso entistä korkeammalle. Vanhimman veljenpoikani sanoin: rakennan robotteja auttaakseni ihmisiä taas leikkimään.

Miten sinusta tuli tutkija?

Tutkijaksi ryhtyminen ei oikeastaan ollut tavoitteeni, vaan pikemminkin oheistuote, joka syntyi työskennellessäni mielenkiinnon kohteitteni parissa. Maisterinopintojeni lopulla tein insinöörintöitä proteesialalla. Muutamaa vuotta myöhemmin mielessäni oli niin monta ”miksi”- ja ”mitä jos” -kysymystä, että päätin palata yliopistoon. Viimeistellessäni väitöskirjaani huomasin, että löytäessäni vastauksia alkuperäisiin kysymyksiini tulin luoneeksi uusia. Akateeminen ympäristö tuntui kaikkein sopivimmalta paikalta jatkaa uuden intohimoni parissa.

Mitkä ovat urasi kohokohtia?

Urani on sijoittunut kolmen peruspilarin – tieteellisen kehityksen, kliinisten tarpeiden ja teollisten sovellusten – risteyskohtaan. Tästä näkökulmasta suurin saavutukseni on vuonna 2017 päättynyt, erittäin vaativa ja monitieteinen hanke. Aloitin kyseisen työn parissa työskennellessäni insinöörinä yrityksessä. Se oli intohimoni kuusi vuotta: koko tohtorintutkintoni ajan ja pitkälti myös sen jälkeisessä tutkimustyössäni. Merkittävimmät tulokset julkaistiin Nature Biomedical Engineering -lehdessä. Tutkimusryhmän keskeisenä jäsenenä tämä oli minulle valtava ammatillinen tunnustus ja todiste siitä, että henkilökohtaiset ponnisteluni, uravalintani ja kohtaamani vaikeudet olivat kaiken arvoisia. Myös kehittämästämme teknologiasta innostuneiden potilaiden ystävälliset sanat olivat inspiroiva palkinto tehdystä työstä.

Mikä on tutkijan tärkein ominaisuus?

Uteliaisuus yhdistettynä sinnikkyyteen ja pitkäjänteisyyteen. Ei pelkästään tutkimustyössä, vaan kaikessa – riippumatta siitä, onko aihe tai kysymys arkipäiväinen tai huomiota herättävä. Näin tutkija on jatkuvasti innostunut etsimään uusia ja jännittäviä ratkaisuja sekä lähestymistapoja ympärillään oleviin arvoituksiin.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Toivon, että työni laajentaa yleistä tietämystä omalla alallani ja että sillä on suora, positiivinen vaikutus yhteiskuntaamme. Antamalla opiskelijoille haasteita sekä tarvittavat työkalut ja ajattelutavan, joiden avulla he voivat löytää ratkaisuja tuleviin monitieteisiin kysymyksiin, haluan osaltani kouluttaa ja innoittaa uuden sukupolven ammattilaisia.

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.