Uutiset

Rakkautta ja inhoa ilmaisevat liikkeet eroavat selvästi toisistaan

Aalto-yliopiston hankkeessa tutkittiin sosiaalisia tunteita ja tunnevuorovaikutusta nykytanssin ja liiketutkimuksen keinoin.
Ylärivissä on rakkautta, alarivissä inhoa kuvaavia liiketallennuksia. Viivat kuvaavat raajojen liikeratoja, ja viiva on sitä paksumpi, mitä nopeammasta liikkeestä on kysymys. Kuva: Klaus Förger.

Miten tunteita ilmaistaan, jos käytettävissä ei ole kasvonilmeitä vaan pelkästään kehon liikkeet? Minkälaiset liikkeet ilmaisevat ylpeyttä, mitkä surua? Kuinka tunteet tarttuvat ja miten nopeasti ne voivat muuttua? Näihin kysymyksiin haettiin vastauksia juuri päättyvässä Aalto-yliopiston johtamassa Social eMotions -tutkimusprojektissa, jossa tutkittiin tunnekommunikaatiota nykytanssin ja liiketutkimuksen keinoin. Tutkimusprojekti huipentuu vuorovaikutteiseen tanssiesitykseen.

"Hankkeemme yhdistää uudella tavalla taiteellista ja tieteellistä tutkimusta. Tieteen vahvuutena on teoria, määrällistäminen ja pelkistäminen, kun taas taiteilijat menevät itse ilmiön ja aitouden ehdoilla. Eri näkökulmia yhdistämällä lopputuloksesta tulee aiempaa mielekkäämpi ja hyödyllisempi”, toteaa tutkijatohtori Tommi Himberg Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitokselta.

Tutkimushankkeessa koreografi-tanssijat Jarkko Lehmus ja Johanna Nuutinen tutkivat sosiaalisten tunteiden, kuten ylpeyden, häpeän, rakkauden ja inhon kehollista ilmaisua, sekä näiden tunteiden kommunikointia ja tarttumista tanssijalta toiseen kehonliikkeiden välityksellä.

Taiteellisen työskentelyn tuloksia verrattiin myös tieteellisten tutkimusten tuloksiin, kuten Lauri Nummenmaan ryhmän Aalto-yliopistossa tekemään tutkimukseen tunteiden kehollisista kartoista, ja tulosten huomattiin täydentävän toisiaan kiinnostavalla tavalla.

"Tanssijalla suru laskee kehon energiatasoa. Tämä tekee liikkeestä raskaampaa, vie ryhtiä lysyyn ja surkastuttaa jäseniä. Kehonsisäisesti suru tuntuu lisääntyneenä paineena rinta- sekä pään onteloissa. Nummenmaan tutkimukseen vastanneet kokivat aivan vastaavasti kehoa muuten lamaavan surun lisäävän aktiviteettia juuri rinnan ja pään alueella”, hankkeen taiteellinen johtaja Lehmus kertoo.

Lehmus ja Nuutinen loivat lyhyen, neutraalin koreografian, ja esittivät sen erilaisia tunnetiloja ja -prosesseja ilmentäen tietotekniikan laitoksen liikekaappausstudiossa. Näin esityksistä saatiin tarkat, kolmiulotteiset mallit, ja mittauksista voitiin analysoida miten eri tunteiden ilmaisut poikkesivat liikkeellisesti toisistaan.

"Esimerkiksi rakkautta ilmaiseva liike on nopeampaa, ja siinä on suurempia kiihtyvyyksiä kuin inhoa ilmaisevassa liikkeessä", kertoo tutkimuksessa liikeanalyysistä vastannut tekniikan tohtori Klaus Förger, tietotekniikan laitoksen alumni.

Yleisö tanssiteoksen tunnetutkijoina

Projektin loppuhuipennus on tanssiteos kahdelle tanssijalle, kahdelle sellistille ja yhdelle tutkijalle. Esityksessä yleisö äänestää koreografian ja musiikin tunteellisen sisällön kännykkää käyttäen.

