Uutiset

Professoreille kaksivuotinen Tekes-rahoitus digitaalisten markkinapaikkojen tutkimiseksi

Tavoitteena on lisätä ymmärrystä markkinapaikkojen rakenteesta, logiikasta ja johtamisesta.
Professori Lasse Mitronen (vas.), professori Jim Kijima ja professori Arto Lindblom Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorin edustalla lokakuussa 2015.

Tammikuusta 2016 käynnistyvän Kauppakorkeakoulun professoreiden Tekes-rahoitteisen tutkimusprojektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä.

Digitaaliset markkinapaikat ovat sähköisiä kaupankäyntialustoja, joissa ostetaan, myydään ja vaihdetaan tavaroita ja palveluja. Maailmalla tunnetuimpia sähköisiä markkinapaikkoja ovat Alibaba, Amazon, Rakuten ja eBay. Kyseiset markkinapaikat keräävät tänä päivänä satoja miljoonia käyttäjiä ympäri maailman. Suomessa sähköiset markkinapaikat ovat yleistyneet lähinnä kuluttajien keskinäisessä vertaiskaupassa. Sähköisten markkinapaikkojen kehitys ja kaupallinen hyödyntäminen ovatkin Suomessa vielä alkutekijöissään.

– Tutkimusprojektimme auttaa yhtäältä tunnistamaan digitaalisiin markkinapaikkoihin liittyviä kaupallisia mahdollisuuksia niin paikallisesti Suomessa kuin kansainvälisesti eri markkina-alueilla ja toisaalta projektin avulla voimme löytää uusia käytännön tason ratkaisuja ja toimintamalleja markkinapaikkojen hyödyntämiseksi kaupan arvoketjussa, kertoo professori Arto Lindblom.

Tutkimusprojekti toteutetaan analysoimalla menestyviä ja voimakkaasti kasvaneita sähköisiä markkinapaikkoja Japanissa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Näihin johtaviin markkinapaikkoihin syvällisesti perehtymällä pyritään tunnistamaan alan parhaita käytäntöjä ja innovatiivisia ratkaisuja markkinapaikkojen kehittämiseksi ja kaupalliseksi hyödyntämiseksi. Tavoitteena on myös tunnistaa, mihin suuntaan markkinapaikat kehittyvät ja millaisia uusia osaamisvaatimuksia niiden hallinta edellyttää.

– Kansainvälisiin markkinapaikkoihin perehtymällä pystymme tuottamaan uutta tietoa markkinapaikkojen markkinoinnista, myynninedistämisen malleista, asiakassuhteiden luomisesta ja ylläpitämisestä sekä asiakaspalautteen ja syvän asiakasymmärryksen hyödyntämisestä tuotetarjooman luomisessa ja tarjoutumisen tehostamisessa, toteaa professori Lasse Mitronen.

Tutkimusprojekti toteutetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella ja projektia rahoittavat Tekesin lisäksi Kesko, Posti, Unilever ja Descom. Projektin kokonaisbudjetti on 600 000 euroa. Käytännönläheisen tiedon ohella tutkimusprojekti tuottaa myös merkittäviä teoreettisia implikaatioita markkinapaikkoihin liittyen.

 

Lisätietoja:
Professori Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Timo Nikkanen (vas.), Sini Merikallio ja Juuso Mikkola ovat hakeneet Euroopan avaruusjärjestön ESA:n astronautiksi. Monivaiheinen valintaprosessi tulee kestämään yli vuoden.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallosta voi ponnistaa myös astronautiksi

Sini Merikallio, Juuso Mikkola ja Timo Nikkanen saivat opinnoistaan hyvät eväät tänään päättyvään ESAn astronauttihakuun.
Kuvassa näkyvät kaksi opiskelijaa opiskelemassa ja PIR-arvioinnin logo.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijoilta hyvä arvosana koululleen: ”Kauppiksessa luodaan parempaa maailmaa”

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on kivunnut toiseksi ylimmälle tasolle kansainvälisessä Positive Impact Rating (PIR) -arvioinnissa, jossa opiskelijat arvioivat oman koulunsa toimintaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta.
instagram posts about Covid
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Korona-aiheisten Instagram-postausten suosio kasvaa, jos niissä esiintyy tunnettuja ihmisiä

Terveysviranomaiset julkaisevat Instagramissa päivityksiä, joissa esitellään koronatartuntaa ehkäiseviä toimenpiteitä, terveystiedotusta ja eturintaman työntekijöitä.
Participant of the Unite! event
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Unite! -projektin jäsenet kokoontuivat määrittelemään avoimen tieteen ja innovaatioiden tiekarttaa

Aalto johti 8.-9.6. ensimmäistä Unite! H2020 -projektin työpajaa, jonka teemana oli tieteen avoimuus