Rahoittaja hakee tutkimuksilta vaikuttavuutta

Brittiläisellä teknisten tieteiden tutkimusneuvostolla on vahvoja näyttöjä tutkimuslähtöisten menestystarinoiden luomisesta.

Aalto-yliopisto järjestää 16.–20.11. kansainvälisen tiedetapahtuman Aalto University Academic Summitin. Tapahtuma kokoaa tieteen ja yrityselämän huippunimiä ympäri maailman keskustelemaan siitä, mikä on yliopistojen rooli yhteiskunnan taloudellisessa kehityksessä ja hyvinvoinnin luomisessa. How to Build Flourishing Innovation Ecosystems? -paneelikeskustelussa tiistaina 18.11. pohdittiin innovaatioekosysteemin edellytyksiä.

Paneeliin osallistui brittiläisen teknisten tieteiden tutkimusneuvoston EPSRC:n (Engineering and Physical Sciences Research Council) johtaja Lesley Thompson. Valtiollinen tutkimusneuvosto rahoittaa vuosittain teknisten tieteiden tutkimusta 800 miljoonalla punnalla.

EPSRC:llä on vahvoja näyttöjä menestystarinoiden luomisesta. Esimerkiksi Intelligent Energy, yksi maailman suurimmista polttokennoyrityksistä, on lähtöisin EPSRC:n tukemasta tutkimuksesta Loughborough'n yliopistossa.

Vaikuttavuuden arviointi jo tutkimussuunnitelmassa

EPSRC painottaa tutkimuksen yhteiskunnallista vaikutusta jo siinä vaiheessa, kun se valitsee rahoituskohteitaan.

– Tutkijoita pyydetään pohtimaan, miten heidän suunnitelmansa sopii laajempaan kokonaisuuteen: mitä muuta alalla tapahtuu, kuinka suunnitelmissa oleva tutkimus edistää alaa ja miten se auttaa ratkaisemaan nykyisiä tai tulevaisuuden haasteita. Tutkijoilta kysytään myös, mitä he tekevät varmistaakseen sen, että tutkimustuloksista syntyy akateemista, yhteiskunnallista tai taloudellista vaikuttavuutta, Thompson kertoo.

EPSRC tekee tiivistä yhteistyötä akateemisen maailman, julkisyhteisöjen ja liike-elämän kanssa.

– Rohkaisemme yhteistyötä liike-elämän ja julkisen sektorin välillä erityisesti siellä, missä se voi auttaa tutkimuksen edistymistä ja tulosten hyödyntämistä.

Kvanttitutkimus, big data ja materiaalitutkimus pinnalla

EPSRC:n rahoitusmuodot ovat moninaiset. Neuvosto tukee erilaisia hankkeita yksittäisistä matka-apurahoista jopa kuusivuotisiin, miljoonien puntien tutkimusohjelmiin.

Joskus neuvosto myös pyytää tutkimusehdotuksia tietyltä alalta.

– Päätämme rahoitettavat aiheet joko keskustelemalla sekä tutkimusyhteisöjen että teollisuuden kanssa tai pidämme erityisiä katsauksia vain tiettyjen tahojen kanssa, Thompson selventää.

Kiinnostavia aihealueita juuri nyt ovat esimerkiksi kvanttitutkimuksen soveltaminen, big data ja materiaalitutkimus.

EPSRC kerää systemaattisesti tietoa kaikkien tukemiensa projektien vaikutuksista. Tutkijoilta kysytään esimerkiksi julkaistuista artikkeleista ja tutkimuksen perusteella syntyneistä yrityksistä. Tiedot löytyvät sekä EPSRC:n omilta verkkosivuilta että kaikkien alojen yhteisestä Gateway to Research -portaalista.

Lisätietoa:
Engineering and Physical Sciences Research Council (epsrc.ac.uk)
Aalto-yliopiston Academic Summit -tapahtuma  (wcc.aalto.fi)

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: