Professori Ahti Salo EU:n asiantuntijaksi

Professori Ahti Salo matematiikan ja systeemianalyysin laitokselta on nimitetty EU:n tutkimus- ja innovaatiopääosaston asiantuntijaryhmään.

Ryhmä tukee Horizon 2020 -tutkimusohjelmaa seuraamalla ja ennakoimalla eurooppalaista ja globaalia tutkimus- ja innovaatiotoimintaympäristöä. Hän on mukana myös valtioneuvoston kanslian tammikuussa 2015 asettamassa ennakkoluotsissa. Sen tehtävänä on edistää ja koordinoida kansallista ennakointitoimintaa ja lisätä sen vaikuttavuutta.

“Strategic Foresight for R&I Policy in Horizon 2020” -työryhmä luotaa tieteen, teknologian ja yhteiskunnallisen kehityksenä näköaloja. Se kartoittaa ja tulkitsee kehityskulkuja ja yllättäviäkin muutossignaaleja, ja tuottaa katsauksia ja raportteja, jotka vahvistavat Horizon 2020 -ohjelman strategista suunnittelua. Ryhmään kuuluu 18 asiantuntijaa eri EU-maista. Professori Salo on ainoa edustaja Suomesta.

”Ryhmä käy monipuolista vuoropuhelua, ei vain keskuudessaan, mutta myös niin, että ryhmän jäsenet keskustelevat omien sidosryhmiensä kanssa. Haasteena on hahmottaa erittäin laajoja kokonaisuuksia, joista kellään ei kaikissa yksityiskohdissaan voi olla syvällistä asiantuntemusta. Siten perusteltu yhteinen näkemys ja siihen perustuvat kannanotot syntyvät vuoropuhelun kautta”, professori Ahti Salo kertoo.

Ennakointitieto päätöksenteon tukena

Valtioneuvoston ennakkoluotsi pyrkii vahvistamaan tulevaisuusorientoituneen tiedon käyttöä päätöksenteon tukena. Suomessa on paljon toimijoita, jotka kukin tuottavat, välittävät ja käyttävät ennakointitietoa niin julkishallinnossa, yrityksissä kuin järjestöissäkin. Ennakkoluotsi lisää tietoisuutta ennakointityöstä sekä edistää parhaiden käytänteiden omaksumista. Luotsin puheenjohtajana toimii valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen. Muita jäseniä ovat muun muassa eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Päivi Lipponen sekä Sitran strategiajohtaja Paula Laine, jonka opintoja systeemi- ja operaatiotutkimuksen parissa Salo ohjasi reilu kymmenkunta vuotta sitten.

”Päätöksenteon tueksi tarvitaan parempaa ennakointitietoa. On pyrittävä näkemään metsä puilta muodostamalla systeeminen tilannekuva, tai mieluiten ehkä useampiakin vaihtoehtoisia skenaarioita, joita vasten vaihtoehtoja voidaan perustellusti arvioida” Salo toteaa ja kertoo, että asiantuntijaryhmissä toimiminen on erittäin antoisaa. Laaja-alaisen verkottumisen lisäksi ryhmissä nousee esille kiintoisia näkemyksiä ja jo mukanaolo sinänsä velvoittaa kyseenalaistamaan eri ajattelumalleja – myös omiaan.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle