Professori Sopanen räätälöi materiaaleja ledeihin ja lasereihin

Optoelektroniikan sovellukset ovat osa kaikkien arkipäivää.
markkusopanen_fi.jpg

TkT Markku Sopanen nimitettiin Mikro- ja nanotekniikan laitoksen professoriksi 1.10.2014. Sopasen erikoisalana on optoelektroniikka.

Kun materiaalitekniikan osaaminen yhdistetään ainutlaatuisiin laitteisiin, on optoelektroniikan yksikön valmistamille led- ja laser-komponenteille kysyntää niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Optoelektroniikan sovellukset ovat osa kaikkien arkipäivää. Led-valaistus on tullut jäädäkseen ja niin CD- ja DVD-soittimet, Blu-ray -tekniikka kuin led-näytötkin perustuvat puolijohteisiin. Yksi uusi sovelluskohde ovat laser-projektorit.

– Vuonna 1993 meille asennettiin ensimmäinen MOVP-laite, jolla valmistetaan lasereissa ja ledeissä tarvittavia puolijohdekerroksia. Tämä tekniikka on ainutlaatuista Suomessa ja parhaillaan Micronovan puhdastilan yhteyteen asennetaan kolmatta laitetta.

Yksi esimerkki yhteistyöprojekteista on jäteveden puhdistus lääkeaineista UV-ledien avulla. Runsaasti mediahuomiota sai taannoin myös Washingtonin yliopiston vierailevan professorin kanssa kehitetyt kyynelnestettä mittaavat ”terminaattorin” pillolinssit, joiden ledeihin tarvittiin langattomasti syötettyä energiaa.

– Varsinkin led-valaistus ja galliumnitridipohjaiset materiaalit ovat viime aikoina yleistyneet hurjasti. Galliumnitridi on noussut yhdeksi tärkeimmäksi materiaaliyhdisteeksi.

Galliumnitridin käyttöä tutkitaan myös tehoelektroniikassa. Se on yksi harvoja materiaaleja, josta voidaan valmistaa sekä suuritehoisia että nopeita komponentteja, jotka kestävät myös hankalia olosuhteita.

Materiaalien räätälöinnistä koripallokentille

Sopasta kiehtoo optoelektroniikassa mahdollisuus päästä rakentamaan materiaaleja.

– Opiskelin aikanaan teknillistä fysiikkaa ja jo silloin minua kiinnosti optoelektroniikassa se insinöörimäinen tapa, jolla puolijohdemateriaalien kerrosrakenteita tehdään. On kiehtovaa pystyä räätälöimään eri tarkoitukseen sopivia materiaaleja.

Myös urheilu tuo iloa elämään. Nuorena poikana alkanut koripalloharrastus peluutti Sopasta vielä kolme vuotta sitten miestensarjan 5-divisioonassa. Nyt hän on siirtynyt koripallossa katsomon puolelle ja seuraa tiiviisti myös muita urheilulajeja.

– Työporukan kanssa pelaamme viikoittain salibandyä. Kun työkaverit kohtaavat pelissä ja pukuhuoneessa, vapautuu porukka ihan eri tavalla kuin labran käytävillä kohdatessa.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.