"Yleisö pääsee tunnetutkijan roolissa näkemään paraatipaikalta, miten eri tunneyhdistelmät värittävät liikettä ja musiikkia ja miten ne vaikuttavat esiintyjien vuorovaikutukseen", hehkuttaa Nuutinen, jonka sooloteos Hatched nähdään myös kahden tanssiteoksen illassa.

Koneen säätiön rahoittamaa kaksivuotista Social eMotions -hanketta johti Tommi Himberg. Tietotekniikan laitoksen alumni Roberto Pugliese vastasi teoksen projisoinneista, muokaten Kinect-kameralla poimitut tanssijoiden ääriviivat eri tunnetiloiksi.Teoksen musiikin on säveltänyt Jussi Lampela, ja sen esittävät sellistit Iida-Vilhelmiina Sinivalo ja Ulla Lampela. Yleisö on tervetullut Social eMotions -tanssiteoksen esityksiin pe 24.2. ja la 25.2. klo 19:00 Kulttuurikeskus Stoaan. Esityksen jälkeen yleisöllä on mahdollisuus keskustella esiintyjien ja tutkijoiden kanssa.

Lisätietoa:

Tommi Himberg
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto
[email protected]
puh. 050 313 9439

Social eMotions – Sosiaaliset tunteet -verkkosivut

Lisätietoja esityksistä ja liput

Lauri Nummenmaa, Enrico Glerean, Riitta Hari, Jari K. Hietanen: Bodily maps of emotions (2013)

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Moderni onnellisuuden kehokartta on pitkälti samanlainen muinaisen Mesopotamian onnellisuuden kehokartan kanssa – poikkeuksena tästä on maksa, joka hohtaa muinaisilla mesopotamialaisilla silmiin pistävästi. Kuva: Moderni/PNAS: Lauri Nummenmaa et al. 2014, mesopotamialainen: Juha Lahnakoski 2024.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Miltä tunteiden kehokartat näyttivät muinoin ja nyt? Mesopotamiassa onnellisuus hohti paljon vahvemmin maksan alueella

Monitieteinen tutkijatiimi on pyrkinyt laajan tekstiaineiston avulla selvittämään, miten muinaisen Mesopotamian alueen ihmiset kokivat tunteita kehossaan tuhansia vuosia sitten. Analyysi perustuu noin miljoonaan muinaisen akkadin kielen sanaan, jotka ovat peräisin Uus-Assyrian valtakunnasta (934–612 eaa) säilyneiden savitaulujen nuolenpääkirjoituksesta.
Kolme valkoista, taiteltua paperirakennetta eri kokoisina ja muotoisina harmaalla pinnalla.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Näyttävä origamikartonki uudistaa kasvavia pakkausmarkkinoita

Origamitaitteet mahdollistavat kartongille täysin uusia ominaisuuksia ja tekevät siitä erinomaisen vaihtoehdon muun muassa korvaamaan muovia ja styroksia pakkauksissa. Esteettinen materiaali herättää kiinnostusta myös muotoilijoiden keskuudessa.
Jose Lado.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Euroopan tutkimusneuvostolta jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Jose Lado tarkastelee keväällä alkavassa projektissaan materiaaleja, jotka voisivat mahdollistaa niin kutsuttujen topologisten kvanttitietokoneiden valmistamisen.
Talvikki Hovatta, taustalla Metsähovin radio-observatorion teleskooppia suojaava kupu.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Talvikki Hovatta haluaa ratkaista avaruusyhteisöä vuosikymmeniä askarruttaneen mysteerin

Metsähovin radio-observatorion uusi vastaanotin ja Euroopan tutkimusneuvoston myöntämä ERC-rahoitus mahdollistavat mustien aukkojen hiukkassuihkujen koostumuksen selvittämisen.