Professori Nasser Peyghambarian tuo nanofotoniikan tietotaitoa Arizonasta Aaltoon

Professori Nasser Peyghambarian Arizonan yliopistosta on aina ollut äärimmäisen innostunut lasereista ja niiden sovelluksista.
nasser_peyghambarian_www_fi.jpg

Oma väitöskirja johdatti hänet aikanaan yhä syvemmälle optiikan ja fotoniikan tutkimukseen. Sillä tiellä hän on edelleen. Nyt myös FiDiPro (Finland Distinguished Professor) -professuurin myötä tiiviissä yhteistyössä suomalaistutkijoiden kanssa.

Peyghambarian työskentelee Itä-Suomen yliopiston professori Seppo Honkasen ja Aalto-yliopiston professori Harri Lipsasen tutkimusryhmien kanssa. Aallossa hänen työpisteensä on Micronovassa.

FiDiPro-tutkimusprojektissa on mukana useita suomalaisia optiikan, fotoniikan ja puolijohdetekniikan yrityksiä, joiden tuotteet ulottuvat kosketusnäytöistä kuitulasereihin ja piikiekkoihin. FiDiPro-professuuri tuo kokemusta ja uusia ideoita alan tutkimukseen Suomessa.

- Autamme suomalaisyrityksiä niiden tuotekehityksessä ja sitä myötä taloudellisessa menestyksessä. Tavoitteena on viedä korkeatasoista akateemista tutkimustietoa suomalaisen teollisuuden sovelluksiin.

Kohti entistä nopeampaa Internettiä

Projektin keskeisenä tutkimusalueena ovat kuitulaserien ja kuituoptiikan sovellukset tietoverkoissa.

- Pohdimme sitä, kuinka tulevaisuuden Internet voisi toimia yhä nopeammin. Kehitämme myös teknologiaa Internetin toimintamuotojen laajentamiseen ja eri laitteiden kytkemiseen Internet-sovelluksiin. Tuomme optiikan ja lasertekniikan loppukäyttäjän lähelle.

Projektin tuloksia mitataan sekä korkeatasoisilla tieteellisillä julkaisuilla että suomalaisille yrityksille tuodulla tietämyksellä.

Tucsonin erämaista Otaniemen kampukselle

Yhteistyö Aalto-yliopiston ja Itä- Suomen yliopiston välillä kuljettaa FiDiPro-professoria Espoon ja Joensuun väliä. Sen lisäksi hän jakaa aikansa Arizonan yliopiston kanssa.

Professorin mukana Arizonaan matkaavat usein myös suomalaiset väitöskirjatyöntekijät sekä post-doc-tutkijat, joille tarjoutuu mahdollisuus viettää useampien kuukausien vierailujaksoja yhdysvaltalaisyliopistossa.

- Haluan olla mukana kouluttamassa uuden sukupolven tutkijoita ja insinöörejä, jotka ymmärtävät kansainvälisen yhteistyön tärkeyden.

Nyt Peyghambarianin ensimmäinen viiden kuukauden työosuus Suomessa on ohi. Kuinka suomalaiselämä sujui?

- Tulen Arizonan Tucsonista, joka sijaitsee keskellä erämaata. Täällä nautin asumisesta lähellä Helsingin keskustaa. Ympärillä on paljon elämää ja luontoa, josta nautin kovasti. Olen kotiutunut hyvin ja pidän suomalaisista, Peyghambarian kertoo hymyillen.

FiDiPro – Finland Distinguished Professor Programme on Suomen Akatemian ja Tekesin yhteinen rahoitusohjelma, joka tarjoaa suomalaisille yliopistoille ja tutkimuslaitoksille mahdollisuuden palkata ulkomaisia tai pitkään ulkomailla toimineita suomalaisia huippututkijoita määräajaksi Suomeen.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.