Uutiset

Professoreille kaksivuotinen Tekes-rahoitus digitaalisten markkinapaikkojen tutkimiseksi

Tavoitteena on lisätä ymmärrystä markkinapaikkojen rakenteesta, logiikasta ja johtamisesta.
Professori Lasse Mitronen (vas.), professori Jim Kijima ja professori Arto Lindblom Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorin edustalla lokakuussa 2015.

Tammikuusta 2016 käynnistyvän Kauppakorkeakoulun professoreiden Tekes-rahoitteisen tutkimusprojektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä.

Digitaaliset markkinapaikat ovat sähköisiä kaupankäyntialustoja, joissa ostetaan, myydään ja vaihdetaan tavaroita ja palveluja. Maailmalla tunnetuimpia sähköisiä markkinapaikkoja ovat Alibaba, Amazon, Rakuten ja eBay. Kyseiset markkinapaikat keräävät tänä päivänä satoja miljoonia käyttäjiä ympäri maailman. Suomessa sähköiset markkinapaikat ovat yleistyneet lähinnä kuluttajien keskinäisessä vertaiskaupassa. Sähköisten markkinapaikkojen kehitys ja kaupallinen hyödyntäminen ovatkin Suomessa vielä alkutekijöissään.

– Tutkimusprojektimme auttaa yhtäältä tunnistamaan digitaalisiin markkinapaikkoihin liittyviä kaupallisia mahdollisuuksia niin paikallisesti Suomessa kuin kansainvälisesti eri markkina-alueilla ja toisaalta projektin avulla voimme löytää uusia käytännön tason ratkaisuja ja toimintamalleja markkinapaikkojen hyödyntämiseksi kaupan arvoketjussa, kertoo professori Arto Lindblom.

Tutkimusprojekti toteutetaan analysoimalla menestyviä ja voimakkaasti kasvaneita sähköisiä markkinapaikkoja Japanissa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Näihin johtaviin markkinapaikkoihin syvällisesti perehtymällä pyritään tunnistamaan alan parhaita käytäntöjä ja innovatiivisia ratkaisuja markkinapaikkojen kehittämiseksi ja kaupalliseksi hyödyntämiseksi. Tavoitteena on myös tunnistaa, mihin suuntaan markkinapaikat kehittyvät ja millaisia uusia osaamisvaatimuksia niiden hallinta edellyttää.

– Kansainvälisiin markkinapaikkoihin perehtymällä pystymme tuottamaan uutta tietoa markkinapaikkojen markkinoinnista, myynninedistämisen malleista, asiakassuhteiden luomisesta ja ylläpitämisestä sekä asiakaspalautteen ja syvän asiakasymmärryksen hyödyntämisestä tuotetarjooman luomisessa ja tarjoutumisen tehostamisessa, toteaa professori Lasse Mitronen.

Tutkimusprojekti toteutetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella ja projektia rahoittavat Tekesin lisäksi Kesko, Posti, Unilever ja Descom. Projektin kokonaisbudjetti on 600 000 euroa. Käytännönläheisen tiedon ohella tutkimusprojekti tuottaa myös merkittäviä teoreettisia implikaatioita markkinapaikkoihin liittyen.

 

Lisätietoja:
Professori Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: