Uutiset

Professoreille kaksivuotinen Tekes-rahoitus digitaalisten markkinapaikkojen tutkimiseksi

Tavoitteena on lisätä ymmärrystä markkinapaikkojen rakenteesta, logiikasta ja johtamisesta.
Professori Lasse Mitronen (vas.), professori Jim Kijima ja professori Arto Lindblom Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorin edustalla lokakuussa 2015.

Tammikuusta 2016 käynnistyvän Kauppakorkeakoulun professoreiden Tekes-rahoitteisen tutkimusprojektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä.

Digitaaliset markkinapaikat ovat sähköisiä kaupankäyntialustoja, joissa ostetaan, myydään ja vaihdetaan tavaroita ja palveluja. Maailmalla tunnetuimpia sähköisiä markkinapaikkoja ovat Alibaba, Amazon, Rakuten ja eBay. Kyseiset markkinapaikat keräävät tänä päivänä satoja miljoonia käyttäjiä ympäri maailman. Suomessa sähköiset markkinapaikat ovat yleistyneet lähinnä kuluttajien keskinäisessä vertaiskaupassa. Sähköisten markkinapaikkojen kehitys ja kaupallinen hyödyntäminen ovatkin Suomessa vielä alkutekijöissään.

– Tutkimusprojektimme auttaa yhtäältä tunnistamaan digitaalisiin markkinapaikkoihin liittyviä kaupallisia mahdollisuuksia niin paikallisesti Suomessa kuin kansainvälisesti eri markkina-alueilla ja toisaalta projektin avulla voimme löytää uusia käytännön tason ratkaisuja ja toimintamalleja markkinapaikkojen hyödyntämiseksi kaupan arvoketjussa, kertoo professori Arto Lindblom.

Tutkimusprojekti toteutetaan analysoimalla menestyviä ja voimakkaasti kasvaneita sähköisiä markkinapaikkoja Japanissa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Näihin johtaviin markkinapaikkoihin syvällisesti perehtymällä pyritään tunnistamaan alan parhaita käytäntöjä ja innovatiivisia ratkaisuja markkinapaikkojen kehittämiseksi ja kaupalliseksi hyödyntämiseksi. Tavoitteena on myös tunnistaa, mihin suuntaan markkinapaikat kehittyvät ja millaisia uusia osaamisvaatimuksia niiden hallinta edellyttää.

– Kansainvälisiin markkinapaikkoihin perehtymällä pystymme tuottamaan uutta tietoa markkinapaikkojen markkinoinnista, myynninedistämisen malleista, asiakassuhteiden luomisesta ja ylläpitämisestä sekä asiakaspalautteen ja syvän asiakasymmärryksen hyödyntämisestä tuotetarjooman luomisessa ja tarjoutumisen tehostamisessa, toteaa professori Lasse Mitronen.

Tutkimusprojekti toteutetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella ja projektia rahoittavat Tekesin lisäksi Kesko, Posti, Unilever ja Descom. Projektin kokonaisbudjetti on 600 000 euroa. Käytännönläheisen tiedon ohella tutkimusprojekti tuottaa myös merkittäviä teoreettisia implikaatioita markkinapaikkoihin liittyen.

 

Lisätietoja:
Professori Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Book shelves in the library full of books
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-sähköpostiosoite käyttöön Aalto-Primossa

Aalto-yliopiston opiskelijat ja henkilökunta voivat jatkossa käyttää Aalto-Primossa vain Aalto-sähköpostiosoitettaan.
Tilannekuvia siitä, miten hiukkaset muuttavat muotoaan prosessin eri vaiheissa niitten alkuperäisestä jakautumisesta lopputulokseen. Kuva: Aalto-yliopisto
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat keksivät, miten jäljitellä veden ja tuulen tapaa siirtää materiaaleja

Hiukkaset siirtyvät tärinälevyllä haluttuun muotoon energiakentän ja älykkään algoritmin avulla. Tulevaisuudessa menetelmää voisi hyödyntää esimerkiksi solujen lajittelussa sekä uusissa valmistusteknologioissa.
Frank Martela
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Talousmittarit eivät riitä – Suomi tarvitsee koetun hyvinvoinnin kunnianhimoista mittaamista

Bruttokansantuotteen kaltaisten talousmittarien ja hiilidioksidipäästöjen kaltaisten ympäristömittarien rinnalle tarvitaan hyvinvoinnin suorempaa mittaamista, kirjoittaa Frank Martela.